پایگاه خبری مطبوعات فارس: علی بلند نظر یکی از کارگردانان این فیلم، اعلام کرد:چند سال پیش رودخانه دروازه قرآن شیراز تبدیل به خیابان شد ولی متاسفانه در فروردین ماه نودوهشت، طبیعت طغیان کرد و رودخانه، بدنبال باز پس گیریِ خانه اصلی خود به خیابان آمد و سبب اندوهی جانکاه شده و جان هموطنانمان را گرفت که همشهریان خوب شیرازی با مهمان نوازی بی بدیل و مثال زدنی خود بار دیگر حماسه آفرینی کردند و ذره ای از اندوه این حادثه را تسلی بخشیدند.
بلند نظر ادامه داد: بعد از این حادثه تلخ با تیم تولید که متشکل از فیلمسازان جوان شیراز هستند، دوربینی به دست گرفتیم و این حادثه را در مدیوم سینما ثبت کردیم ولی زمانی که فیلم را برای حمایتِ مالی و معنوی، به شورای اسلامی پنجم شهرِ شیراز ارائه دادیم با نارضایتی ایشان مواجه شدیم تا آنجایی که حتی از ما خواستند بیخیال این ماجرا شویم تا این حادثه از حافظه جمعیِ همگان پاک شود.
این فیلمساز گفت: ولی ما پای فیلم ایستادیم و این حادثه را به تصویر کشیدیم تا مانند قاب عکسی همیشه جلو چشمانمان باشد و درس عبرتی برای تکرار نشدنِ حوادث اینچنینی باشد.
این مستندسازِ شیرازی ضمن مثبت و مفید دانستنِ فیلمسازیِ مشترک افزود: ما در این فیلم که به روش مستند هیبریدی کار شده است، از همه گونه های مستند استفاده کرده ایم که این موضوع با توجه به وحدت و یکدستی فیلم، در نوع خود اتفاق تازه ای در سینمای مستند است.
محمد ناصریراد دیگر کارگردان این مستند گفت: بارها و بارها گفته و باز هم اشاره می کنم که هنرمندان علی الخصوص مستندسازان آینه های تمام قد و تمام نمای جامعه هستند، جامعه ای که این روزها بیش از پیش محتاج و تشنه حقیقت است.
این مستندساز شیرازی ضمنِ تاکید و توجه به سلامتِ روانی جامعه که در این مستند دستمایه نقد قرار گرفته است، ادامه داد: هر فردی به تنهایی نمی تواند در جامعه اثر گذار باشد اگر هم اثر بگذارد بسیار ناچیز و اندک است و این افراد هستند که منتج به شکل گیری هویت اجتماعی جامعه می شوند، البته این به معنای نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی فرد نیست.
این کارگردان گفت: معتقدم تنها مصلحتی که مستندساز باید آن را دنبال کند دفاع از حقوق شهروندی است و حقوق شهروندی تنها حق فردی خود و دیگران نیست بلکه شامل حق گروهی، حق جامعه، عدالت برای همگان، آزادی و اخلاق است و شخصا توقع دارم مستندسازان، حقیقت گرا و نترس باشند و نقش کاسبان سوداگر باری به هر جهت را بازی نکنند، در این صورت به تدریج می توان امید این را داشت که شاهد اصلاح برخی سیاسیون هم باشیم.
ناصریراد افزود: می توان گفت ما برای سینما و البته حقیقت اهمیت و ارزش قائلیم اما این ارزش به واسطه دفاع از حقوق مردم بالاخص طبقه فرودست و رساندن صدایشان پدید آمده است و لاغیر. در چنین شرایطی مستندساز باید ترس و تردید، فارغ از جناح گیری های سیاسی را کنار گذاشته و با تولید آثار مناسب حرف مردم را بزند.
دیگر عوامل این فیلم عبارت اند از: تهیه شده در: انجمن سینما جوانان ایران/دفتر شیراز
تصویربردار: محمد ناصریراد . صدابردار: علی بلندنظر . عکاس: فاطمه السادات معایر. تدوین و صداگذاری: محمد ناصریراد. انیمیشن و جلوههای ویژه: امین گودرزی پور. علی زارع پور
نویسنده گفتار متن:علی بلندنظر/نیلوفر روی چمن. گوینده متن: علی بلندنظر. مجری طرح: ساسان حیدرپور. مشاور پروژه: احسان بلندنظر. مشاور حقوقی: زین العابدین یزدانیان
برنامه ریز و دستیار کارگردان: علیرضا شهسواری. طراح پوستر: حسین بلندنظر. مدیر تولید: مسیحا رحیمی.مدیر روابط عمومی: پروانه دُری
با نقش آفرینی: مسعود مستشاری، امیر پریچهر، شهلا مهدوی، سوده زارع، حسین لیاقت، لیدا رجبی، حسین ذاکری، سروش باقری، سارا جعفری، نیلوفر جعفری، بابک رمضانی، ریحانه الهیاری، سارا برزگر، برادران راحمی، نوروز احمدپور، محسن قاسمی و فاطمه راسخی.
آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه طب ایرانی به صورت حضوری هجدهم آبان ماه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در سالن اجتماعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
سیل پنجم فروردین ماه ۱۳۹۸ در دروازه قرآنِ شهر شیراز منجر به کشته شدن ۲۱ نفر از هموطنان و بروز خسارتهای مالی به اتومبیل های مسافران و شهروندان شیرازی و همچنین آسیب دیدن برخی منازل شد و در نهایت دادگاهی که برای رسیدگی به پرونده این حادثه برگزار شد چهار شهردار دوره های قبل شهرداری شیراز را هر کدام ۲۵ درصد مقصر دانست.
برچسب ها :