نشست خداحافظی شورای پنجم شهر شیراز

شورای ۱۳ نفره دوره پنجم شهر شیراز، یکشنبه دهم مرداد در یکصد و نود و سومین جلسه به کار خود خاتمه داد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: کار شورای پنجم شهر شیراز با فراز و فرودهای فراوان به ایستگاه آخر رسید.
اقداماتی از جمله ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز،راه اندازی سامانه‌های شفافیت،تعارض منافع،مدیریت اطلاعات پروژه و توسعه شهرداری الکترونیک،استفاده بهینه از ظرفیت یاوران شورا ازجمله اقدامات این دوره شورای شهر شیراز بود.
همچنین رخدادهایی مانند سیل فروردین ماه ۹۸ و درگذشت ۲۱ نفر از هموطنان در این سیل و دستگیری و بازداشت مهدی حاجتی عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ازجمله موارد پرحاشیه‌ شورای پنجم کلانشهر شیراز بود که ماه‌ها تیتر رسانه‌ها بود.
تعطیلی کمیسیون حقوق شهروندی و ایجاد کمیسیون هوشمندسازی نیز از دیگر اقدامات این دوره پارلمان شهری شیراز بوده است.

شهردار: شیراز تمیزترین کلانشهر ایران است
شهردار شیراز یکشنبه در آخرین جلسه علنی شورای پنجم این شهر، گزارشی از اقدامات چهار سال گذشته شهرداری ارایه کرد و گفت: قیمت سیمان ، شن، آسفالت و مصالح مورد نیاز از سال ۹۶ تاکنون بین پنج تا ۱۲ برابر افزایش داشته و با این تورم بودجه شهرداری باید در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان تنظیم می شد تا قدرت این بودجه برای انجام پروژه های عمرانی و شهری به اندازه سال ۹۶ باشد.
حیدر اسکندرپور با بیان اینکه شیراز اکنون مشخصه تمیزترین شهر بین کلانهشرهای کشور را دارا است،اضافه کرد: در سال ۹۵ میزان پسماندتر تولید شده در شیراز ۳۹۲ هزار و ۸۶۹ تن در سال بوده است که متوسط روزانه هزار و ۹۸ تن پسماند تر بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ باتوجه به ایجاد شهرک‌های جدید و توسعه شهر پسماند تر تولید شده در این شهر به ۳۷۴ هزار تن کاهش پیدا کرده که متوسط در روز هزار و ۲۴ تن بوده است.
شهردار شیراز بیان کرد: با وجود افزایش جمعیت، پسماند تر در شیراز در چهار سال گذشته کاهش داشته که نشانگر انجام کار فرهنگی در این شهر بوده است.
وی اضافه کرد: میزان پسماند خشک سال ۹۶ حدود ۳۱ هزار تن و سال گذشته ۳۸ هزار تن بوده است که نشان از فرهنگ سازی و ایجاد درآمد پایداربرای این شهر دارد.
اسکندرپور اظهار داشت: افزایش تکنولوژی نرم افزارهای به روز آتش نشانی شیراز و فرماندهی عملیات، افزایش تعداد نیرو و افزایش تعداد ایستگاه ها و استقرار خودروهای آتش نشانی در شهر در ساعات پرترافیک ازجمله اقداماتی بوده است که باعث سرعت بخشی به خدمات امدادی در سطح این کلانشهر شده است.
او گفت که بودجه سازمان آتش نشانی شیراز در سال ۱۴۰۰ هزار و ۱۰۰ درصد به نسبت سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.
شهردار شیراز ادامه داد: فروش اموال شهرداری شیراز از ۱۸ درصد در سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه رویکرد احیای بافت تاریخی شیراز در این دوره به جد مدنظر مدیریت شهری قرار گرفت،گفت: سعی شده زندگی در بافت تاریخی شیراز جاری شود و به همین دلیل هر اندازه که بازآفرینی بافت تاریخی در شیراز انجام شد آسیب‌های اجتماعی از آن مناطق دور شده است.
شهردار شیراز افزود: در این دوره مدیریت شهری زندگی به بافت تاریخی شیراز بازگشت که این ثروتی برای گردشگری شیراز محسوب می شود.
اسکندرپور با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی اقدامات خوبی در این دوره انجام شده است گفت: باوجود شیوع کرونا خدمات شهری حتی یک ساعت در شیراز تعطیل نشده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ دو هزار و ۱۹۷ پروانه ،در ۹۸ باوجود شیوع کرونا ۳ هزار و ۶۰۶ پروانه و در سال گذشته ۳ هزار و ۹۳۳ پروانه در شیراز صادر شده که مشاهده این روند نشان از رونق ساخت و ساز و تولید شغل در این شهر دارد.
شهردار شیراز با بیان اینکه در این دوره ۱۱۳ هکتار زمین به محدوده قانونی شهر الحاق شده که ثروتی برای آینده شیراز محسوب می شود گفت: الکترونیکی شدن پاسخ به استعلامات ساختمانی در این دوره روند رو به رشدی داشته به نحوی که در گی تحقق این موضوع ۵۶ درصد از مراجعات به شهرداری کاهش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: زیرساخت الکترونیکی شدن خدماتی ازجمله صدور پروانه ساختمانی و پایان کار نیز در شیراز ایجاد شده که بزودی این روند در یکی از مناطق شهرداری بصورت آزمایشی آغاز خواهد شد.
اسکندرپور بیان کرد: در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل نیز برای بهره‌مندی شهروندان از حمل و نقل ارزان ، ایمن و راحت در یک مرحله ۱۸۶ و در مرحله ای دیگر ۵۰ اتوبوس برای استفاده شهروندان شیرازی خریداری شد و مسیر خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه قهرمانان تا عادل آباد نیز آماده بهره برداری است.
وی عنوان کرد: در خط ۲ مترو شیراز گام های خوبی برداشته شده و اکنون از محل اوراق مشارکت مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری شیراز واریز شده که در ۶ ماهه دوم سال پیشرفت خوبی در این خصوص انجام می شود.
شهردار شیراز با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری به حقوق شهروندان تعرضی نشده است،گفت: سعی شد که حقوق عامه مردم بر حقوق خواص ترجیه داده شود.
اسکندرپور در روزهای پایانی مسئولیت از مردم شیراز حلالیت طلبید در در خاتمه خطاب به کارکنان شهرداری گفت: در این ۴ سال خوش درخشیدید.

آخرین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم با سه دستور کار، رونمایی و معرفی سه کتاب و تقدیر از شهردار ادامه یافت.
در نامه‌ای دیگر از سوی فرمانداری شیراز به مصوبه سرمایه گذاری ۳۰میلیارد ریالی برای ساخت فیلم سینمایی ٢٨٨٨ به کارگردانی و تهیه کنندگی کیوان علی محمدی و روایتگری زندگی شهید دوران ایراد وارد شد که با اصرار اعضای شورا بر اجرای آن، بار دیگر به تصویب رسید.
در این جلسه از شورا، کتاب «شناسنامه و گزارش عملکرد شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم» معرفی شد که در آن موضوعاتی همچون معرفی اعضا و مسئولیت‌های آنان، رویکردها و سیاست‌های شورای پنجم، عملکرد کمیسیون‌های ده‌گانه، عملکرد ادارات، مراکز و کمیته‌های زیرمجموعه، گزارش‌های آماری از تعداد جلسات، مصوبات و میزان مشارکت اعضا در جلسات، اهم مصوبات و اقدامات برجسته، تکالیف بودجه و پروژه‌های شاخص (به تفکیک سال) به چشم می‌خورد.
در این کتاب، همچنین گزارشی مقایسه‌ای از عملکرد سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ بر اساس ۶۹ شاخص مدیریت شهری به نخبگان، مدیران شهری، اعضای شورای آینده و همه شهروندانی تقدیم شد که چهار سال پیش، با رأی خود شورای پنجم و مسیری تازه را انتخاب کردند.
دیگر کتابی که در این جلسه رونمایی شد، «مجموعه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و طرح‌های جامع شورای اسلامی شهر شیراز» نام دارد که بر اساس مقدمه این کتاب، شورای اسلامی شهر شیراز وظیفه داشت در قالب وظایف خود برای تصویب آیین‌نامه‌ها، مصوبات متعددی را اجرا کند؛ اما در این میانه عدم یکپارچگی و پراکندگی آن‌ها، جست‌وجو را با مشکل روبه‌رو کرده بود؛ از همین رو، شورا بر آن شد با گردآوری و تدوین آن‌ها در یک مجلد، رجوع و استفاده از اینگونه مقررات را برای استفاده شورا و شهرداری و شهروندان تسهیل بخشد.
افزون بر این، کتاب «مجموعه مصوبات عام‌الشمول شورای اسلامی شهر شیراز » نیز در این نشست معرفی شد؛ بر اساس آنچه در مقدمه این کتاب آمده است، شورای اسلامی شهر شیراز از بدو تاسیس در سال ۱۳۷۸ در چارچوب وظایف خود مصوبات فراوانی داشته که بنا به مقضیات زمان و نیازهای روزآمد شهری، برخی را لغو یا اصلاح کرده است؛ در این میان، بعضی مصوبات به‌طور صریح لغو نشده بود و اجرا و نظارت را با مشکل روبه‌رو می‌ساخت. از همین رو شورای پنجم تصمیم گرفت که مصوبات خود را تنقیح کند تا با پالایش آن‌ها، مواردی را که قابل اجرا هستند، برای بهره‌مندی نهادها، دانشگاهیان و شهروندان تنظیم کند.
در پایان این جلسه از صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، از حیدر اسکندرپور شهردار کلانشهر شیراز و منتخب شورای پنجم به پاس چهار سال خدمت قدردانی شد.

تقدیر شورا از شهردار
رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه گفت: شورای شهر پنجم ۸۷۰ مصوبه داشته که ۷۰ مورد آن زیرساختی و ۸۰ درصد این مصوبات در تحقق رویکردهای شورای کنونی موفق بوده است.
سید عبدالرزاق موسوی به ارائه گزارش عملکرد این شورا در چهار سال گذشته پرداخت و افزود:چشم انداز بیست ساله شهر در این دوره تصویب شد همچنین برنامه پنج ساله سوم شیراز با پیش بینی اهداف کمی که بر اساس آن شهرداری مکلف شد لوایح بودجه سالیانه را تهیه و به تصویب شورا برساند.
وی بیان کرد:محور اصلی رویکرد ما، یعنی، محوریت انسان در محتوا و حکمرانی خوب در روش دقیقاً همان چیزی بود که زمینه مشارکت شهروندان را از طریق ایجاد زمینه نظارت همگانی و پاسخگو کردن شهرداری و شورا محقق می ساخت؛ما شهر را محیطی برای رشد، تعالی، تعامل و زندگی جمعی و فردی شهروندانی می دانستیم که توجه به امنیت و سلامت روحی و جسمی آنان توأمان مورد نظر ما بود؛ محیطی که شهروندان بتوانند در کمال آرامش و آسایش و احترام به حقوق یکدیگر، ضمن حفظ حریم خصوصی زندگی برای موفقیت شهر و شهروندانش به هم کمک کنند و از کنار همدیگر بودن لذت ببرند.
موسوی با بیان اینکه شورای پنجم شهر شیراز در تحقق فلسفه وجودی شوراها آن گونه که قانون اساسی می گوید و رهبران نظام بیان کرده بودند، یعنی، جلب مشارکت مردمی و افزایش اعتماد عمومی حرکت کرده و موفق شده است، گفت: مصوبات ما در خصوص تصویب پروژه های انسان محور به خوبی این را نشان داد.
به گفته رییس شورای شهر شیراز افزایش فضاهای تعامل عمومی و اجتماعی، پیاده روها، فضاهای فرهنگی و ورزشی و آن هم با رعایت عدالت اجتماعی در گوشه و کنار شهر و به ویژه در محدوده شهر، اعم از غرب، شرق، جنوب و شمال به خوبی این را نشان می دهد.
رئیس شورای شهر شیراز معتقد است این دوره از شورای شهر ارتباط با مردم را تقویت کرده و جلسات غیر علنی را به حداقل و در سال های آخر به صفر رسانده است.
وی به مقایسه برگزاری جلسات شورای شهر در این دوره با ادوار گذشته پرداخت و گفت: شفاف‌سازی رأی‌گیری در صحن، پخش کامل مذاکرات صحن شورا، ارائه گزارش منظم عملکرد شورا در سایت اطلاع‌رسانی شورا، ایجاد و تقویت سامانه شفافیت، همگی در جهت تحقق رویکرد شورا بود.
وی تقویت و حمایت یاوران شورا و بازنگری در روابط یاوران به عنوان معتمدین محلات با شورا از افرادی که صرفاً پیگیری ارائه خدمات به شهروندان بودند، به شهروندانی که مطالبه گر حوزه اجتماعی را از دیگر دستاوردهای شورای پنجم دانست و اضافه کرد: یاوران شورا در تصمیم‌گیری برای محلات مشارکت دارند و مدیران شهرداری را پاسخگو می کنند.
موسوی مانع اصلی عدم اجرای مطلوب برخی مصوبات و یا کامل مصوبات شورا و پایین بودن بهره وری در شهرداری و حتی شورای شهر را نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص و مدیران شایسته دانست و اظهار کرد: به‌کارگیری سلیقه‌ای و بدون رعایت ضوابط علمی و تخصصی نیروی انسانی در شهرداری مشکل اصلی و علت پایین بودن سطح بهره وری است.
موسوی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر طرح جامع ساماندهی نیروی انسانی را مصوب کرد و دستورالعمل نحوه ارتقا و شرایط احراز پست های مدیریتی هم توسط شهردار ابلاغ شده است، بیان کرد: تا زمانی که وضعیت جذب نیروی انسانی در شهرداری اصلاح نشود، امکان گزینش مدیران شایسته نیز فراهم نیست.
رییس شورای شهر شیراز همچتین گزارش کوتاهی از تعداد مصوبات، جلسات صحن، هیأت رئیسه و کمیسیون های تخصصی ارائه داد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات