خیز کره‌جنوبی برای کسب کرسی در شورای امنیت

دیپلمات‌های کره جنوبی آخرین تلاش خود در رابطه با درخواست سئول برای کسب یک کرسی غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل را انجام دادند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی که آخرین بار در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی در شورای امنیت حضور داشت، قصد دارد برای سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ میلادی به شورای امنیت بازگردد و سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی درباره این درخواست رای‌گیری خواهد کرد.

اگر کره جنوبی انتخاب شود، این سومین بار خواهد بود که این کشور به عنوان یکی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل خدمت می‌کند. پیش‌تر، کره جنوبی در سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ میلادی در شورای امنیت کرسی داشت.

از آنجایی که کره جنوبی به دنبال توسعه نقش‌های خود در فعالیت‌های سازمان ملل برای صلح و امنیت بین‌المللی است، امیدوار است به شورای امنیت بازگردد. به گفته دیپلمات‌های سئول، این اقدام به کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره نیز کمک خواهد کرد.

کره شمالی که هیچ تمایلی از خود برای بازگشت به مذاکرات نشان نداده است، به توسعه برنامه‌های اتمی و موشکی‌ خود سرعت داده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اواخر مارس سال جاری میلادی دستور توسعه تولید مواد هسته‌ای با درجه استفاده در تسلیحات را برای افزایش تصاعدی در زرادخانه‌اش صادر کرد.

هوآنگ جون-کوک، سفیر کره جنوبی در سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ گفت، سئول در صورت کسب کرسی در شورای امنیت، جایگاهی برای ایفای نقش رهبری در امور جهانی و بین‌المللی بدست می‌آورد.

وی افزود: اگر کره جنوبی به شورای امنیت بازگردد، فرصتی برای توسعه افق دیپلماتیکی ما خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل با پنج عضو دائم (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا) و ۱۰ عضو غیر دائم که برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شوند، فعالیت می‌کند. یک کشور برای کسب کرسی عضو غیردائم باید دست‌کم دو سوم آرای کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی از ۱۹۳ عضو را بدست آورد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات