خبرهای خوب از توسعه خط ۲ مترو شیراز

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز که از سال ۹۳ آغاز شده طی ۲ سال اخیر شتاب چشمگیری داشته به نحوی که فاز اول آن افتتاح و بهره برداری از فاز دوم در نیمه نخست ۱۴۰۴ نوید داده شده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فاز دوم به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز به طول بیش از هشت کیلومتر با بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر گذشته با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید و مسافرگیری شد.

افتتاح ادامه خط ۲ از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴

شهردار شیراز روز چهارشنبه در نشست در سازمان حمل و نقل ریلی این شهر به عملیات باقیمانده فاز یک خط ۲ و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال گفت: ادامه این خط از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری، تسریع درروند اجرای خطوط مترو به‌ویژه خط ۲ است که فاز یک آن به بهره‌برداری و افتتاح رسیده و ادامه این فاز باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: امور خط ۲ مترو به‌صورت جدی و مستمر پیگیری می‌شود.

شهردار شیراز این جلسه را در راستای بازدیدهای اخیری که از خطوط ۲ و ۳ مترو این کلان‌شهر و همچنین دستگاه حفار مکانیزه در قزوین داشته، ذکر کرد.

او با اشاره به تأکیدی که بر برنامه زمان‌بندی تکمیل خط ۲ به‌صورت کامل در فازهای ۱ و ۲ داشته، گفت: امروز این برنامه زمان‌بندی توسط سازمان حمل‌ونقل ریلی و شرکت پیمانکار ارائه شد.

شهردار شیراز به اجرای عملیات باقیمانده فاز یک خط ۲ و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال ابراز امیدواری کرد: ادامه این خط از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

اسدی با گریزی به مباحث این جلسه بابیان اینکه در مورد تأمین مالی این خط مذاکراتی شد و به نتیجه رسیدیم، گفت: در بحث واگن که موضوعی اصلی بوده و مقداری کار را سخت می‌کند، راه‌های مختلف را بررسی کرده و قرار شد پیگیری‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی مردم بحث حمل‌ونقل ریلی است، اظهار امیدواری کرد که برنامه‌های زمان‌بندی خط ۲ به طول حداقل ۱۵ کیلومتر را به انتها و بهره‌برداری کامل و خط ۳ را طی ۲ الی ۳ سال آینده به نقطه مطلوبی برسد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذشت تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ فاز نخست خط ۲ این شهر نیز افتتاح شد.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است.

خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می‌شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهر در هشتمین روز از دهه فجر امسال این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد.

خط ۲ مترو شیراز که فاز نخست آن افتتاح شد، به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل و در ادامه به سمت میدان گلستان می‌رود.

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود ۲ سال اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد.

۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در یکسال گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی آغاز شد. در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود. خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

برچسب ها :
 
از   1   رای
2

عکس های خبر

نظرات