آوار سنگین کرونا بر سر ورزش فارس

ضرر و زیان مالی ناشی از کرونا در بخش ورزش استان فارس به حدی است که تعداد زیادی از باشگاه‌های خصوصی را به مرز ورشکستگی کشانده و بعضی را به شکل موقت و بعضی دیگر را برای همیشه تعطیل کرده است. 

مطبوعات فارس/ رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز، با تایید اینکه باشگاه‌های ورزشی در این شهرستان متحمل آسیب‌های جدی و خسارات غیرقابل جبرانی شدند، افزود: از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون، حدود سی درصد باشگاه ها در این شهرستان به ورشکستگی کامل رسیده اند و بر اساس آمار واطلاعات میدانی حدود سی درصد دیگر نیز در شرف ورشکستگی هستند.

محمدعلی فرهنگ‌مهر ادامه داد: از طرف دیگر، مواجه هستیم با موج گرانی روز افزون کالاها و مواد مصرفی که مایحتاج زندگی این عزیزان بوده. محل ارتزاق آنها از باشگاه داری بوده و با توجه به تورم شدید و افزایش بیش از حد اجاره مکان ها، گذران زندگی برای برخی باشگاه داران به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

جُز متولی ورزش کسی به داد باشگاه‌ها نرسید

فرهنگ مهر با یادآوری اینکه حدود ۹۵ درصد باشگاه‌های خصوصی در اماکن استیجاری فعال است، گفت: متاسفانه صاحبان املاک عمدتا در موضوع اجاره بها، کمتر همراهی کردند و بعضی از باشگاه داران برای حفظ باشگاه خود اتومبیل یا منزل شخصی خود را فروختند.

او با اشاره به افزایش دستمزد، حق بیمه، برق و آب و گازبها، اجاره بها و سایر هزینه‌های جاری، گفت: تنها وزارت ورزش و جوانان و به تبع آن ادارات استانی و شهرستانی کمک‌های اندکی برای این بخش تامین و پرداخت کردند، کمک‌هایی که مُسکن بود و بیشتر در قالب تسهیلات بانکی ۱۲، هشت و در مواردی ۴ درصد، دنبال شد و البته شاید ۵ یا در شکل خوشبینانه، ۱۰ درصد زیان را جبران کرد.

فرهنگ‌مهر با بیان اینکه تسهیلات تخصیص یافته تا سقف ۸۰ میلیون تومان بود و وام دیگری نیز به ازای تعداد پرسنل و افراد بیمه شده، مد نظر قرار گرفت، گفت: متاسفانه بسیاری از باشگاه‌داران به دلایل مختلفی، امکان دریافت این تسهیلات را پیدا نکردند، عمده مشکل هم تضمین‌های درخواستی بانک ها بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز، با اشاره به تعطیلی مجدد باشگاه‌های ورزشی به دلیل موج جدید کرونا، گفت: پیش از این تعطیلی هم به دلیل نگرانی مردم از احتمال بیماری، مراجعه به باشگاه‌های ورزشی با ریزش بالایی همراه بود، هرچند باشگاه‌های ورزشی در اصل طلایه دار سلامت جامعه محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم همراهی خوبی در موضوع محدودیت‌ها و علیرغم مشکلات مالی، داشته و دارند.

فرهنگ‌مهر در عین حال از فعال بودن تیم‌های بازرسی ورزش و جوانان در شیراز با هدف شناسایی تخلفات احتمالی و انجام اقدامات قانونی خبر داد و گفت: شاید باشگاه های انگشت شماری و به صورت بسیار نادر، فعالیت خود را در ایام محدودیت‌ها ادامه دهند که البته آنها هم در حد چند نفر از مربیان یا مدیران باشگاه ها تمرین می کنند که نمی تواند چندان خطر آفرین باشد.

وی با قدردانی از مدیران و کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت، گفت: از مسئولان درخواست دارم که به شکل شفاف اعلام کنند که این افزایش آمار مبتلایان، مربوط به بیماران ساکن در استان فارس و شهرستان شیراز بوده یا بخشی از آنان را بیماران سایر استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌دهند؟

فرهنگ‌مهر با اشاره به اینکه شیراز همواره به عنوان قطب خدمات پزشکی و درمانی مطرح بوده است، گفت: ما همواره شاهد حضور یا انتقال بیماران نیازمند خدمات پزشکی به شیراز بوده‌ایم و اکنون هم درخواست داریم که مشخص شود آیا آمار بیماران متعلق به فارس و شیراز است یا آمار دیگر نقاط پای شیراز نوشته می‌شود؟ و در نهایت محدودیت‌ها و مشکلات را باید مردم این شهر و دیار متحمل شوند.

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به باشگاه‌های ورزشی فارس

مسئول امور باشگاه های اداره کل ورزش و جوانان استان فارس نیز، گفت: در این استان ۱۱۸۵ باشگاه ورزشی فعال است که از این تعداد ۶۰۵ باشگاه در شهرستان شیراز فعالیت دارند.

جلالی ادامه داد: تسهیلات درخواستی از سوی ۷۰۷ باشگاه ورزشی آسیب دیده از کرونا، ‌۲۸۸ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال بود اما تنها بخشی از این باشگاه‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

این مقام مسئول گفت: مبلغ نهایی تسهیلات پرداخت شده به باشگاه‌های ورزشی در استان فارس ۱۳۳ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال بوده که ۷۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال آن به باشگاه های شهر شیراز تعلق گرفته است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات