آمریکا و متحدانش با «هرگونه تجاوز» کره شمالی مقابله می‌کنند

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، کشورش با متحدان خود برای مقابله با "هر گونه تجاوز" انجام شده توسط کره شمالی همکاری خواهد کرد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از آر تی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وزرای خارجه ژاپن و کره جنوبی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گفت: «ما در دفاع مشترک متحد هستیم و تاکید می‌کنیم که هر کاری در توان داریم برای بازدارندگی و دفاع از خود در برابر هرگونه تجاوز کره شمالی انجام می‌دهیم.»

این سه متحد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تعهد آمریکا به دفاع از کره جنوبی و ژاپن "قوی است و به واسطه تمام توانایی‌های ما از جمله قابلیت هسته‌ای پشتیبانی می‌شود."

واشنگتن، سئول و توکیو همچنین توافق کردند که برای تضمین "اجرای کامل" تحریم‌های کنونی سازمان ملل با یکدیگر همکاری کنند.

در بیانیه مشترک آمده است: «علاوه بر این، سه کشور به همکاری نزدیک با جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از درآمدهای غیرقانونی جمهوری دموکراتیک خلق کره از طریق اپراتورهای خارجی و هک سایبری برای تأمین مالی برنامه تسلیحاتی این کشور ادامه خواهند داد.»

پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفت که آزمایش موشکی کره شمالی در جریان مذاکرات با مقامات قدرت‌های منطقه‌ای در جاکارتا، جایی که کره شمالی نماینده خود را به آنجا فرستاده بود، انجام شد.

پارک گفت: کاری که کره شمالی انجام می‌دهد کاملاً بر خلاف انتظارات جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: امیدوارم گفت‌وگوی سه جانبه ما عزم‌مان را برای پاسخ قاطع و صریح به ادامه اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی تقویت کند و این پیام را ارسال کند که تحریکات آنها بدون مجازات نخواهد ماند.

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه مشترکی اعلام کردند که پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی در روز چهارشنبه، چندین قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده و صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند.

در بیانیه مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن که روز جمعه منتشر شد، آمده است: «این نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره و فراتر از آن است.»

در این بیانیه، این کشورها از کره شمالی خواستند تا "اقدامات تشدید کننده و غیرقانونی خود را متوقف کند و به سرعت به گفت‌وگو بازگردد."

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که پیونگ یانگ آزمایش موفقیت آمیز جدیدی توسط یک موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جامد را اعلام کرد.

آنتونی بلینکن، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن و پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی روز جمعه در حاشیه مجمع منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در جاکارتای اندونزی دیدار کردند.

کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر پرتاب موشک بالستیک قاره پیما نظارت داشته است.

ژاپن گفته است این موشک که از سواحل شرقی کره شمالی پرتاب شد، به مدت ۷۴ دقیقه پرواز کرد، به ارتفاع ۶۰۰۰ کیلومتری رسید و ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کرد که ممکن است طولانی‌ترین پرواز یک موشک کره شمالی باشد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات