کلانشهری در محاصره روستاشهرهای محروم

کلانشهر شیراز در محاصره ۴۳ روستا قرار دارد که جمعیت بعضی از این روستاها از بسیاری شهرها یا شهرستان‌های فارس بیشتر است و با وجود فاصله چند کیلومتری تا مرکز استان اما محرومیت در این مناطق موج می‌زند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: ۴۳ روستا در حریم شهر شیراز قرار گرفته که در دهه اخیر با گسترش خشکسالی و افزایش سیل مهاجرت به سمت کلانشهر شیراز بخش قابل توجهی از این جمعیت مهاجر به دلیل نداشتن درآمد کافی توانایی خرید و اجاره منزل در این شهر را ندارند و به ناچار در حاشیه این کلانشهر و به خصوص در روستاهای واقع در حریم سکنی گزیده اند.

ساکنان روستاهای پیوند خورده به شیراز اکنون با مشکلات بسیاری که در راس آن کمبود آب شرب به خصوص در فصل گرما و تابستان دست و پنجه نرم می‌کنند،در فصول سرد و پربارش سال نیز به دلیل عدم کف سازی و آسفالت اغلب معابر و نقاط این روستاها مشکلاتی از نوع آبگرفتگی و ... گریبان اهالی را می گیرد.

کلانشهری در محاصره روستاشهرهای محروم

۴۳ روستای اطراف شیراز علاوه بر آب شرب با معضل جدی ازجمله ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون اصول مهندسی نیز روبرو هستند که جان بسیاری از این ساکنان حاشیه‌نشین را تهدید می کند.

کمبود مراکز فرهنگی و اجتماعی،نبود دستگاه‌های خدماتی و ارگان‌های امداد رسان، نبود آسفالت، جاده مناسب، عدم خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی مناسب، بوی نامطبوع فاضلاب، سگ‌های ولگرد و نبود امنیت ناشی از جای خالی مراکز پلیس و کلانتری ازجمله دیگر مشکلات روستاشهرهای اطراف شیراز است به نحوی که کودکان بعضی از این مناطق در محاصره انواع آسیب‌های اجتماعی زیست می‌کنند.

سیل مهاجرت از جنوب کشور به شیراز و گرانی قیمت مسکن و اجاره بهاء در این کلانشهر به نحوی است که بسیاری از این مهاجران در روستاهای اطراف سکنی گزیده اند و اغلب این روستاها اکنون بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر جمعیت ۱۰ سال گذشته خود را میزبانی می کنند.

در حالی که بعضی از این روستاها اکنون جمعیتی بیش از بسیاری از شهرهای کشور و استان فارس دارند اما براساس تقسیمات کشوری هنوز روستا محسوب می شوند و براساس قانون شهرداری شیراز نیز به اهالی این مناطق خدمات ارایه نمی‌کند.

ناامیدی از الحاق به شیراز
مناطقی مانند قلعه دودمان، سلطان آباد، جرسقال، خاتونک، شاهپورجان،گردخون، کوشک بیدک، نصرآباد، گشنگان و ...که سالیان درازی است اهالی این مناطق رنج بسیار می‌برند و متولی توانمندی مانند شهرداری شیراز برای خدمات شهری ندارند.

اضافه شدن این روستاها به دلیل نزدیکی به شیراز به محدوده خدمات رسانی شهرداری این شهر آرزوی دیرینه اهالی این مناطق بود و به رغم وجود موافقان بسیار اما اینگونه که از شواهد امر پیداست موضوع الحاق این روستاها به شیراز به بایگانی سپرده و بطور کامل منتفی شده است.

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ بطور علنی با الحاق تعدادی از این روستاها به محدوده شهر شیراز مخالفت کردند.

حال که به نظر موضوع الحاق این روستاها به شیراز منتفی شده این انتظار وجود دارد که برای رفع مشکلات اهالی این مناطق فکری اساسی شود.

کلانشهری در محاصره روستاشهرهای محروم

روستاها جزو شیراز نخواهند شد

فرماندار شیراز، گفت: ۴۳ روستا در اطراف شیراز قرار دارد و برنامه الحاق این روستاها به شیراز کاملا منتفی است.

لطف الله شیبانی افزود: با تدبیر استاندار فارس، شهرداری شیراز موظف شده که کمربندی سبزی با عرض ۵۰ متر بین حریم شهر شیراز و محدوده خارج از این حریم ایجاد و درختکاری شود که این امر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

عزم دولت سیزدهم برای حل مشکلات روستاشهرهای اطراف شیراز
وی با بیان اینکه بعد از منتفی شدن موضوع الحاق روستاهای حریم شیراز به این کلانشهر مقرر شد که این کمربندی سبز ایجاد شود،ادامه داد: اقدامات عمرانی و توسعه‌ای خوبی نسبت به سالهای گذشته برای روستاهای حریم شیراز طی یکسال اخیر انجام شد که این مهم در سال جاری نیز با قدرت بیشتری در حال پیگیری است تا بخشی از مشکلات ساکنان روستاهای اطراف کاسته شود.

فرماندار شیراز تاکید کرد: با نگاه ویژه مدیریت ارشد فارس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به توسعه شیراز پیش بینی می شود که امسال گام های خوبی در جهت بهسازی آسفالت معابر و مسیرهای تردد و همچنین تغییرات اساسی در موضوع تامین آب شرب ،فضاهای آموزشی و مراکز بهداشتی روستاهای اطراف شیراز برداشته شود.

توسعه همه روستاهای شهرستان شیراز به صورت عادلانه

شیبانی در ادامه افزود: نگاه متفاوتی به این روستاها به دلیل نزدیکی این مناطق به کلانشهر شیراز با سایر روستاهای دیگر شهرستان وجود ندارد و تلاش شده با نگاه عادلانه توسعه همه مناطق روستایی از جمله دورافتاده ترین روستاهای واقع در بخش ارژن و سیخ دارنگون دنبال شود.

وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۲ هنوز ابلاغ نشده است و با ابلاغ این اعتبارات سریع کمیته برنامه ریزی تشکیل و توزیع اعتبارات با نگاه عادلانه و یکسان اما متفاوت با سال گذشته دنبال می شود.

فرماندار شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی زمان اتمام عملیات اجرایی ایجاد کمربند سبز حریم شهر شیراز گفت: زمان معینی برای این پروژه پیش بینی نشده و به دلیل هزینه بر بودن این طرح و پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برای تملک و ... ، شهرداری شیراز در چند فاز این پروژه را دنبال خواهد کرد که اعتبار مورد نیاز اجرای فاز اول این طرح در بودجه امسال شهرداری دیده شده است.

ساخت و سازهای غیرمجاز؛ بلای جان حاشیه نشینان کلانشهر

وی در بخش دیگر سخنان خود،مشکل اصلی روستاهای اطراف شیراز را ساخت و سازها غیرمجاز در این مناطق عنوان کرد و گفت: به رغم بازنگری طرح های هادی این روستاها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اما همچنان با ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستاها مواجه هستیم.

شیبانی افزود: با وجود اینکه دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی و شهرداری برای مقابله با این معضل ورود پیدا کرده اند اما کماکان این آفت وجود دارد.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز ملزم شده که معاونت حریم مناطق در شهرداری های بعضی مناطق را به حریم این روستاها منتقل کند اما با این وجود عملا جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بطور کامل صورت نگرفته است که باید تدبیری برای این مهم اندیشید.

فرماندار شیراز، وجود دهیاری و شوراهای روستایی را برای اداره روستاهایی که جمعیت آن گاها به بعضی شهرستان‌های فارس تنه می زند، کافی ندانست و اظهارکرد: ایده‌هایی در این زمینه وجود دارد که در مرحله کارشناسی است و در صورت نهایی شدن عملیاتی خواهد شد.


وی در ادامه مشکل تامین آب شرب این روستاها را به خصوص در فصل تابستان یکی از معضلات مهم عنوان کرد و افزود: با هدف رفع مشکلات تامین آب شرب مرکز فارس و روستاهای اطراف، خط دوم انتقال آب سد درودزن به این کلانشهر زودتر از موعد سفر رییس جمهور به استان به بهره برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: موضوع تامین آب شرب شیراز و به خصوص روستاهای اطراف این کلانشهر از دیرباز یکی از مهمترین چالش‌های این شهرستان در فصل تابستان و گرمای هوا بوده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب سد درودزن به اتمام رسیده و اکنون در مرحله شستشو و پاکسازی است و روزانه نیز مراحل آماده سازی این خط انتقال پیگیری می شود.

فرماندار شیراز اضافه کرد: سفر دوم رییس جمهور دولت سیزدهم که مقرر شده بود در تیرماه گذشته انجام شود به دلیل عدم تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان به شهریورماه امسال موکول شده است و مقرر شده بود که در این سفر خط ۲ انتقال آب سد درودزن به شیراز نیز به بهره برداری رسیده و افتتاح شود.

وی تاکید کرد: مشکل تامین آب شرب کلانشهر شیراز و روستاهای اطراف امر مهمی است که از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم به جد در اولویت کار دولت،مسئولان ارشد استانی و شهرستانی قرار داشته است و از این رو بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن حتی یک روز زودتر از موعد با هدف رفع مشکل شهروندان مهمترین رویکرد است.

شیبانی اظهار کرد: از این رو بهره برداری از این خط انتقال آب موکول به سفر آتی رییس جمهور به فارس نخواهد ماند و پیش بینی می شود که بهره برداری از این خط طی روزهای آتی انجام شود و با بهره برداری از این خط انتقال مشکل تامین آب شرب شهرستان شیراز شامل این کلانشهر و روستاهای اطراف آن حل خواهد شد.

وی بیان کرد: آیین افتتاح رسمی خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز در سفر دوم رییس جمهور به این استان برگزار خواهد شد.

فرماندار شیراز اعلام کرد: با بهره برداری از این خط انتقال تعداد زیادی از چاه هایی که اکنون وظیفه تامین آب شرب شیراز را دارند از مدار خارج می شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات