ممنوعیت تردد بین شهرهای زرد لغو شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به لغو منع تردد بین شهرهای زرد و آبی، از تصویب سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور خبر داد.

مطبوعات فارس/ علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در سطح کشور 411 شهر در وضعیت زردرنگ قرار دارند و 192 شهر داریم که میزان بستری بیماران کرونایی در آن‌‌ها از دو بیمار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت نیز کمتر شده است و روند نزولی دارند و رنگ آن‌‌ها آبی است. این رنگ جدید را به تازگی به رنگ وضعیت شهرها اضافه کرده‌‌ایم تا بتوانیم در این شهرها نسبت به شهرهای زرد، اعمال محدودیت‌‌های کمتری داشته باشیم.

وی افزود: در این شهرهای آبی تقریباً همه مشاغل با رعایت پروتکل‌‌هایی که ابلاغ خواهد شد، آزاد به فعالیت هستند. در شهرهای زرد و آبی، از این به بعد، منع تردد بین شهری وجود ندارد اما همچنان منع تردد شبانه از ساعت 9 شب تا چهار صبح برقرار است.

رئیسی ادامه داد: با این رنگ‌‌بندی جدید شهرها، 7 شهر در وضعیت قرمز، 30 شهر در وضعیت نارنجی، 219 شهر در وضعیت زرد و 192 شهر در وضعیت آبی داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تصویب سند ملی واکسیناسیون کشور تصریح کرد: مقرر شد بر اساس بار بیماری و میزان شیوع بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر به تفکیک هر استان و شهر، واکسیناسیون در چهار فاز انجام شود، کادر بهداشت و درمان در بخش‌‌های کرونا، سالمندان بستری در خانه سالمندان و دارای بیماری زمینه‌‌ای و جانبازان تنفسی در فاز اول هستند که تقریباً یک میلیون و 300 هزار نفر هستند. فاز دوم افراد سالمند بالای 65 سال و افراد دیالیزی و دارای بیماری زمینه‌ای و فاز سوم افرادی هستند که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند و فاز آخر افراد عادی هستند.

وی گفت: با استفاده از واکسن تولید داخل و واکسن‌‌هایی که می‌‌خریم این واکسیناسیون انجام خواهد شد.

رئیسی با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی تقریبا سراسر اروپا را درنوردیده و بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر این ویروس شده‌‌اند، خاطرنشان کرد: آمریکا با مرگ 4000 بیمار رکورد زد در آلمان و انگلیس هم مرگ و میر ناشی از کرونا از هزار نفر عبور کرد و وضعیت شیوع بیماری در اسپانیا، مکزیک و ایتالیا هم مناسب نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه میزان بستری 80 درصد و مرگ و میر 70 درصد در کشور کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: باید بدانیم که این آمار نتیجه رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی از سوی همه مردم و همکاری مسئولان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ذکر این نکته که اکنون به غیر از استانهای شمالی، دیگر استانها وضعیت مناسبی از نظر شیوع بیماری دارند، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان ابتلا به استان مازندران مربوط می‌‌شود البته فراموش نشود که استانهای گیلان و گلستان هم به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه 7شهر در کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، یادآور شد: 30شهر نارنجی و 411 شهر هم زرد هستند. پنج شهر آمل، ساری، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و دو شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند که حتما نیاز است مراقبت‌‌های بیشتری در این شهرها انجام شود.

رئیسی در ادامه به ضرورت مراقبت بیشتر در برخی شهرها اشاره و تصریح کرد: شهرهای نور، نکا، قائم شهر، فریدونکنار، ساری، رامسر، جویبار، تنکابن و آمل در مازندران و ماسال، لنگرود و رودسر در استان گیلان و کردکوی و بندگز در استان گلستان از جمله شهرهایی هستند که به مراقبت بیتشری احتیاج دارند تا روند بیماری کاهشی شود.

وی به پیشنهاد مطرح شده در ستاد مبنی بر آغاز فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و برخی مناطق زرد اشاره و عنوان کرد: ان شاالله به زودی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان تهران و البرز بعد از هفته ها در وضعیت زرد قرار گرفتند، بیان کرد: فعالیت مشاغلی که در شهرهای نارنجی ممنوع بود پس از تغییر وضعیت، آزاد بوده و تردد بین شهری بدون مانع خواهد بود. تغییر رنگ شهرها و کاهش مرگ و میر نتیجه رعایت پروتکل هاست که اگر خدایی ناکرده این همکاری ادامه پیدا نکند، مجبوریم دوباره محدودیت هایی را اعمال کنیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات