برگزاری مذاکرات روسیه-اوکراین

در پنجمین روز از حملات روسیه که از ۲۴ فوریه آغاز شده است، نگاه‌ها به مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین دوخته شده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، به نقل از گاردین، دستور جلسه هیئت‌های روسیه و اوکراین را پایان دادن به حملات روسیه و اعلام آتش‌بس فوری تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک مذاکره کننده روسی اعلام کرد که کشورش مایل است در اسرع وقت با اوکراین به توافق برسد.

تاکید شد که این مذاکره کننده گفته است: «هر گونه توافقی، به نفع دو طرف خواهد بود». وزرای خارجه هر دو کشور تایید کردند که مذاکرات بین اوکراین و روسیه آغاز شده است.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، مذاکرات بین روسیه و اوکراین در منطقه گومل بلاروس در سه دور در برگزار شده و دور سوم آغاز شده است.

خبرنگار اسپوتنیک نیز گفت، هنوز به خبرنگاران پایان مذاکرات اطلاع داده نشده است.

این منبع افزود، دور سوم مذاکرات در حال برگزاری است و قرار است دور نهایی باشد.

وی ادامه داد: در مجموع دو وقت استراحت در مذاکرات در نظر گرفته شد و مذاکرات تقریبا چهار ساعت طول کشید.

رسانه‌های اوکراینی نیز به نقل از الکسی آریستوویچ مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفتند، کی‌یف خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از جمله از شبه جزیره کریمه و دونباس است.

با این وجود رسانه‌های اوکراینی گفتند، این نظر شخصی آریستوویچ بوده است.

خبرگزاری دولتی بلاروس از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه‌ای در مرز این کشور خبر داد. این اولین مذاکره میان دو کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین است.

نشست هیئت‌ها در نزدیکی مرز اوکراین در سواحل رودخانه پریپیات برگزار می شود. کانال تلویزیونی دولتی بلاروس گزارش می‌دهد که به دلایل امنیتی، مکان دقیق ملاقات عنوان نشده است.

ریاست هیئت روسی برعهدۀ ولادیمیر مدینسکی، مشاور کرملین است و هیئت کی‌یف نیز از سوی الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین رهبری می‌شود.

آغاز مذاکرات روسیه-اوکراین
فومین، معاون وزیر دفاع روسیه(چپ) و گریزلوف، سفیر روسیه در بلاروس
آغاز مذاکرات روسیه-اوکراین
رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین
میزبانی این نشست را نیز ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس برعهده دارد.

محل برگزاری مذاکره، یکی از اقامتگاههای الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در منطقه «گومل» در نزدیکی مرز اوکراین و بلاروس و نه چندان دور از نیروگاه هسته‌ای اشغال شدۀ چرنوبیل است.

اوکراین گفته است که هدفش از این مذاکرات «آتش بس فوری و خروج نیروهای روسیه» است.

کرملین از اظهار نظر درباره هدف خود در مذاکرات خودداری کرده است، اما ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده روسی گفته است که روسیه می‌خواهد به توافقی دست یابد که به نفع هر دو طرف باشد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات