شهر در وضعیت مالی مناسبی تحویل مدیریت بعدی می‌شود

شهردار شیراز گفت: در حال حاضر شهردر تراز مالی مناسبی قرار دارد و شهرداری شیراز در وضعیت فعلی روند مناسبی را طی می کند و پروژه‌ها را با قدرت مضاعفی پیش خواهند برد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: الهه بهرامی- شهردار شیراز در نشست خبری در خصوص اخبار انتشار یافته از بدهی های شهرداری شیراز؛ عنوان کرد: همه اسناد مالی در شهرداری ثبت شده و بر اساس اسناد موجود، دوره گذشته شهرداری ، بدهی چهار هزار و ۱۷۰میلیارد تومانی را به دوره فعلی تحویل داده است.
حیدر اسکندرپور افزود: این بدهی شامل یک هزار و هشت میلیارد تومان بدهی بانکی، یک هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که بر اساس قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان دلار در آن زمان این بدهی، یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار محاسبه می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به انتقادهای اخیر رییس مجمع نمایندگان فارس، اضافه کرد: مگر می‌شود خود را در لیستی سیاسی به مردم معرفی کنیم و بعد اعلام کنیم که من سیاسی نیستم؟ مهم این است که ما در شهرداری به دنبال کار سیاسی نبوده و به نفع گروهی خاص نباشیم.
اسکندپور با اشاره به مسائل مطرح شده ی اخیر گفت: اخلاق فضیلت گمشده جامعه ماست و در هر منصب و جایگاهی که هستیم سعی کنیم اخلاق را رعایت کنیم.
شهردار شیراز اذعان داشت: همه گزارشات عملکرد چند ساله اخیر که سکان دار شهرداری شیراز بودم را کامل و دقیق تحویل شورای ششم و مدیریت جدید شهرداری می دهم و شهر در وضعیت مالی مناسبی تحویل مدیریت بعدی خواهد شد.
وی افزود: شهرداری شیراز قدرتمند است و می تواند بدون توقف از عهده تعهداتش برآید و این شهرداری ظرفیت را دارد که پروژه های خوبی را اجرا نماید و پیش ببرد.
اسکندرپور اضافه کرد: آنچه که انجام شده عملکرد مجموعه شهرداری است و با اطمینان می گویم دوره بعدی گام های بلندی برای شیراز برداشته می شود.
وی تاکید کرد: در تمامی ارگان های خدمات رسان باید کرامت مردم را پاس بداریم و در این راستا نقش مدیران شهری بسیار اثرگذار و مهم است و نقش ساختار و فرآیندهای شهری مهمتر است و سعی کردیم با راه اندازی و اجرای شهرداری الکترونیک روند کار را برای شهروندان تسریع ببخشیم.
شهردار شیراز گفت: در طول سال، یکصد و 20 هزار نفر به شهرداری مراجعه می کنند و 75 درصد این مراجعات در خصوص استعلام هاست و ۵۶ درصد به استعلام های آپارتمان های مسکونی مربوط می شود و در جهت افزایش رضایتمندی شهروندان این درصد مراجعه، الکترونیکی شده و نیاز به مراجعه ندارد و انجام این مهم حفظ کرامت مردم را به دنبال دارد.
اسکندرپور افزود: در دستور کار داریم پروانه ساختمانی را نیز الکترونیک کنیم اما پروانه ای که منطبق بر ضوابط باشد که در ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

بافت تاریخی به عنوان ثروت شیراز نباید کانون تشنج و بزهکاری شیراز باشد
وی ادامه داد: در دهه های گذشته به بافت تاریخی توجه نشده، در صورتی که این مهم به نوعی در کنار سرمایه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی شیراز قرار دارد و یکی از فرصت های گردشگری شیراز خواهد بود و این فرصت آبرومند فراهم شده تا حتی مکان هایی که امکان بازدید در شب را نداشتند آماده پذیرش گردشگر شده و برای ساکنینش نیز زیست پذیر شود.

شهردارشیراز گفت: در حوزه روابط بین المل کارهای شایسته ای انجام شده و عضو هیات مدیره شهرهای تاریخی جهان و عضو متروپولیس شدیم و حضور شهرداری شیراز در جوامع بین الملل، اقدامات مشترک و تبادل اطلاعات را در جهت پیشبرد اهداف عالی شهر رقم زد.

در کلان شهرها باید به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم باشیم

اسکندرپور ابراز کرد: هر شهرداری که در هر دوره بر سر کار آمده قابل احترام است و دید افراد در پیشبرد و مدیریت روند شهر کاملا متفاوت و بر اساس سیاست کاری برنامه ریزی شده و بر طبق نیاز شهر و شهروندان به منصه ظهور می رسد و رویکردها پروژه ها را تعریف می کند.

وی افزود: اقتصاد شهری به سمتی حرکت کرده که آپارتمان های مسکونی روز به روز کوچکتر می شود و این مهم به کانون خانواده فشار مضاعفی وارد می کند و من به عنوان شهردار باید بستری فراهم می کردم که جمع خانواده فرصت حضور در فضاهای عمومی و سبز و پارک ها را داشته باشند.

شهردار شیراز اضافه کرد: به دنبال ارتقا کیفیت زندگی شهری و رضایتمندی شهروندان باشیم و در این راستا، منظر یک شهر به عنوان دارایی شهر محسوب می شود در این راستا نورپردازی های متفاوتی را در سطح شهر تدارک و اجرا کردیم.

2 هزار و 100 میلیارد تومان به خط 2 مترو تزریق مالی داشتیم
این مدیر ارشد شهری با اشاره به اینکه در خط 1 مترو از 20 ایستگاه، 7 ایستگاه در دوره جدید کار آن انجام شده و افتتاح شد؛ افزود: خط 2 مترو را به عنوان پروژه‌های بزرگ دنیال کردیم و هرکدام از ایستگاه‌های امام حسین، دولت، عدالت، قهرمانان، امیرکبیر و غیره مستقلا در حال اجرا است که فقط حجم عملیات انجام شده در همین کارگاه‌ها به اندازه کار چندین دستگاه اجرایی است.

اسکندرپور گفت: در خط دو مترو 2 هزار و 100 میلیارد تومان تزریق مالی داشته‌ایم و اگر اوراق مشارکت زودتر به حساب ما می‌نشست چه بسا این پروژه بسیار سریعتر پیش می‌رفت و اکنون نیز حفاری خط 2 رکورد زدیم و حرکتی جهادی کردیم و بخش اعظم خط ریل‌گذاری شده و مقداری از کار از جمله تجهیز واگن باقی مانده است.

او اظهار کرد: در سال 91 سهم حمل و نقل عمومی از بودجه 3.6 دهم درصد، در سال 92 (3.8 درصد)، در سال 93 (11 درصد)، در سال 94 (8.4 درصد)، در سال 95 ( 11.45 درد)، در سال 96 (6.8 درصد)، در سال 97 (8.2 درصد)، سال 98 (17.8 درصد) و در سال 99 (13.83 درصد) بوده است که بیشترین سهم را در سال 99 از بودجه داشتیم.

شهردار شیراز همچنین به حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت و ابتدا بیان کرد: در این حوزه در سال 91 سهم حمل و نقل عمومی از بودجه 3.6 درصد بود که این رقم در سال‌های بعد به ترتیب به 3.8 درصد، 11 درصد، 8.4 درصد، 11.45 درصد، 6.8 درصد، 8.2 درصد، 17.8 درصد و نهایتا در سال 99 به عدد13.81 رسید که به نوعی گویای این است که در دوسال آخر مدیریت ما بیشترین سهم بودجه را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده‌ایم.اسکندرپور توضیح داد: در بخش پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس نیز در سال 99 حدود 10 پروژه بزرگ مقیاس و عظیم را افتتاح کردیم. شیراز را با 4174 میلیاردتومان بدهی تحویل گرفته و با 5500 میلیارد تومان تحویل می‌دهیم.

وی در خصوص وضعیت بدهی‎های شهرداری نیز، گفت: بدهی یک شهر امری مخفی که بشود آن را کتمان کرد نیست و در تحول شهرداری و شورا حسابرسی کامل و صورت وضعیت مشخص کلیه درآمدها و بدهی شهرداری به شورا ارائه خواهد شد.

شهردار شیراز اظهار داشت: بر اساس اسناد بررسی شده در سال 96 بدهی شهرداری مبلغ 4174 میلیارد تومان بوده که 1008 میلیارد تومان آن به بانک بابت تسهیلات بانکی دریافتی، 1567 میلیارد تومان آن به پیمانکاران و 1599 آن بابت اوراق مشارکت بوده که البته اگر این مبالغ را با دلار3.5 هزارتومانی آن زمان محاسبه کنید به این نتیجه می‌رسید که شهرداری در عمل و با وجود وضعیت کرونا و کاهش درامدهای خود و با وجود نوسانات بازار ارز و افزایش مصالح و هزینه های خود شاهکار کرده است.

اسکندرپور در ادامه توضیح داد: این بدهی‌ها اکنون به این صورت تغییر یافته که با وجود اینکه مبلغ 513 میلیارد تومان از بدهی خود به بانک را پرداخت کردیم اما کماکان 2600 میلیارد تومان به بانک بدهی داریم که البته 1000 میلیارد تومان آن سود تسهیلاتی است که از بانک دریافت کردیم.

به گفته وی، 1 هزار و 200 میلیاردتومان به پیمانکاران و هزار و 700 میلیارد تومان نیز بابت اوراق مشارکت بدهی داریم که فقط در یک قلم برای تکمیل خط دو مترو اوراق مشارکت به میزان 500 میلیاردتومان و سپس 600 میلیارد تومان منتشر کردیم و به طور خلاصه باید گفت شیراز را با 4 هزار و 174 میلیاردتومان بدهی تحویل گرفته و با 5 هزار و 500 میلیارد تومان تحویل می‌دهیم که اگر مابه التفاوت این دو را درآورده و با دلار 3.5 هزارتومانی محاسبه کنیم، به عدد 220 میلیون بدهی می‌رسیم.

گفتنی است، این نشست در حالی برگزار شد که پیش از آن، رئیس مجمع نمایندگان فارس ( علیرضا پاک فطرت؛شهردار سابق شیراز) در جمع خبرنگاران فارس، اظهار کرده بود که عملکرد شهرداری شیراز در دوره فعلی کاملا سیاسی بوده و از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۵هزار میلیارد تومان پول از مردم دریافت شده و امروز نیز ۵هزار میلیارد تومان بدهی دارند و عمده این بدهی‌ مربوط به پیمانکاران در یکسال گذشته است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات