مطبوعات فارس/ به نقل از آموزش و پرورش فارس، رحیمی همچنین به اهمیت اجرای "طرح آجربهآجر" و مشارکت مردمی در ساخت مدارس اشاره و اضافه کرد: این موضوع باعث ایجاد حس تعلق خاطر به آموزش و پرورش خواهد شد؛ اما فرهنگسازی مطلوب در این زمینه انجام نشده است.
استاندار فارس گفت: آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باید با همکاری یکدیگر این طرح را تقویت کنند و بهویژه آموزش و پرورش باید طرح را متعلق به خود بداند.
رحیمی با بیان اینکه آجربهآجر رقیب نیکوکاران و تضعیفکننده عملکرد آنان نیست، افزود: کمکهای خیران در زمینه مدرسهسازی بسیار ویژه است و طرح آجربهآجر با نیت فراگیری فرهنگی و ایجاد احساس تعلق خاطر به اماکن عمومی انجام شود.
او همچنین به ضرورت اجرای عملیاتی سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: اقدامات لازم برای تبدیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به برشهای خردتر صورت پذیرفته است؛ اما هماکنون زمان آن رسیده است که عملیاتی شود.
استاندار فارس در این زمینه بر ضرورت توسعه مدارس امین در فارس تاکید کرد و گفت: این موضوع با توجه به تاثیری که بر مصونسازی در نواحی آسیبپذیر میگذارد، باید با سرعتی بیشتر پیگیری شود.
رحیمی همچنین به موضوع تامین زمین برای مسکن ملی فرهنگیان اشاره کرد و ابراز داشت: شرکت عمران شهر صدرا و راه و شهرسازی فارس و لارستان مکلفاند که زمین مورد نیاز آموزش و پرورش را مهیا کنند و هماکنون جز در شیراز در بیشتر شهرهای استان فارس مشکل تامین زمین وجود ندارد و پاسخگوی نیازها هستیم.
استاندار فارس موضوع غنی کردن اوقات فراغت دانشآموزان را از مسائل بسیار اساسی برشمرد که باید در تمام طول سال پیگیری شود و با بیان اینکه هماکنون بسیاری از والدین از تعطیلی مدارس به دلیل حضور مداوم فرزندان در خانه نگراناند، ابراز کرد: از همین رو، لازم است حتی برای اوقات خارج از اوقات مدارس نیز برنامه لازم اندیشیده شود.
او بهرهگیری از امکانات مشترک دستگاههای مختلف در این راستا را امری مهم برشمرد و گفت: مدیریت اوقات فراغت باید فرهنگسازی بیشتر در آموزش و پرورش پیگیری شود و دوران فعالیتهای سنتی و تامین زیرساختهای فیزیکی گذشته است.
رحیمی پیشنهاد داد که آموزش و پرورش از باغهای شهرداری، امکانات مشترک هلال احمر، سازمانهای بسیج و سپاه، شرکت نفت، باشگاههای دولتی و خصوصی سازمان ورزش و جوانان و دانشگاهها برای تامین کمبودها بهره گیرد و با تعمیر و بهسازی اردوگاههای موجود زمینه علاقهمندی دانشآموزان به حضور در این مجموعهها را تقویت کنند.
وی در همین زمینه تامین زمین برای ساخت اردوگاه را در شهر صدرا مصوب و تاکید کرد که اگر آموزش و پرورش طی یک سال از این زمین بهرهبرداری نکرد، ملک به دولت باز میگردد.
موافقت با اختصاص زمین در شهر سرچهان نیز از سوی استاندار مشروط به این شد که هیچ تخریبی در پوشش گیاهی حادث نشده و تاییدیه منابع طبیعی نیز اخذ شود.
استاندار فارس درباره پیگیری موضوع تبدیل به احسن کردن املاک آموزش و پرورش بر اساس بند «د» تبصره ۱۲ قانون بودجه، بیان کرد: در این زمینه نباید فرهنگسازی را فراموش کرد و دستگاههای متولی باید کاملا درباره ضرورت فروش املاک بلااستفاده توجیه شود تا فرهنگیان احساس نکنند که اراضی آموزش و پرورش بیهوده به فروش میرود.
وی افزود: برخی فرهنگیان چنین تصوری دارند؛ اما باید روشن شود که سرمایه راکد ارزشی ندارد و این اقدام براساس مصوبه مجلس و برای برای تکمیل سایر پروژههای در دست اجرا انجام میشود و چنانچه امروز صورت نگیرد در آینده قطعا انجام خواهد شد.
استاندار فارس درباره مشکلات پیش روی شناسایی افراد بازمانده از تحصیل نیز گفت: دستگاههای اجرایی مسئول باید طبق وظایف ابلاغشده عمل کنند و ضروری است که عملکرد آنها رصد و پیگیری شود؛ همچنین درباره تامین بودجه برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این امر اختصاص مییابد.
رحیمی همچنین با قدردانی از مدیر کل و معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس اعلام کرد که فارس برای سومین سال پیاپی در امر سواد آموزی رتبه برتر کشور را کسب کرده است.
برچسب ها :