نمایشگاه‌ کسب و کارهای خُرد محلات کم برخوردار شیراز برگزار شد

نمایشگاه کسب و کارهای خُرد که با هدف حمایت از مشاغل خانگی محلات کم برخوردار شهر شیراز در حال برگزاری است، از بیست و یکم بهمن‌ماه در بوستان نماز واقع در بلوار رسول اعظم (ص) آغاز شده و تا اول اسفندماه ۹۹ ادامه خواهد یافت. 

مطبوعات فارس/ برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار یا آن‌ها که دستی در هنر تولیدات خانگی دارند در تامین بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها تأثیر دارد. در این راستا با توجه به نزدیک بودن محدوده جغرافیایی محلات سعدی، شریف‌آباد و شرغان، رایزنی‌های با دفتر تسهییلگری و توسعه محلی شریف‌آباد با نهادهای مربوط با هدف برپایی غرفه‌های عرضه محصولات خانگی صورت پذیرفت.

مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه، ۴۰ نفر از صاحبان مشاغل خانگی محلات یادشده هستند و به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های بهداشتی، عمده محصولات عرضه شده در نمایشگاه را صنایع دستی تشکیل می‌دهد.

اهمیت جایگاه مشاغل خانگی و کسب‌و کارهای خُرد در اقتصاد کشور و همچنین ضرورت توسعه این حوزه از کسب‌ و کار، موجب توجه ویژه مسوولان استانی به این نمایشگاه شده است.

کیوان نیازی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در بازدید از این نمایشگاه به اهمیت فضای مجازی در بازار رسانی محصولات خانگی افراد حاضر در نمایشگاه تاکید و بیان: با توجه به دغدغه مالی برخی فعالان مشاغل خانگی حاضر در نمایشگاه، پیگیری وام‌های اشتغال و مشاغل خانگی را از طریق سازمان‌های حمایتی با هدف بهبود فعالیت صاحبان مشاغل خانگی صورت خواهد گرفت.

همچنین در بازدید دیگر مسوولان از این نمایشگاه، برنامه‌هایی برای حمایت از مشاغل خانگی در شیراز از جمله، راه‌اندازی سامانه مشاغل خانگی برای برخورداری فعالان از حمایت‌های در نظر گرفته شده، تسهیل در اعطای مجوز فعالیت مشاغل خانگی و همچنین برپایی غرفه‌های عرضه محصولات به صورت دائمی در طول سال و به مناسبت‌های مختلف مد نظر قرار گرفت.

از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها، توسعه کسب‌وکارهای خُرد است. این کسب‌ و کارها علاوه بر نقشی که در دانش‌اندوزی دارند، با تقویت قدرت مالی خانوار سبب بهبود توزیع درآمد در جامعه می‌شوند و با توجه به اهمیت آن‌ها یکی از اهداف دفاتر تسهیلگری پرداختن به این موضوع است.

دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، زیر نظر دفتر اجتماعی استانداری با استقرار در محلات کمتر برخوردار، موانع و مشکلات این محلات را از نزدیک رصد می‌کنند و با انتقال مشکلات به نهادها، خیران، و سایر موسسه‌ها برای حل مشکلات و توسعه این محلات در تلاش‌ هستند.

این دفاتر در شهر شیراز در محلات سعدی، شریف‌آباد، شرغان، گلشن، بافت قدیم، کوزه‌گری و مهدی‌آباد مستقر هستند و با تیمی متشکل از کارشناس شهرساز، حقوق، اجتماعی، ومددکار، مسائل مناطق مورد هدف را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

ایجاد اشتغال، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای نو در محلات، رفع موانع کسب‌ و کارهای آسیب دیده، تلاش برای ریشه‌کنی اعتیاد، پیگیری مسائل حقوقی اهالی، بهبود کیفیت کاربری محلات و نیز ارائه مشاوره‌های روانشناسی از جمله خدمات دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به محلات است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات حاشیه شهر و عامل تأثیرگذار در ایجاد دیگر آسیب‌های اجتماعی، بیکاری است؛، از همین رو افزایش توانمندی اقتصادی و ایجاد شغل برای ساکنان این مناطق به رفع محرومیت و حل بسیاری از مشکلات آن‌ها کمک می‌کند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات