پرواز ژیمناست شیرازی برای کسب چهارمین سهمیه فارس در المپیک توکیو

سعیدرضا کیخا ژیمناست شیرازی برای کسب چهارمین سهمیه فارس در المیپک ۲۰۲۱ توکیو به قطر محل برگزاری رقابت های جهانی ژیمناستیک و سهمیه المپیک پرواز کرد. 

مطبوعات فارس/ رقابت های جهانی ژیمناستیک قطر در حالی از دوم لغایت پنجم تیرماه ۱۴۰۰ آغاز می شود که قرار بود این رقابت ها اسفند ماه ۹۹ برگزارشود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

کیخا که کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک ایران است، پس از لغو رقابت های انتخابی المپیک تمرینات خود را به صورت مستمر دنبال کرد و پس از پشت سر گذاشتن اردوی تیم ملی که از هفدهم خرداد ماه در تهران برگزار شد راهی رقابت های جهانی ۲۰۲۱ قطر شد.

۵۷ سال در انتظار المپیک

هم اینک در رقابت های جهانی قطر ۵۰ ورزشکار شرکت دارند هر چند کار کیخا با وجود حریفان حرفه ای و قهرمان جهان سخت است اما اگر این ژیمناست پرافتخار شیرازی بتواند سهمیه المپیک را کسب کند این اتفاق پس از ۵۷ سال برای کشورمان و نخستین بار برای استان فارس رقم خواهد خورد.

ژیمناستیک ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۶۴ ژاپن شرکت داشته و موفقیتی کسب نکرده است.

حریف ژاپنی

کوهی کامه یاما ( Kohei Kameyama ) از ژاپن حریف اصلی کیخاست که مدال طلای ۲۰۱۳ جهان را در کارنامه داردو در رده بندی (رنگینگ ) جهان هم در رتبه سوم ایستاده است و کیخا چهارم است.

افتخار های کیخا

ابداع و ثبت شش حرکت جدید با نام کیخا در فدراسیون جهانی ژیمناستیک، رکورددار ثبت حرکات جدید در ژیمناستیک دنیا، رنکینگ سوم جهان در رقابتهای کسب سهمیه المپیک توکیو ۲۰۲۱، مدال برنز مسابقات جهانی باکو در سال ۲۰۲۰، مدال نقره مسابقات جهانی استرالیا در سال ۲۰۲۰ ،مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا در ۲۰۱۹مغولستان ، -مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۸ آلمان ، مدال نقره جام ستارگان ۲۰۱۷جهان در ژاپن (تویوتا کاپ) از جمله افتخارهای کسب شده کیخا است.

همچنین کسب مدال طلا مسابقات بین المللی ۲۰۱۷ اسلوونی ،مدال های نقره و برنز بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۷ باکو مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ تایلند ، مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۶ باکو،۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز در مسابقات بین المللی دهه فجر ۲۰۰۳ تهران، ۲ مدال برنز مسابقات دانش آموزان جهان ۲۰۰۳ فرانسه، ۲ مدال برنز و نقره مسابقات بین المللی ۲۰۰۲ اوکراین، ۲ طلا و یک برنز در مسابقات بین المللی دهه فجر ۲۰۰۲ کرمان ،کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک از سال ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۲۱ و عضویت در تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران را در کارنامه دارد.

حلقه مفقوده اکثر رشته های ورزشی فارس

کیخا اخیرا به عنوان رییس هیات ژیمناستیک فارس انتخاب شد تا پس از سالها این رشته صاحب یک فرد متخصص شود همان چیزی که در اکثر رشته های ورزشی فارس به عنوان حلقه مفقوده محسوب می شود.

همچنین ناصر گلچین از داوران بین المللیِ که اهل شیراز است به همراه تیم ملی عازم قطر شد تا در این رویداد مهم به قضاوت بپردازد، این داور شیرازی پیشتر قضاوت مسابقات المپیک دانشجویان جهان، بازی های آسیایی، مسابقات جهانی و آسیایی را در کارنامه دارد.

سهم ورزشکاران فارسی در المپیک و پارالمپیک توکیو

استان فارس سه ورزشکار به نام محمدعلی گرایی،محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی و محمد حسن زاده در بسکتبال در رقابت های المپیک ۲۰۲۱ توکیو دارد باید منتظر ماند و دید ایا کیخا سهمیه فارس را به چهار نفر افزایش می دهد و یا خیر.

همچنین ساره جوانمردی، سمیرا ارم در تیراندازی، علی اصغر جوانمردی و مهدی اولاد در پرتاب وزنه ورزشکاران اعزامی از استان فارس به مسابقات پارالمپیک توکیو هستند.

نعیما خواجوی هم از شهرستان داراب به عنوان مربی تیم ملی کاراته ایران راهی المپیک توکیو خواهد شد.

تاکنون حضور ۶۰ ورزشکار از کشورمان در رشته های، والیبال، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، کاراته، شمشیربازی، تکواندو، دوومیدانی، بوکس، قایقرانی، دوچرخه سواری ، پینگ پنگ و تیراندازی با کمان در المپیک توکیو قطعی شده است.

رقابت های المپیک ۲۰۲۱ توکیو از اول تا هفدهم مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود و همچنین رقابت های پارالمپیک هم اوایل شهریورماه آغاز می شود، ایران در این بازی ها در ۹ رشته شرکت دارد.

کاروان ورزشی ایران با نام سردار دل ها در رقابت های المپیک ۲۰۲۱ توکیو شرکت خواهد کرد.

المپیک توکیو قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان به سال ۲۰۲۱ موکول شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات