پروژه هتل آسمان؛

هتلی به قدمت بی مدیریتی درشیراز

هتل آسمان شیراز، مجموعه ای که ساخت آن، روزگاری با هدف سرمایه گذاری در بخش گردشگری فارس، آغاز شد و اینک، این بنا که قرار بود سرپناهی برای جویندگان کار و فعالان حوزه توریسم باشد، خود همچون طفلی بی پناه، در وضعیت بلاتکلیف باقی مانده است.

این هتل واقع در ابتدای خیابان رودکی بوده و ساخت آن از 22 سال قبل آغاز شده است و اکنون پس از گذشت این سال ها، به دلیل وجود برخی ایرادها و مسائل فنی و عدم پیگیری مسئولان امر برای اتمام حواشی موجود، همچنان به پایان نرسیده است.
پیش از این، بارها نام هتل آسمان در صدر اخبار قرار گرفته و هر بار به بهانه ای مسئولان امر صرفا به ابراز نگرانی در این خصوص بسنده کرده و هیچگاه، دیده نشد که ایشان در سامان دهی وضعیت این هتل، اقدامی کرده باشند.
این که صرفا نامی را به بدی بر سر زبان ها بیندازند، اما از هرگونه اقدامی در خصوص رفع وضعیت مورد بحث، طفره بروند، جای بسی پرسش است.
پیش از این، شهردار اسبق شیراز، طی اظهار نظری، هتل آسمان را مانند متروپل آبادان، خطرناک توصیف کرد و افزود: در زمان تصدی وی به عنوان شهردار شیراز، دادگستری رأی به تخریب این هتل را داد، اما هنگام اقدام به اجرای رای، متوجه شدیم که این ساختمان بر سر مردم و مدرسه‌های اطراف ریزش می‌کند که اجرای رای را متوقف کردیم؛ در نهایت مقرر شد که مالک اقدام به حذف ساخت و سازها بر اساس پروانه و تخریب ۶۵۰ متر از این هتل کند، اما این امر تاکنون اجرایی نشده است.
نکته جالب اینجاست که وی هرگز در زمان تصدی مدیریت شهری شیراز، اقدامی انجام نداد و پس از آن، در قامت نماینده مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم، در این خصوص اقدام به سخنرانی و مصاحبه با رسانه ها نمود.
این درحالی است که رئیس کل دادگستری فارس، در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا، تاکید کرد که اظهارنظرها درباره سازه هتل آسمان و تخلفات احتمالی در این خصوص به فضای مجازی محدود نشود و هرکسی که در این زمینه ادعایی دارد شکایت خود را در دستگاه قضا ثبت کند.
این ماجرا به اینجا ختم نشد و در ادامه، از سازمان های ذیربط خواسته شد تا درخصوص مقاوم سازی این سازه اظهار نظر کنند، اما در بررسی سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، آخرین اطلاع رسانی کمیته تخصصی بررسی پروژه هتل آسمان شیراز، صرفا به گزارشی مبهم از جلسه اول رسیدگی متوقف شده و هیچ اطلاع رسانی دیگری برای اقناع اذهان عمومی، تا این تاریخ انجام نشده است.
هتل آسمان مظلوم واقع شد
مدیرعامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز، با توجه به اینکه تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت رفع مشکلات هتل آسمان، انجام نشده است، در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، با ابراز تاسف از بی تفاوتی مسئولین نسبت به حل مشکلات موجود، گفت: قریب به ۲۲ سال است که از آغاز ساخت پروژه هتل آسمان در قالب یک طرح اشتغال زا می گذرد، اما درنهایت این پروژه مظلوم واقع شد، چرا که کسی از آن دفاع نکرد.
حمید سجادیان با اشاره به اینکه با راه اندازی هتل آسمان بیش از ۵۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد، گفت: این پروژه تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی داشته و دارای ۲۲ طبقه، ۳۶۰ اتاق و سوئیت و ۱۴۴۰ تخت می باشد که برای شهر توریستی و مذهبی شیراز، یک فرصت محسوب می شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در خلال ساخت این هتل، با سوءنیت برخی از افراد مغرض، کار به صورت بلاتکلیف باقی ماند و به این ترتیب، جلوی فعالیت سرمایه گذارانی که در این راه قدم برمی دارند، گرفته شد.
مالک پروژه هتل آسمان، همچنین گفت: از ۱۰ سال قبل، توسط تعدادی از افراد مغرض در کسوت مسئولان وقت و به صورت کذب، اینگونه عنوان شد که تعدادی از طبقات، زیربنا و ارتفاع هتل آسمان اضافه است که در رسانه ها هم انعکاس پیدا کرد؛ حتی بررسی پرونده هتل آسمان در کمیسیون ماده پنج و کمیسیون تجدید نظر به مدت 10 سال کار به طول انجامید، حال آنکه روند معمول در این کمیسیون ها حدود ۳ تا ۶ ماه است.
سجادیان اعلام کرد: آخرین رای کمیسیون تجدید نظر در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ با شماره ۱۸۲۷ ابلاغ شد و نکته جالب توجه این است که پروژه هتل آسمان، پس از طی ۱۰ سال، نه تنها خلافی انجام نداده است، بلکه با توجه به نقشه برداری هوایی انجام شده توسط کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مشخص شد که این پروژه ۲۷۴۰ متر از نقشه ساختمانی، کمتر ساخته شده است. در این نظر کارشناسی عنوان شده که تعداد طبقات اضافه نبوده است.
وی تصریح کرد: این سازه، حتی نسبت به نقشه مصوب و مورد تایید معاونت فنی شهرداری شیراز، آتش نشانی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۱۴۵۰ متر کمتر ساخته شده است.
مدیرعامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز با اشاره به اینکه در گزارش قبلی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، فقط ۲۰ سانتیمتر تخلف گواهی شده بود، گفت: متاسفانه در یک اقدام مغرضانه، به جای ۲۰ سانتیمتر، چندین طبقه از هتل را تخریب کردند که موجب ایجاد ضرر به مالک این هتل شدند.
هم اکنون سازه هتل آسمان ایمن نیست
مالک پروژه هتل آسمان، ضمن اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته، با مشکلات و زحمات بسیاری روبرو شده است، گفت: اکنون وضعیت را به جایی رسانده اند که در ملاقات با برخی از مقامات استانی، اعلام کرده ام که حاضرم تمام زحمات کشیده شده برای هتل و سرمایه هایی که در این راه صرف کرده ام را رها کنم، هدف من این است که اعلام کنم پس از گذشت سالیان متمادی که از ساخت این بنا می گذرد، هم اکنون ساختمان ایمن نیست.
مالک هتل آسمان، با اشاره به اینکه طی نامه ای، به تمام مدیران استان، خطرات احتمالی را گوشزد کرده ام، گفت: علی رغم تمام مکاتبات انجام شده، متاسفانه نسبت به این امر توجهی نشده است و با توجه به اینکه اعلام خطر در این خصوص، به انواع روش های مکاتبه ای، شفاهی و از طریق رسانه ها، انجام شده است، از این پس، در صورت بروز هرگونه خطری، مسئولان استانی قصور کرده و مسئول هستند.
حیات و سلامتی شهروندان در اولویت است
سجادیان با اعلام اینکه خود را در قبال جان شهروندان مسئول می دانم، گفت: در وهله نخست درخواست من ایمن سازی سازه است تا برای شهروندان رفع خطر گردد و حتی این کار را با هزینه شخصی و تحت نظارت شهرداری، دادگستری و هر ارگان ذیربط انجام خواهد شد؛ حیات و سلامتی انسان ها در اولویت است و کماکان پیگیر این مساله تا رفع خطر هستم.
مالک هتل آسمان اینگونه اظهار کرد که جرثقیل بالای هتل آسمان بالغ بر ۴۵ تن و در ارتفاع نزدیک به ۹۰ متر از سطح زمین است که واقعا خطرآفرین است و نیاز به بازبینی فنی دارد، باید رفع مشکل شده یا کاملا باز شود.
سجادیان در ادامه گفت: لوله های داربستی روی سازه، حدود ۱۸ سال تحت تاثیر عوامل جوی قرار داشته که هر لحظه امکان سقوط آن می باشد.
وی همچنین الواری که روی این داربست ها قرار گرفته است را نامطمئن عنوان کرد و گفت: در اثر عوامل جوی نیاز به بازبینی و تعویض یا باز شدن آنها است، چراکه هر لحظه امکان سقوط الوارها می باشد، کما اینکه در چند هفته گذشته نیز این اتفاق افتاد، اما خوشبختانه در ساعتی بود که تردد کمی بوده و خسارت جانی به جای نگذاشت.
مدیرعامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه پلمپ ساختمان پیش بینی نشده بود، مقداری مصالح ساختمانی مانند کیسه های سیمان و گچ، که از قبل خریداری شده بود، در طبقات دپو شده و اکنون پس از گذشت بیش از دو سال، موجب وارد شدن بار اضافی بر سازه این ساختمان شده که می تواند خطرساز باشد.
سجادیان همچنین وجود نخاله های ساختمانی در سازه را به عنوان یک عامل خطرساز دیگر معرفی کرد و گفت: به دلیل تخلیه نشدن نخاله های حاصل از تخریب و پس از آن تقویت سازه در طبقات و داکت آسانسور، موجب انحراف و آسیب رسیدن به تیرآهن ها شده است و درخواست ما، تخلیه این نخاله های ساختمانی است.
وی با اشاره به عمر بالای 20 سال فنسی که جلوی ساختمان کشیده شده است، گفت: این فنس از جنس چوب و گونی است که در صورت بروز آتش سوزی موجب حادثه و خسارت خواهد شد و نیاز است که سریعا برداشته شود؛ همچنین وجود این فنس، زیبایی بصری خیابان رودکی را از بین برده و در ایامی که گردشگران به این خیابان رفت و آمد می کنند، از وجهه شهر می کاهد.
سجادیان با اعلام این مطلب که من یک شهروند مطیع قانون هست، گفت: در زمان حضور آقایان اژه ای و خدائیان در شیراز، مقرر شد که از طریق هیات کارشناسی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، درخصوص وضعیت پروژه، نظر رسمی اعلام شود که پس از بررسی دوماهه انجام شده و اخذ استعلامات لازم توسط هیات کارشناسی، طی نظریه ای، در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که هتل آسمان مقاوم است و در تاریخ اول شهریورماه ۱۴۰۲ در مصوبه کارگروه حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت های اقتصادی استان فارس، آمده است که چنانچه ساختمان با وضعیت موجود، اجازه مقاوم سازی پیدا نکند یا در فرآیند عملیات استحکام بخشی، تاخیری ایجاد شود و حادثه غیر مترقبه ای پیش آید، علاوه بر خسارت جانی و مالی تبعات اجتماعی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
وی با این پرسش که چه کسی پاسخگوی اجرایی نشدن امر مقاوم سازی است، خاطرنشان کرد که اکنون ۶ ماه از تاریخ مصوبه کارگروه حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت های اقتصادی می گذرد و کسی توجه نمی کند.
مالک هتل آسمان با تصریح یر لزوم تکمیل امر مقاوم سازی ساختمان، گفت: در تاریخ ششم مهرماه ۱۴۰۲، نامه ای از طریق معاونت دادگستری، با شماره ۱۹۸/۶۳۶ به دادستان عمومی و انقلاب مرکزی استان فارس و استاندار فارس ارسال شده و طی آن خواسته شده که با توجه به اینکه مقاوم سازی ساختمان، ۸۰ درصد انجام شده است، اجازه دهند تا ۲۰ درصد مابقی هم انجام شود.
وی همچنین با اشاره به نامه کارشناسان رسمی دادگستری فارس، به شماره ۴۰۲/۵۰ مورخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، گفت: در این نامه، درخصوص میزان استحکام ساختمان هتل آسمان، اعلام شده است که با توجه به مستندات میدانی و اخذ مستندات و مدارک از مراجع ذیربط و ملاحظه تصویر اجرایی عملیات استحکام بخشی و ظواهر امر، ... ضمن حفظ کامل مسئولیت مهندسین مشاور شرکت تازند، به عنوان ناظر مقیم و عالیه و مالک به عنوان مجری، ۸۰ درصد از عملیات استحکام بخشی در طبقات زیرزمین (آسیب دیده) از آتش سوزی، مورد تایید بوده و کفایت لازم را دارد. ... نسبت به ۲۰ درصد باقیمانده، هرچه سریع تر باید اقدام شود.
سجادیان با ابراز تاسف از رویکرد مسئولان استانی و شهری در مقابل پروژه هتل آسمان گفت: به جای انجام اقدامات لازم در خصوص مقاوم سازی، برخی از مسئولین نسبت به رسانه ای شدن این معضل اعتراض کرده اند و حتی تهدیدکردند که با هماهنگی سازمان نظام مهندسی، کل ساختمان را تخریب خواهند کرد.
وی تاکید کرد: این ساختمان متعلق به شهر شیراز است و فقط سهم مالکیت آن، به نام شرکت هتل آسمان می باشد؛ هدف از اجرای این پروژه، انتفاع شهر شیراز و ایجاد اشتغال برای بیش از ۵۰۰ نفر است.
هر کسی مستنداتی دال بر مقاوم نبودن هتل آسمان دارد، ارائه کند
مدیرعامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی و معاون پارلمانی حقوقی مجلس در سفری به شیراز اعلام کردند که هتل آسمان در هیچ یک از حریم آثار تاریخی از جمله ارگ کریم خانی قرار ندارد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده 100، شرکت مهندسین مشاور تازند و مهندسان ناظر ساختمان اعلام کرده اند که ساختمان مقاوم است، گفت: هر کسی مستندات و مدارکی دال بر مقاوم نبودن هتل آسمان دارد، ارائه کند.
سجادیان همچنین اینگونه خبر داد که پس از ۲۲ سال که از ساخت این هتل می گذرد و علی رغم دعوت های مکرر از مسئولان استانی و شهری، هنوز حتی یک مسئول برای بازدید اقدام نکرده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و اداره کل راه و شهرسازی فارس از مقاوم سازی این هتل توس رکت مهندسین مشاور تازند اعلام بی اطلاعی می کنند، گفت: چگونه ممکن است مسئولی از حوزه تحت امر خودش بی خبر باشد که اگر اینگونه است، ترک فعل انجام صورت گرفته و باید پاسخگو باشند.
مالک هتل آسمان همچنین از بی جواب ماندن مکاتبات با سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به مدت 4 سال خبر داد.
سجادیان با بیان این نکته که همه چیز باید کاملا واضح است و ما باید با خودمان صادق باشیم، گفت: مسئولان ملاحظه کنند که چه آسیبی به استان فارس وارد کرده اند؛ هر کسی که به این استان برای سرمایه گذاری قدم می گذارد، عقب نشینی می کند‌. ایشان باید نوع نگاه خود را عوض کنند و تفکر مثبت و سازنده داشته باشند، در غیر این صورت، سرمایه گذاری در استان فارس با توجه به پروژه هتل آسمان، مردود است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات