بازتاب هشدار دبیرکل حزب‌الله لبنان در قبرس و رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه عصر در سخنانی به قبرس هشدار دارد که با رژیم صهیونیستی در حمله احتمالی این رژیم به لبنان مشارکت و همکاری نکند. همین سخنان دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان کافی بود تا مقامات این جزیره کوچک در دریای مدیترانه به تکاپو بیفتند و هر یک از زبان خویش منکر وجود چنین رابطه‌ای با تل‌آویو شوند. این در حالی است که سخنان سید حسن نصرالله نه صرفا یک تهدید، که بیانگر اقدامات میدانی‌ای بود که در منطقه حوزه دریای مدیترانه و در رابطه با رژیم صهیونیستی و قبرس روی داده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، بازتاب هشداری که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به قبرس داد، همچنان ادامه دارد. یک روز پس از این هشدار بود که توضیحات دولت قبرس شروع شد و رئیس جمهورش گفت در هیچ جنگی شرکت ندارد و شرکت هم نخواهد کرد و مقامات قبرس اجازه نمی‌دهند کشورشان بستری برای حمله به یک کشور دیگر شود.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت، این هشدار سید حسن نصرالله با سفر هیاتی از سرویس اطلاعات قبرس به بیروت هم‌زمان بود که طی یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده، قرار بود در این سفر موضوع مهاجرت غیرقانونی را بررسی کنند. اما پس از این هشدار، این هیات مجددا به بیروت برگشت و ضمن درخواست ملاقات با «الیاس البیسری»، سرپرست اداره امنیت عمومی لبنان، با او سخنان دبیرکل حزب‌الله را بررسی کرد. هیات قبرسی در این دیدار تاکید کرد کشورش به هیج دولتی اجازه نمی‌دهد از خاکش و پایگاه‌های هوایی آن برای تهدید لبنان استفاده کند و تصمیم توقف اعطای روادید به لبنانی‌ها صحت ندارد. این هیات همچنین گفت دو پایگاه انگلیس که در جزیره قبرس قرار دارند تابع حاکمیت دولت قبرس نیستند.

در همین راستا، منابعی بلندپایه در بیروت گفتند: بزرگترین مسئولیت بر عهده دولت است که هیچ اقدام دیپلماتیکی برای بیان موضع لبنان در قبال رزمایش ارتش اسرائیل در شهر پافوس (در سواحل جنوب غربی قبرس) انجام نداد؛ رزمایشی که برای آمادگی جنگ علیه لبنان دو مرتبه هم برگزار شد. به گفته این منابع، همین سهل انگاری دولت لبنان باعث شد نصرالله برای اولین بار قبرس را تهدید کند و با وجود اینکه قبرس و حزب‌الله باهم روابط دارند اما از زمانی که این تهدید صورت گرفته، دو طرف هیچ تماسی باهم نداشته‌اند.

ارتباطات مربوط به پرونده قبرس همزمان با هشدارهای بیشتر درمورد امکان بروز یک جنگ بزرگ بود که آخرین این هشدارها را «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل داد و دیروز جمعه گفت جهان تحمل ندارد لبنان، غزه دیگری شود و «ادبیات خصمانه تل‌آویو و حزب‌الله را محکوم کرد» که «ترس از وقوع یک فاجعه غیرقابل تصور» را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر هم، رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند «اسرائیل می‌خواهد شکست حماس و احتمال گسترش درگیری با لبنان را اعلام کند.»

این هشدار نصرالله همچنان در خود قبرس بازتاب داشت تا جایی که پس از رئیس جمهور و سخنگوی دولت، وزیر خارجه این کشور هم واکنش نشان داد و گفت «قبرس در هیچ عملیات نظامی که بتواند چنین تهدیدهایی را توجیه کند، شرکت ندارد.» وی افزود: «این تهدیدات بی‌اساس است. ما ماه‌هاست که با همکاری کشورهای مختلف و سازمان ملل برای حمایت از مردم غزه فعالانه کار کرده‌ایم و این سخنان نصرالله تعجب آور است زیرا کاملا به دور از اقدامات قبرس و اصول این کشور است.»

اما خبرگزاری رویترز در گزارشی نگرانی قبرسی‌ها و مردم این جزیره را درمورد تهدید دبیرکل حزب‌الله لبنان منعکس کرد که گفتند هیچ ربطی به جنگ موجود در شرق قبرس ندارند و نمی‌خواهند این جنگ زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

در همین زمینه حزب اپوزیسیون کمونیست، دومین حزب بزرگ جزیره قبرس با اعلام موضع خود تاکید کرد قبرس «باید پلی برای صلح و همکاری باشد نه یک پایگاه جنگی یا میدان رزمایش ارتش‌های خارجی.» این حزب اعلام کرد هدف مبارزه قبرس خلاص شدن از شر ارتش‌های خارجی در جزیره است و هرگونه حضور نظامی خارجی در این جزیره به امنیت مردم نمی‌افزاید، بلکه خطرات و دشمنان را افزایش می‌دهد. وظیفه و منافع قبرس در این است که در برنامه‌های جنگ‌افروزانه رژیم صهیونیستی و متحدانش دخالت نکند و موضعی قاطع در قبال انگلیس درخصوص مشارکت پایگاه‌های این کشور در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

برخلاف مقامات قبرس که تلاش کردند تهدید نصرالله را بی‌معنا جلوه دهند، گزارش رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد که نگرانی‌های حزب‌الله و دبیرکل آن چندان بی‌دلیل هم نیست. در همین زمینه، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از «موشه شلومینسکی» مسوول سابق رادیو ارتش رژیم گزارش کرد: «تجربه طولانی من نشان می‌دهد که نصرالله در مورد مسئله قبرس بیهوده صحبت نکرد و سخنان او همیشه بر اساس شواهد است و او می‌داند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.»

همچنین در گزارشی که «اور هیلر» خبرنگار نظامی همین شبکه ارائه کرد، صحبت از ائتلاف استراتژیکی است که در سال‌های اخیر با قبرس و یونان صورت گرفت، کشورهایی که در مقابل سوریه و لبنان قرار دادند و علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی در چندین رزمایش در قبرس با هزاران سرباز، جنگنده، ناو و یگان ویژه جنگ علیه لبنان را شبیه‌سازی کرده است و افزون بر آن دو سرویس اطلاعات موساد و شاباک با سرویس اطلاعات قبرس روابط مستحکمی دارند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات