نکاتی که باید در استفاده از شبکه هوشمند بدانید

معاون شرکت مخابرات ایران معتقد است بخشی از گلایه‌های مشترکان از تعرفه شبکه هوشمند بجا و درست است، اگرچه نسبت به آن چیزی که در بیرون جامعه اتفاق می‌افتد، تعرفه بالایی نیست و اگر شخصی مشاوره حضوری در زمینه حقوقی داشته باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، شبکه هوشمند سیستمی یکپارچه برای ارایه سرویس‌های مخابراتی است که قادر است انواع مختلفی از سرویس‌های جدید را در حداقل زمان به مشتریان ارایه کند. سرویس‌های شبکه هوشمند، دامنه وسیعی داشته و از سازمان بزرگ تا یک فرد می‌توانند از آن استفاده کنند و بدین ترتیب امکان خوبی برای مشتریان فراهم خواهد شد تا بدون مراجعه حضوری به سازمان‌ها، به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.

در همین رابطه دکتر داوود زارعیان ، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره شبکه هوشمند و فرآیند آن اظهار کرد: شبکه هوشمند شبکه‌ای است که از طریق بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حوزه آموزشی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حتی فناوری اطلاعات به مشتریان خود خدمات صوتی ارائه و در قبال این خدمات بر اساس دقیقه هزینه‌ای را از مشترکان دریافت می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال یک موسسه روان‌شناسی یا مشاوره شماره تلفن خود را اعلام می‌کند که شماره تلفن‌ها به دلیل اینکه مشخص‌باشد همه با ۹۰۹ شروع می‌شود که اگر در زمینه‌های خانوادگی مشکلی دارند، تماس بگیرند و هزینه هر دقیقه مکالمه بستگی به اینکه چگونه تعرفه‌گذاری می‌شود، مشخص می‌شود. وقتی مشترک تماس می‌گیرد، به او اعلام می‌شود که موسسه مذکور به ازای هر دقیقه مکالمه به طور مثال سه تا چهار هزار تومان کمتر یا بیشتر هزینه دریافت می‌کند؛ در صورتی که مشترک تمایل به استفاده از این خدمت دارد مکالمه را ادامه می‌دهد، در غیر این صورت می‌تواند مکالمه را قطع کند که هزینه‌ای برای مشترک نخواهد داشت.

دکترزارعیان گفت: در این حوزه، سه الی چهار گروه فعال هستند؛ گروه اول و اصلی شرکت‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و گروه دوم شرکت ارتباطات زیرساخت است که این شبکه را در زمان‌های خیلی دور راه‌اندازی کرده است. شرکت مخابرات ایران سومین بازیگر این حوزه است که درآمد شرکت‌های فعال این حوزه را جمع آوری می‌کند، پس از آن درصد کمی را خود برمی‌دارد و بقیه را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره نحوه تعرفه‌گذاری این شبکه توضیح داد: براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعرفه‌گذاری آزاد است و در مصوبه اشاره شده که صنف این کار را انجام دهد اما معمولا خود شرکت کار تعرفه‌گذاری را انجام می‌دهند؛ بنابراین در این مرحله مسوولیتی متوجه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران نیست.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بخش از گلایه شهروندان از تعرفه این شبکه به جا و درست است، تشریح کرد: بخشی از گله‌ها درست است اما با توجه به اینکه از همان ابتدا تعرفه به مشترک اعلام می‌شود، پیشنهاد ما این است که مشترکان حتما دقت لازم را داشته باشند و اگر واقعا از سرویس ناراضی‌اند، استفاده نکنند. در کل نسبت به آن چیزی که در بیرون جامعه اتفاق می‌افتد، تعرفه بالایی نیست و اگر شخصی مشاوره حضوری در زمینه حقوقی داشته باشد، باید هزینه بیشتر از آن پرداخت کند.

دکترزارعیان افزود: مورد دیگر این است که فرزندان بدون اجازه خانواده از این سرویس استفاده و گاهی هزینه بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کنند، این هم عامل دیگری برای نارضایتی شهروندان از تعرفه شبکه‌های هوشمند است؛ اما به نظر می‌رسد که باید نظارت بخش‌های بیرونی بر این شبکه بیشتر باشد ضمن اینکه وزارت ارتباطات در حد خود سرویس را به گونه‌ای تعریف کرده که مشترک داوطلبانه از آن استفاده کند.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران معتقد است که چندین بار در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده اما کافی نبوده و باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه انجام شود، ضمن اینکه مردم هم باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

وی در پایان گفت: درصورتی که مشترکان از این سرویس گله داشته باشند، می‌توانند با مرکز تماس مخابرات تماس بگیرند یا به صورت حضوری مراجعه کنند اما توصیه ما این است، اگر از شرکت ارائه دهنده خدمت ناراضی هستند، با ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تماس بگیرند.

برچسب ها :
 
از   1   رای
3

عکس های خبر

نظرات