«قهرمان» فرهادی نام شیراز را پرآوازه‌تر می‌کند

یک نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر استان فارس معتقد است: اکران گسترده و نمایش عمومی فیلم «قهرمان» که مکان تصویربرداری صحنه‌های آن در مناطق مختلف استان فارس بوده‌است، بستر مناسبی را برای معرفی ظرفیت‌های این استان فراهم می‌کند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: این سخنان پس از آن مطرح شد که فیلم "قهرمان" تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی است که در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن با ۲۳ اثر سینمایی دیگر برای نخل طلایی رقابت کرد و برنده جایزه بزرگ هیأت داوران شد. این اثر فیلمبرداری شده در شیراز قرار است در ۳۰ کشور دنیا اکران شود. فرهادی دو جایزه کن را در کارنامه دارد.

نوید جعفری، به حضور موفقیت آمیز فیلم «قهرمان» در جشنواره کن اشاره کرد و اظهار داشت: فیلم «قهرمان» به عنوان جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، در بخش مسابقه جشنواره امسال کن حضور پررنگی داشت و این فیلم توانست نظر اغلب منتقدین را به خود جلب کند.

نویسنده و فعال فرهنگی و هنری استان فارس، افزود: اصغر فرهادی بزرگترین کارگردان حال حاضر سینمای ایران است که در فیلم «قهرمان» مضامین اجتماعی را به تصویر کشیده است.

وی به حضور چشمگیر بازیگران و چهره های برجسته تئاتر و سینمای استان فارس در فیلم «قهرمان» اشاره کرد و گفت: فیلمبرداری این فیلم در مکان های مختلف شیراز و استان فارس از جمله بازار انقلاب، محله هوابرد، دروازه اصفهان و نقش رستم و با حضور قابل توجه بازیگران بومی و هنرمندان این استان انجام شده است.

جعفری ادامه داد: مراحل گزینش بازیگر با حضور اصغر فرهادی طی چند ماه با سخت گیری زیادی انجام شد و گفته می شود که بیش از ۵۰ بازیگر و ۵۰۰ هنرور در این فیلم حضور داشته اند و ۸۰ درصد بازیگران از هنرمندان خوب استان فارس بوده اند. در واقع اکثر بازیگرانی که از استان فارس در این فیلم حضور پیدا کرده اند از هنرمندان عرصه تئاتر هستند.

او اضافه کرد: آقای فرهادی در طی این سال ها سعی کرده که در فیلم های خود از چهره‌های جدید و کمتر دیده شده استفاده کند و همین مسئله باعث شده که در فیلم های این کارگردان امکان تصور هیچ پیش فرضی از سوی مخاطب نسبت به نقش بازیگران وجود نداشته باشد.

جعفری به اهمیت حضور سینماگران برجسته و پرآوازه‌ کشور در استان فارس اشاره کرد و گفت: ساخت فیلم‌های که قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارند و در فستیوال‌های بین المللی نمایش داده می شوند از اهمیت بسیاری برخوردار است و بدون شک فیلمبرداری این نوع فیلم ها در شهر شیراز کمک شایانی به شهرت جهانی و شناخته شدن این کلانشهر در سراسر جهان می کند.

نایب رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس، تصریح کرد: اقتصاددانان متخصص در مباحث مربوط به ورزش اخیرا اعلام کرده اند که قهرمانی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ موجب افزایش رشد تولید ناخالصی داخلی در این کشور خواهد شد. همان گونه که کسب یک موفقیت جهانی در عرصه ورزش، توسعه اقتصادی و رشد تولید ناخالصی ملی را برای کشور به دنبال دارد، حضور موفق فیلم ها در جشنواره ها و فستیوال های بین المللی نیز بر ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: اکران گسترده فیلم ها علاوه بر اینکه باعث رونق یافتن صنعت گردشگری و کسب و کار مردم می شود، بر فعالیت های هنری و معیشت هنرمندان نیز تأثیرات مطلوبی خواهد گذاشت.

جعفری اضافه کرد: فیلم «قهرمان» نیز قطعا در مراسم اسکار و دیگر جشنواره های مهم بین المللی شرکت خواهد کرد و این حضور موفق می تواند نقش بسزایی در معرفی بین‌المللی استان فارس داشته باشد و باعث شناخته تر شدن هنرمندان این خطه شود و شیراز را به مقصد فیلمسازان و کارگردانان برجسته کشور تبدیل کند.

وی ادامه داد: بدون تردید زمانی که این فیلم به نمایش عمومی درآید، سایر کارگردان‌ های توانمند سینمای ایران هم با پتانسیل بازیگران و دیگر هنرمندان استان فارس آشنا می‌شوند. البته تهیه کنندگان و سرمایه گذاران حوزه سینما و تلویزیون باید این موضوع مهم را مدنظر قرار بدهند که هزینه های ساخت فیلم در استان هایی مانند فارس با بهره گیری از هنرمندان بومی این استان به مراتب پایین تر از هزینه تولید فیلم در تهران است.

این فعال فرهنگی و هنری، عنوان داشت: اگر نگاهی به فیلم های سینمای ایران بیندازیم متوجه خواهیم شد که از دهه چهل تاکنون، مناطق مختلف تهران و شهرهای شمال کشور بیشترین لوکیشن های استفاده شده در فیلم های مربوط به این دوران بوده اند و کمتر فیلمی داریم که تمام صحنه های آن در دیگر استان های کشور فیلمبرداری شده باشد. این در حالی است که شهر شیراز و دیگر مناطق استان فارس از لوکیشن‌های بکر و کمتر دیده شده طبیعی و تاریخی بهره می برند که تا کنون در فیلم ها نمایش داده نشده است.

وی بیان داشت: البته این روزها شاهد ایجاد تغییر و تحول مثبتی در دیدگاه تولیدکنندگان فیلم و سریال هستیم به طوری که اغلب سرمایه گذاران و تهیه کنندگان فیلم به این باور رسیده اند که باید تهران را رها کنند و به فیلم سازی در استان های دیگر رو بیاورند.

جعفری به ظرفیت های استان فارس در عرصه سینما و تئاتر اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی بزرگترین پتانسیل جامعه هنری شیراز و استان فارس به شمار می رود. در حال حاضر ۷۳ گروه نمایشی در استان فارس به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند. اگر برای هر گروه حدود ده عضو در نظر بگیریم می‌توان گفت بیش از هفتصد نفر هنرمند در عرصه تئاتر داریم. همچنین از انجمن سینمای جوان بهره می بریم که بهترین دوره های آموزشی را با مدرک معتبر جهانی برگزار می کند.

وی با تأکید بر اینکه سینما و تئاتر استان فارس قابلیت بالایی از نظر فنی دارد، گفت: بخشی از عوامل پشت صحنه فیلم «قهرمان» نیز از هنرمندان جوان و توانمند استان فارس هستند.

جعفری یادآور شد: در شیراز از هنرمندان توانمندی برخوردار هستیم که می توانند در سطح جشنواره های بین المللی افتخار آفرینی کنند. اما متأسفانه سینما و تئاتر استان فارس وضعیت بسیار بغرنجی دارد و شیوع بیماری کرونا نیز به مشکلات افراد فعال در این عرصه دامن زده است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر، ادامه داد: باید در نوع نگرش و دیدگاه مدیران فرهنگی استان فارس تغییر و تحول اساسی ایجاد شود. مسئولین می بایست حمایت از هنرمندان این استان را در اولویت قرار دهند و شرایط مناسبی را برای فیلم سازان برجسته کشور که قصد ساخت فیلم در استان فارس دارند، مهیا کنند و تا آنجا که شرایط و قانون به آنها اجازه می دهد در جهت پیشبرد اهداف فیلمسازان در شیراز و استان فارس گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه فیلم «قهرمان» هم مانند دیگر فیلم های اصغر فرهادی پس از اکران نظرات موافق و مخالف زیادی به دنبال خواهد داشت، گفت: متأسفانه برخورد برخی افراد با موفقیت برخورد شایسته ای نیست و یکی از دلایل پسرفت و عدم موفقیت ما در عرصه هنر این است که وقتی یک نفر به جایگاه مطلوبی می رسد به جای اینکه سعی کنیم نقاط قوت آن فرد را در خودمان تقویت کنیم دست به تخریب او می زنیم. بنابراین نیاز است که فرهنگ‌سازی های لازم در این زمینه انجام شود تا مردم و منتقدان با رویکرد سازنده تری به آثار هنری نگاه کنند.

فیلمبرداری "قهرمان" آخرین اثر اصغر فرهادی کارگردان بین‌المللی ایرانی اواخر آذرماه ۱۳۹۹ در شیراز به پایان رسید. فرهادی نخستین بار در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی برای گزینش بازیگران بومی در این شهر حضور یافت و دل‌ها را به قطعیت ساخته‌شدن قهرمان گرم کرد؛ اما شیوع ویروس کرونا این حضور را تداوم نبخشید و گروه فیلمبرداری تا بهبود نسبی وضعیت از این شهر رفتند.

از مردادماه سال ۱۳۹۹ زمزمه‌هایی مبنی بر حضور کارگردان اسکاری در شهر شیراز شنیده شد و فیلمبرداری در بخش‌هایی از شهر شیراز و البته در سکوت خبری صورت پذیرفت.
بنابر اعلام رسمی روابط عمومی فیلم قهرمان، نهمین ساخته اصغر فرهادی پس از هفتاد و پنج جلسه فیلمبرداری، روز شنبه، بیست و نهم آذر ماه طبق برنامه‌ریزی انجام شده به پایان رسید.
ثمین مهاجرانی در آن مقطع زمانی به خبرنگار ایرنا گفت: امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران که اغلب آنان چهره‌هایی جدید هستند در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و تدوین فیلم توسط هایده صفی‌یاری آغاز شده است.
از دیگر بازیگرانی که در این فیلم حضور یافته‌اند باید به نادر شهسواری پیشکسوت تئاتر و سینمای شیراز اشاره کرد که در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۸ با فیلم شنای پروانه در سینماها دیده شد.
از منظر برخی فعالان حوزه فرهنگ و سینما، اهمیت فیلمبرداری قهرمان در شیراز از آن رو است که چهره کارگردانی بین‌المللی با شهری که نماد فرهنگ و هنر ایران است، پیوند می‌خورد؛ از سویی دیگر، فیلمسازی فرهادی در ایران، اقبال جهانی را برای ارج‌گذاری به آثارش افزایش می‌دهد، این را می‌توان از فیلم‌هایی که تاکنون برای آن‌ها نامزد شده یا جایزه برده است، دریافت.
قهرمان با پخش‌کنندگی الکساندر ماله‌گی و کمپانی ممنتو فیلمز صورت پذیرفته است.
گفته می‌شود فیلمنامه قهرمان به اندازه "جدایی نادر از سیمین" اثر اسکاری فرهادی تاثیرگذار خواهد بود؛ در این میان، باید به گفته الکساندر مورو، نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو اشاره کرد. او بیان کرده که فیلمنامه قهرمان فوق‌العاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد. از این سخن چنین برمی‌آید که باید در انتظار زایش قهرمانی پرتعلیق در سینمای ایران باشیم، فیلمی که با شناسنامه شیراز شناخته خواهد شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات