خبر مهم تامین‌اجتماعی درباره پرداخت وام به بازنشستگان

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ملاک پرداخت وام بازنشستگی که برای آن حداکثر حقوق دریافتی ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: منابع سازمان محدود است و باید برای پرداخت تسهیلات اولویت‌بندی صورت گیرد لذا معیشت و دریافتی مستمری از جمله اولویت‌هاست. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا؛ نثبت‌نام غیرحضوری متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از ۲۱ مردادماه به‌مدت یک هفته آغاز شد و تا روز جمعه ۲۷ مرداد ادامه دارد، ۴۰ هزار فقره تسهیلات برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط این سازمان در نظر گرفته شده است.

اما مطابق با اعلام سازمان تامین اجتماعی، برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان باید دارای شرایطی همچون دارا بودن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، حداکثر مستمری دریافتی ۱۵۰ میلیون ریال، دارای سن ۵۰ تا ۷۸ سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی ۳ سال گذشته و داشتن موجودی مکفی در حساب بانکی شخص به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان باشند.

دکتر محسن تقیانی- مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در مورد انتقادات به شرایط دریافت وام بازنشستگی اظهار کرد: منابع سازمان تأمین اجتماعی محدود است و باید برای پرداخت تسهیلات اولویت‌بندی صورت گیرد. معیشت و دریافتی مستمری از جمله اولویت‌هاست.

وی افزود: دریافت ۱۵ میلیون تومان مستمری را ملاک قرار دادیم که در جمع‌بندی‌های کارشناسی احصاء شد. بسیاری از بازنشستگان نیز حداقل بگیرند و هدف این است که این قشر نیز بتوانند از وام استفاده کند. تا روز گذشته حدود ۱۲۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام و تقاضای خود را ثبت کرده‌اند.

تقیانی خاطرنشان کرد: راه برای سایر بازنشستگان بسته نیست. کسانی که مستحق دریافت وام هستند می‌توانند به کانون‌های بازنشستگی مراجعه کنند و بدون شرایط ، تقاضای خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

ثبت تقاضای وام
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه ثبت تقاضای وام به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود اظهار کرد: اگر نام آنها در قرعه‌کشی برای دریافت وام برگزیده شود، نیاز به مراجعه به بانک ندارند و وام بدون ارائه ضامن به‌حساب آنها واریز می‌شود.

وی گفت: درصد بالایی از بازنشستگان مشمول دریافت وام هستند و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بازنشستگان خارج از محدوده هستند. تلاش‌ها بر این است که حداکثر رضایت در بین بازنشستگان ایجاد شود. سعی می‌شود در مراحل بعدی شرایط را آسان‌تر کنیم. معترضان و یا کسانی که پیشنهاد دارند می‌توانند از طریق سامانه ۱۴۲۰ نظرات خود را ارائه دهند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور با اشاره به منابع محدود سازمان تأمین اجتماعی و تقاضای فراوانی که با سایر صندوق‌ها قابل‌انطباق نیست گفت: کسانی که دست‌اندرکار تخصیص وام و تسهیلات هستند اصل را بر این گذاشتند تا بتوانند نظمی را در این راستا بنیان‌گذاری کنند. در سال جاری با ۲ رویکرد مدیریت توسط تشکل‌ها و مدیریت توسط سازمان تأمین اجتماعی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی عقیده داشت برخی به تشکل‌ها دسترسی دارند و بهتر می‌توانند تسهیلات را تخصیص دهند. همچنین محبوبیت‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند بین نهادهای مدنی فاصله ایجاد می‌کند و همین ۲ نگاه موجب شد شاهد ۲ رویکرد متفاوت باشیم. در رویکرد اول ۴۸ هزار نفر در قالب حضور در تشکل‌ها برای دریافت وام ثبت‌نام کردند و کسانی که وام دریافت کردند حقوق بالای ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان دارند. سازمان تأمین اجتماعی نیز تحرکی برای کسانی که فاقد توانمندی برای استفاده از سیستم به‌روز هستند، ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور همچنین یادآور شد: با این روند عده‌ای که نیازمند و حداقل‌بگیر هستند و زیر ۲۰ سال سابقه دارند نمی‌توانند وام را دریافت کنند و عده‌ای که زیر ۱۵ میلیون تومان دریافتی دارند، می‌توانند وام بگیرند.

صادقی با بیان اینکه مولفه‌های بازدارنده موجب ایجاد دلخوری در بین بازنشستگان شده است خاطرنشان کرد: حدود ۴ میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر، ازکارافتاده و بازمانده داریم که حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر حداقل دریافت می‌کنند و از این تعداد یک میلیون و ۲۵ هزار نفر افرادی هستند که به‌ازای حداکثر ۲۰ روز حقوق دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از ابتدای سال رفتار واحدی اتخاذ می‌شد اذعان کرد: باید سابقه زیر ۲۰ سال برای پرداخت وام برداشته شود و ملاک وضعیت زندگی افراد را با تحقیق سطحی انجام دهند. همچنین باید وام را برای حقوقهای تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات