بر اساس برآیند یک پژوهش دانشگاهی اعلام شد

شهروندان در شیراز با کمبود محسوس ویتامین D روبرو هستند

برآیند یک پژوهش علمی ، دانشگاهی که اخیرا بر روی طیف جمعیتی ۲۰ تا ۴۰ ساله و ۴۰ تا ۶۰ ساله در شیراز انجام شده بیانگر آن است که هر دو طیف میان سال و جوان و نوجوان با کمبود محسوس ویتامین D روبرو هستند ، کارشناسان مصرف محصولات غنی شده با ویتامین D را بهترین رویکرد برای جبران این کمبودها می دانند. 

مطبوعات فارس/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با بیان اینکه ناکافی بودن ویتامین D در جامعه جهانی و در کشور ما یک چالش جدی است افزود: بر اساس نتایج این پژوهش طیف جوان و نوجوان در جامعه هدف شیراز که انتظار می رفت مشکلی در دریافت ویتامین D نداشته باشند با ۴۷ درصد کمبود ویتامین D روبرو هستند.


مرضیه اکبرزاده ادامه داد: ۳۲ درصد از طیف جمعیتی جوان و نوجوان در این پژوهش ویتامین D ناکافی دریافت می‌کنند و فقط ۲۰ درصد در شرایط طبیعی دریافت آن هستند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: همچنین بر اساس نتایج این پژوهش در طیف جمعیتی میان سال ۲۲ درصد کمبود ویتامین D دارند ، ۴۸ درصد ویتامین D ناکافی دریافت می کنند و ۲۹ درصد در شرایط طبیعی دریافت آن هستند.


اکبرزاده در ادامه با بر شمردن زیان های ناشی از کمبود ویتامین D گفت: پوکی استخوان تنها زیان ناشی از کمبود ویتامین D نیست هر چند جامعه ما نام پوکی استخوان را با کمبود ویتامین D در ذهن تداعی می کند اما زیان های ویتامین D بسیار فراتر از پوکی استخوان است ، سلول های مغزی ، بافت های عضلانی و سیستم ایمنی بدن همه گیرنده ویتامین D دارند نقش این ویتامین در کنترل سلول های سرطانی اثبات شده و بنا بر این نقشی که ویتامین D در سلامت زندگی ایفا میکند بسیار فراتر از چیزی است که مردم می پندارند.


این استاد دانشگاه در ادامه به کنترل بیماری های خود ایمنی مانند ام اس و دیابت با استفاده از ویتامین D اشاره کرد و گفت: کاهش بیماری های قلبی و عروقی ، درمان پرفشاری خون ، کنترل سکته و درمان و کاهش افسردگی ارتباط مستقیم با مصرف ویتامین D دارد ، اکنون در برنامه پزشک خانواده با استفاده از مکمل درمانی مصرف ویتامین D در جامعه افزایش پیدا کرده است اما این موضوع برای جبران کمبود ویتامین D کافی نیست.


اکبرزاده به غنی سازی لبنیات با ویتامین D به عنوان راهکاری در جهت جبران دریافت این ویتامین در بدن پرداخت و گفت: استفاده از ماست و پنیر غنی شده با ویتامین D میتواند تا حدودی این کمبودها را جبران نماید ، کمبود ویتامین D در جامعه ما اکنون تبدیل به یک همه گیری شده و می بایست با گنجاندن برنامه مصرف محصولات غنی شده با ویتامین D در سبد خوراکی این کمبودها جبران شود.

 

محمد صادق عرب مدیر تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت تولید لبنیات نیز در این نشست از تولید محصولات غنی شده با ویتامین D در شیراز خبر داد و بیان داشت : متاسفانه جامعه ما زمانی برای درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D اقدام می کند و به فکر فرو می افتد که کار از کار گذشته و آسیب ها وارد شده است ، اثرات محصولات لبنی ماست و پنیر غنی شده با ویتامین D اثبات شده و تلاش گردیده تا غنی سازی پنیر و ماست تولیدی تاثیر روی طعم محصولات نداشته باشد.


بابک مازندرانی عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس و کارشناس تولید محصولات لبنی نیز در این نشست بیان داشت: اخیرا ماست همزده و پنیر سفید غنی شده به ویتامین D در استان فارس در حال تولید است.


ابراهیم ترابی کارشناس و مدیر صنعت لبنیات نیز در این نشست ابراز داشت: امروزه تنوع محصولات لبنی در بازار بسیار زیاد شده است که در این بین محصولات غنی شده سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است که در جامعه ما بیشتر درنمک، محصولات لبنی، غلات و ماکارونی دیده می‌شود، اکنون با تولید ماست و پنیر غنی شده با ویتامین انتظار است جامعه بیشتر با این محصول آشنا شود.

محمد هاشم پور کارشناس و مدیر صنایع لبنی نیز در این نشست اظهار داشت : برای دریافت ویتامین D۳ راههایی وجود دارد ، در معرض نور خورشید قرار گرفتن به مدت ۲۰ دقیقه ، خوردن ماهی ساردین ، خوردن روغن کبد ماهی ، خوردن زرده تخم مرغ و خوردن جگر گاو از جمله این راه‌ها است اما مصرف محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D میتواند آسان ترین و ارزان ترین راه برای دریافت ویتامین D۳ باشد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات