۲۰۲۳ می‌تواند گرم‌ترین سال جهان باشد

کارشناسان مطالعات جوی پیش‌بینی می‌کنند که سال جاری میلادی (۲۰۲۳) می‌تواند گرم‌ترین سال جهان باشد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از "گلف‌نیوز"، قاره آسیا همچنان در حال تجربه کردن موج گرما است و اروپا نیز رکوردهای جدیدی از افزایش دما را در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) ثبت کرد.

بر همین اساس اروپا گرم‌ترین آوریل ثبت شده در اسپانیا و پرتغال را پشت سر گذاشت و در فیلیپین نیز شاخص گرما به مرحله خطر نزدیک می‌شود.

در آستانه تابستان نیمکره شمالی، الگوی آب و هواییِ در حال ظهور موسوم به «ال نینو» دما را به سطوح بی‌سابقه‌ای در بخش‌های جنوبی این قاره افزایش می‌دهد.

در جنوب شرق آسیا ویتنام، بالاترین دمای خود یعنی ۴۴.۲ درجه سانتیگراد را در آخر هفته گزارش کرد که باعث صدور هشدارهای مربوط به کمبود برق در این کشور شد.

در فیلیپین نیز مقامات این کشور به علت گرمای شدید، ساعات کلاس‌های درسی را کاهش دادند. همچنین برخی دیگر از کشورهای آسیایی شامل هند، بنگلادش و چین شاهد افزایش دمای چشمگیر در هفته‌های اخیر بوده‌اند.

گرمای شدید هوا ناشی از تجمع گازهای گلخانه ای در جو است.

پدیده ال نینو تأثیرات گسترده‌ای بر الگوهای آب و هوایی در سراسر جهان دارد. این شرایط می تواند به بهبود مناطق خشکسالی آرژانتین و جنوب ایالات متحده کمک کند در حالی که بخش‌هایی از آسیا و استرالیا را با شرایط گرم‌تر و خشک‌تر روبرو می‌کند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات