ایران سهام یک کارخانه بزرگ آلمان را خرید

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

قرارداد ساخت فرودگاه بزرگ تهران بسته شد و پیمانکار ساخت این فرودگاه را آغاز کرد. براساس این قرارداد به‌منظور تسریع در احداث فرودگاه جدید پایتخت عملیات ساختمانی با مطالعات مربوط به تهیه پروژه اجرایی همزمان صرت می‌گیرد و پیمانکار مکلف است مراحل مختلف تهیه و پروژه اجرایی را با عملیات ساختمانی توام سازد.

طبق این قرارداد نخستین مرحله بهره‌برداری از فرودگاه جدید تهران از اوایل برنامه عمرانی ششم آغاز می‌گردد و به همین منظور سازمان برنامه و بودجه حدود 6 میلیارد ریال از هزینه اجرایی این طرح را در برنامه پنجم و بقیه اعتبار موردنیاز را در برنامه عمرانی ششم پیش‌بینی کرده است.

هزینه ساخت فرودگاه بزرگ تهران از یک میلیارد تومان بیشتر تخمین زده شده و این فرودگاه یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه های جهان محسوب خواهد شد.

این فرودگاه در زمینی به مساحت بیش از 130 میلیون مترمربع حدفاصل جاده ساوه و قم ساخته می‌شود.

ایران سهام یک کارخانه بزرگ آلمان را خرید
ایران 25.02 درصد سهام یکی از واحدهای بزرگ تولیدکننده مولدهای برق و تجهیزات صنعتی انگلستان را که در آلمان غربی تاسیس شده به مبلغ 178.3 میلیون مارک خرید. ارزش کل معاملات جهانی این موسسه در سال‌مالی 75-1974، 3.4 میلیارد مارک آلمان غربی برآورد می شود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام داشت که دولت شاهنشاهی ایران و موسسه معروف ببکاک اندویلکاکس (انگلیس) یک یادداشت تفاهم برای فروش 25.2 درصد از سهام موسسه ببکاک اندویلکاکس (آلمان غربی) به ایران امضا کردند. این سهام که بهای کل فروش آن به مبلغ 178.3 میلیون مارک اعلام شده به موسسه ببکاک اندویلکاکس (انگلیس) تعلق دارد.

ایران و بانک بازرگانی برلن و فرانکفورت به عنوان بزرگ‌ترین سهامداران موسسه با همدیگر تشریک مساعی کامل خواهند داشت و متفقا در هیات نظارت آن موسسه شرکت خواهند کرد.

اعتراض کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده به افزایش اتومبیل‌های کرایه‌ای
کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد: فروشگاه های بزرگ و سوپراستورها به علت وابستگی به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خود را از نظام صنفی مبنی بر اجرای نرخ‌های مصوب به دور دانسته و اجناس عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها کماکان گران است.

ضمنا گفته شد، اخیرا اتومبیل‌های کرایه‌ای ساعتی، نرخ خود را از 160 ریال به 250 ریال افزایش داده و ساعت‌های بعدی را هم به همین طریق بالا برده‌اند کمیته ملی از اتاق اصناف پایتخت می خواهد که از اجحاف واحدهای صنفی اتومبیل‌های کرایه‌ای جلوگیری نماید.

آقای طیرانی، معاون وزارت کار و امور اجتماعی جزئیات جدید اشتغال افاغه را اعلام کرد.

معاون وزارت کار سپس با اشاره به اینکه مسائل مربوط به اشتغال افاغنه وزارت کار را بر آن داشته است که زمینه‌های شغلی آنها را شناسایی کند، گفت: با توجه به درک اولویت‌ها و سیاستگذاری‌های اشتغال که از اختیارات و وظایف وزارت کار است قرار شد با هماهنگی شورای امور آوارگان افغانی طرح اشتغال افاغنه تهیه شود و سپس از تایید شورا و تصویب وزیر کار به عنوان طرح اشتغال موقت آوارگان مسلمان افغانی به مرحله اجرای درآید و این طرح دنباله طرح شناسایی و صدور کارت شناسایی افغانی‌های مقیم ایران است.

در حال حاضر قادر هستیم در 12 زمینه شغلی مشخص برای آن دسته از آوارگان مسلمان افغانی که کارت شناسایی از وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها کسب کرده‌اند طبق ضوابطی زمینه کار ایجاد کنیم.

این زمینه‌های شغلی عبارتند از کوره‌پزخانه‌ها، فعالیت‌های مربوط به امور ساختمان شهری، تخلیه و بارگیری، کار در معادن، سالامبورسازی‌ها، مزارع و کشاورزی‌ها در استان‌های کشاورزی به استثنای استان تهران، دامپروری‌ها، مرغداری‌ها، شیشه‌گری‌ها، کارگاه‌های کوچک ذوب پلاستیک، فعالیت‌های راهسازی و کانال‌کشی، کوره‌های گچ‌پزی و آهک‌پزی و چرم‌سازی‌ها.

21 فروردین 1374؛ گزارش کارشناسان به رئیس‌جمهوری درباره ساخت 4 سد عظیم در خوزستان
در حضور رئیس‌جمهوری و با حضور وزرای نیرو، دفاع، کشاورزی، جهاد سازندگی، معادن و فلزات، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استان چگونگی روند ساخت سد در ایران به‌ویژه خوزستان تشریح شد.

در این جلسه که جمعی از کارشناسان، مجریان طرح‌های ساخت سدهای کارون 3 و 4 و کرخه نیز حضور داشتند. آقای زنگنه، وزیر نیرو گزارشی پیرامون سیاسی در کشور ارائه کرد و گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 13 سد مخزنی بزرگ در کشور ساخته شده بود و تا ابتدای برنامه پنج‌ساله اول نیز 5 سد دیگر ساخته شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برنامه پنج‌ساله اول تا پایان سال گذشته روند ساخت سد در کشور رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: در حال حاضر 30 سد در نقاط مختلف کشور در دست ساخت است.

یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و اوکراین امضا شد
اجلاس سه‌جانبه اقتصادی ایران، اوکراین و ترکمنستان با امضای یک یادداشت تفاهم به کار خود پایان داد.

پیش از امضای این یادداشت تفاهم، «دکتر ولایتی» وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امروز یک گام جدی و مهم در راستای همکاری‌های نوین 3 کشور برداشته شده است.

«گنادی اوادنگو»، وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفت: ایران، ترکمنستان و اوکراین از توان اقتصادی بسیار قوی برخوردارند و لازم بود تلاش مشترکی برای ایجاد شرایط استفاده از این توان انجام گیرد و اجلاس تهران این زمینه را به وجود آورد.

وی افزود: سه کشور راه درستی را در همکاری‌ها انتخاب کرده‌اند که این راه به سمت رشد، ترقی و رفاه مشترک است.

وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد: اوکراین 24 قرارداد با ایران در اجلاس تهران امضاکرده است که این قراردادها گام جدید در مسیر ساختن روابط نوین میان تهران و کی‌یف است.

مشارکت ایران در کنسرسیوم نفتی آذربایجان منتفی شد
رئیس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان تاکید کرد، موضوع عدم عضویت شرکت ملی نفت ایران درکنسرسیوم نفت آذربایجان طی نامه‌های رسمی به غلامرضا آقازاده، وزیر نفت و سفارت جمهوری اسلامی در باکو اعلام شده است.

ناطق علی‌اف پیش از این گفته بود موضوع مشارکت شرکت ملی نفت ایران در کنسرسیوم نفتی شرک‌های غربی به دلیل مخالفت شرکت‌های آمریکایی منتفی است.

قرار بود شرکت ملی نفت ایران بابت سهم 5 درصدی در کنسرسیوم نفت آذربایجان 350 تا 400 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

همزمان با تاسیس دفتر اتاق بازرگانان ایران در چین در شهر «گوانجو» در جنوب این کشور، نخستین همایش بازرگانان ایران در چین با حضور ده‌ها تن از مدیران شرکت‌های ایرانی در این شهر برگزار شد.

اتاق بازرگانان ایران در چین سال 1382 خورشیدی با حضور تاجران، بازرگانان و رئیسان شرکت‌های ایرانی مقیم چین شکل گرفت و هم‌اکنون حدود 100 شرکت عضو این اتاق هستند.

سفیر ایران در چین نقش اتاق بازرگانان ایران در چین به ویژه در منطقه جنوب چین را برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور و اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه اوضاع اقتصادی و بازرگانی چین به دیگر تجار ایرانی مهم خواند.

برچسب ها :
 
از   4   رای
4.19

عکس های خبر

نظرات