پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای دریافتند؛

استفاده از اسانس سنجد برای بهبود یک اختلال جنسی

پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای، تاثیر استفاده از اسانس سنجد را در زنان دچار نوعی اختلال جنسی بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان داد که استنشاق این اسانس می‌تواند باعث افزایش رضایت جنسی شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: رضایت جنسی به عنوان عاملی کلیدی در کیفیت زندگی افراد شناخته می‌شود و یکی از جنبه‌های مهم زندگی خانوادگی است. عوامل متعددی در رضایت جنسی نقش دارد و بی‌توجهی به مشکلات افراد در زمینه عملکرد جنسی می‌تواند باعث مشکلات روحی و خانوادگی شود.

«دیسپارونی» یا آمیزش دردناک یکی از اختلالات شایع در عملکرد جنسی زنان است و بر سلامت روانی آن‌ها، روابط خانوادگی و کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر منفی دارد. تشخیص و درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان امری پیچیده است و نیاز به ارزیابی دقیقی دارد و بر اساس نوع اختلال، درمان متفاوتی را باید در پیش گرفت.

درمان‌های اختلالات جنسی شامل درمان‌های غیر دارویی مانند مشاوره‌های جنسی و درمان‌های دارویی است. با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی، هزینه‌های گزاف تهیه مواد اولیه این داروها، مقبولیت پایین داروی شیمیایی نزد مردم و منع مصرف آن‌ها در برخی افراد، توجه پژوهشگران به یافتن ترکیبات گیاهی و استفاده از طب مکمل جلب شده است.

آروماتراپی یا رایحه‌درمانی؛ یکی از شیوه‌های طب مکمل است و در آن از اسانس‌ها و روغن‌ها برای ارتقای سلامتی و بهبود بیماری‌ها استفاده می‌شود. یکی از گیاهانی که در طب سنتی برای عملکرد جنسی توصیه شده، گل سنجد است.

بررسی‌های انجام شده نشان داده که اسانس به‌دست آمده از این گیاه دارای استروژن گیاهی است که احتمالا بر عملکرد جنسی موثر است.

با توجه به موارد گفته شده؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر استنشاق اسانس گل سنجد را بر دیسپارونی و رضایت جنسی زنان در سنین باروری بررسی کردند.

این کارآزمایی بالینی بر روی ۹۴ نفر از زنان ۱۸ تا ۴۵ سال مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد انجام شد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند و همه شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه شاخص عملکرد جنسی را تکمیل کردند.

از افراد گروه اول خواسته شد که به مدت چهار هفته ۵ تا ۷ قطره از اسانس گل سنجد را روزی سه بار بر روی ماسک ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه به استنشاق آن بپردازند. افراد گروه دوم ۲۰ دقیقه قبل از نزدیکی از اسانس استفاده کردند. در انتهای هفته چهارم مجددا از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا پرسش‌نامه عملکرد جنسی را تکمیل کنند. شرکت‌کنندگان گروه کنترل تنها در پایان مطالعه در خصوص بهود عملکرد جنسی آموزش دریافت کردند.

طبق مشاهدات این مطالعه؛ میانگین نمره رضایت جنسی تنها در گروه مداخله دوم (استنشاق اسانس گل سنجد ۲۰ دقیقه پیش از نزدیکی) به صورت معنی‌دار افزایش یافته بود.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که استنشاق اسانس گل سنجد به مدت چهار هفته، ۲۰ دقیقه قبل از نزدیکی به طور معنی‌داری باعث کاهش درد و افزایش رضایت جنسی در مقایسه با دو گروه دیگر می‌شود.

یکی از محدودیتهای این پژوهش؛ عدم کنترل تمامی فاکتورهای موثر بر عملکرد جنسی مثل حالات روحی و روانی و ویژگی‌های فردی افراد است که راه قطعی برای کنترل آن وجود ندارد ولی با قرار گرفتن تصادفی افراد در گروها این مشکل تا حدودی بر طرف شد. همچنین بیماری‌های روانی و جسمی تشخیص داده نشده می‌تواند بر عملکرد جنسی موثر باشد. به علاوه به دلیل خودگزارشی بودن پرسش‌نامه‌ها و موانع فرهنگی-مذهبی، ممکن است برخی مسائل جنسی عنوان نشده باشد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نداشتن عوارض جانبی شناخته شده در اسانس گل سنجد و سهولت استفاده از فرم اسانس، ایجاد احساس خوشایند در فرد، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و ... استفاده از این فرآورده را به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اختلالات عملکرد جنسی زنان، پیشنهاد می‌کنند.

این مطالعه از پایان‌نامه کارشناسی ارشد مامایی و طرح تحقیقاتی مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتج شده است و در انجام آن بهناز جعفری، راحله بابازاده، روشنک سالاری، جمشید جمالی و طاهره صادقی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تأثیر استنشاق اسانس گل سنجد بر دیسپارونی و رضایت‌جنسی زنان در سنین باروری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده» در مجله زنان، مامایی و نارایی ایران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، منتشر شده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات