پیکر پرفسور "نحوی" در دانشگاه شیراز تشییع شد

مراسم تشییع و وداع با پیکر "پرفسور اکبر نحوی" استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شیراز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه شیراز برگزار شد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: پرفسور اکبر نحوی نسخه‌شناس، سعدی‌شناس، پژوهشگر برجسته در عرصه شاهنامه‌پژوهی، شیرازشناس و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در سن ۶۶ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مراسم تشییع و وداع با پیکر وی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۰ آذرماه در مسجد دانشگاه شیراز برگزار شد و حجت‌الاسلام نیری رئیس نهاد رهبری در دانشگاه بر پیکر وی نماز را اقامه کرد.

این مراسم با حضورحجت‌الاسلام نیری رئیس نهاد رهبری، رئیس دانشگاه و جمعی از استادان دانشگاه شیراز به ویژه دانشکده زبان و ادبیات فارسی و دانشجویان برگزار شد.

محمدیوسف نیری استاد برجسته زبان و ادبیات فارس دقایقی به بیان ویژگی‌های استاد اکبر نحوی پرداخت و اظهار کرد: استاد نحوی، بر زبان و ادبیات فارسی غیرت داشت و هر جا لازم بود از دانش خود برای دفاع از زبان و ادبیات فارسی وارد می‌شد.

او با بیان اینکه این استاد گرانمایه در دفاع از سعدی در مقابل برخی از یاوه‌سرایی‌هایی سنگ تمام گذاشت گفت: اساتید ادبیات از مرزهای زبان و ادبیات فارسی دفاع می‌کنند و اگر نحوی زنده می‌ماند چه آثاری که به آثار گران‌سنگ فارسی نمی‌افزود.

نیری با بیان اینکه مرد بزرگی را در عرصه زبان و ادبیات فارسی از دست دادیم گفت: نظیر این افراد دیر دیر به دست می‌آیند باید قدردان این بزرگان بود، روز سختی برای ما است، اما اکبر نحوی به حیات طیبه خودش رسید و در فرهنگ بشری طلوع او جاودانه خواهد بود.

در ادامه مراسم علی امینی، پیامی را از سوی دانشجویان قرائت کرد و دانشجویان را داغداران اصلی این سوگ خواند و گفت: استاد نحوی، زمانی را که می‌توانستند صرف خانواده کنند صرف دانشجویان کردند و شرف دانشکده ادبیات بودند.

امینی در بیان ویژگی‌های استاد نحوی، خاطرنشان کرد: استاد نحوی دانشمندی بی‌ادعا و با اخلاق بود که در گفتار و رفتارش جز احترام چیزی نبود، با غم زمانه فرسود و آب شد، بزرگ بود و با تمامی افق‌های باز نسبت داشت.

حجت‌الاسلام نیری، رئیس نهاد رهبری دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه خداوند محبت خودش را به انسان‌ها هبه کرده است، عنوان کرد: عشق محصول معرفت است و پایان حقیقت عاشق شدن است و ادبیات ما تجلی عاشقی ماست.

او با بیان اینکه در بردار بی‌نهایت ابد را در پیش داریم، افزود: برای همین است که اگر صد سال هم زندگی کنیم یک نقطه بیش نیست و اگر داغ نحوی بر همه ما است برای این است که معلم عشق بود و ماندگاری هر کس در این دنیا به عشق است.

رئیس نهاد رهبری دانشگاه شیراز با بیان اینکه استاد نحوی در استادی و تلاش برای دانشجویان پیش قدم بود، گفت: همین مسئله سبب شده که کمتر برای خانواده وقت بگذارند و در واقع همه ما خانواده وی بودیم.

علامه‌ای بزرگ که بی‌هیچ ادعایی چراغ بر می‌افروخت

در همین راستا نیز محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در پیامی درگذشت استاد اکبر نحوی استاد ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

او در این پیام که خطاب به جامعه دانشگاهی و مردم استان نگاشته شده است، فقدان این دانشمند برجسته را تأسف‌بار و جبران‌ناپذیر خواند.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل ارشاد استان فارس نیز در پی فقدان نحوی اظهار کرد: درگذشت این سعدی‌پژوه و فردوسی‌شناس نام‌آشنا و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی موجی از اندوه و تاسف در شیراز که زیست فرهنگی و ادبی او در آن رقم خورده، برجای گذاشته، اما داشته‌های بی‌شماری در میان دوستدارانش برجای می‌ماند.

او با نهایت تأسف و عرض تسلیت به خانواده و جامعه علمی و ادبی، بیان کرد: با فقدان نحوی جامعه فرهنگی و دانشگاهی استادی گرانمایه، دانشمندی کم‌نظیر، پرکار و متواضع را از دست داد. قلم شادروان نحوی در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه تصحیح متون و نسخه‌شناسی، گواه روشنی بر مرجعیت علمی آن دانشمند فرزانه و تسلط عالی و تعمیق نگاه ایشان است و بر این باوریم که او همچون کتاب گران‌سنگی بود که نابهنگام بسته شد و درخت بارآوری بود که ناگهان خزان شد، ولی جریان تفکر و محتوی آثارش ادامه خواهد یافت.

قانعی خاطرنشان کرد: جای خالی این ادیب فرزانه برای همیشه در شیراز و فارس احساس می‌شود و بازهم این ضایعه اسفناک را به بازماندگان آن ادیب، جامعه هنرمندان، شاعران، نویسندگان تسلیت عرض می‌دارم و از خدای متعال امیدوارم روحش را قرین آمرزش و آرامش ابدی کند و بتوانیم به یاد بود آن زنده یاد، لحظاتی از تمام داشته‌هایش را در پیش چشم مرور کنیم.

به گزارش ایسنا، اکبر نحوی استاد دانشگاه شیراز، پژوهشگر، مصحح، شاهنامه‌پژوه و سعدی‌شناس، پنجم آبان‌ماه سال ۱۳۳۴ در قم متولد شد. او مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه شیراز به پایان رساند.

پرفسور نحوی، عضو فقید هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی بیش از ۷۰ مقاله علمی در نشریات علمی و فرهنگی و دانشنامه‌های تخصصی داشت.

پیکر پاک استاد اکبر نحوی، طیق با وصیت ایشان فردا یکشنبه ۲۱ آذرماه در شهر قم به خاک سپرده می‌شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات