عمل پیوند سلول‌های بنیادی از دهنده نیمه سازگار در شیراز با موفقیت انجام شد

۲ پیوند موفقیت آمیز سلول های بنیادی از دهنده نیمه سازگار برای اولین بار در شیراز و در بخش پیوند آلوژن مرکز آموزشی درمانی آنکولوژی امیر انجام شد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: پزشک فوق تخصص خون و سرطان اطفال و فلو شیپ پیوند سلول های بنیادی خون ساز کودکان، گفت: پیوند سلول های بنیادی از دهنده نیمه سازگار سخت ترین و پیچیده ترین نوع پیوند سلول های بنیادی است که در معدود نقاط کشور انجام می شود.

دکتر «هادی متقی پیشه» روز یکشنبه با بیان اینکه این پیوند ها بر روی یک پسر ۱۴ ساله و یک دختر یک سال و نیمه صورت گرفته است، افزود: این نوع پیوند در بیمارانی انجام می شود که از داشتن دهنده مناسب محروم هستند و بدلیل عدم انجام پیوند، مرگ و میر نزدیک به صد درصد خواهند داشت.

او تاکید کرد: تیم پیوند سلول های بنیادی آلوژن بیمارستان امیر با وجود شرایط بسیار ویژه این نوع پیوند توانست با تکیه بر لطف خدا و اعتماد به نفس این پیوند موفقیت آمیز را انجام داده تا افتخار دیگری برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز رقم بخورد.

سلول‌های بنیادی در تمامی سلول‌ها وجود دارند و این سلول‌ها توانایی تبدیل به تمامی سلول‌های بدن را دارند. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی به انواع سلول‌ها مانند سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. سلول‌های بنیادی می‌تواند در بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مختلف بدن موثر و می‌توانند به درون بافت آسیب دیده که بخش عمده آنها از بین‌ رفته‌اند پیوند زده شده و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شوند و به ترمیم آن بپردازند.

برچسب ها :
 
از   1   رای
2

عکس های خبر

نظرات