پایگاه خبری مطبوعات فارس: در اولین مواجهه با لیستی که «هالیوود ریپورتر» منتشر کرده است، به دنبال آثاری میگردیم که پیش از این، تماشایشان کرده و یا اسمی از آنها شنیدهایم. سپس ده فیلم اول را رصد کرده و با توجه به انتخابهایی که در چند سال گذشته -چه در نشریات و چه در جشنوارهها- انجام شده دست به قضاوت میزنیم.
در این حین ممکن است به تجربه سینماییمان هم رجوع کرده و به فیلمهایی که جایشان در این لیست خالیست بها بدهیم. از «دور افتاده» ساخته رابرت زیمکیس تا «شاعرانه» لیچانگ دونگ و «گلادیاتور» یا «قلمرو ملکوت» اثر ریدلی اسکات و حتی «نیمه شب در پاریس» اثر وودی آلن. البته خاصیت لیست هالیوود ریپورتر این است که میتوان تا صبح از این چنین فیلمهایی مثال زد و افسوس خورد.
هالیوود ریپورتر با انتشار چنین لیستی به چندین و چند سال خاطره، رویداد و فضاسازی پشت پا زد! و تا حدودی سعی کرد که برخلاف جریان باد حرکت کرده و دست به انتخاب فیلمهایی بزند که کمتر کسی فکرش را میکرد. هرچقدر هم به انتخابهای انجام شده خرده بگیریم و آنها را به جنبشها و فضاهای روز جامعه مربوط بدانیم، نمیتوان از رویکرد سینماییِ آنها خرده گرفت. رویکردی که برای بخش عمده دوستداران سینما میتواند به عنوان یک مسیر تازه تلقی شود. شاید باید دست به یک تاریخنگاری دوباره زد! با چنین فیلمهایی میشود از منظری دیگر به سینمای قرن ۲۱ نگاه کرد. بعید هم نیست. شاید پوسته راستین و ارزنده سینما در این دو دهه جای دیگری بوده است. البته در میان پنجاه فیلم منتخب آثاری هم هستند که در سالهای اکران و تولیدشان سر و صدای زیادی به پا کردهاند. «هزارتوی پن»، «انگل»، «دزدان فروشگاه» و مهمترینشان «برو به بیرون» از این قبیل آثار هستند.
در نگاهی پایانی ردپا و خط مشی منتقدان هالیوود ریپورتر هم قابل توجه است. یک موود سینمایی یا شاید یک فضای سینهفیلی در لیست هالیوود ریپورتر دیده میشود. لحظات و فضاهایی در آثار منتخب هستند که میتوانند احساسات بیننده را برانگیخته کنند. از فهم و درک زندگی در فیلم «یییی» تا تعلیق و دلهره در «زودیاک» لحظاتی وجود دارند که میتوانند به قوه حسی مخاطب هجوم برده و او را درگیر و گرفتار خود کنند. «پیش از غروب»، «شهر اشباح»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «قدرت سگ»، «وال ای» و «منچستر کنار دریا» میتوانند مثالهای خوبی برای این امر باشند. در راستای این موضوع فیلمهای مستندی که توسط منتقدان ریپورتر انتخاب شدهاند نیز از چنین خاصیتی برخوردار هستند.
البته روحیه سینهفیلی هالیوود ریپورتر در همین نقطه ختم نمیشود. یکی دیگر از ویژگی سینهفیلها معرفی کردن آثاری است که کمتر دیده شدهاند. به همین خاطر «زودیاک» در میان تمام فیلمهای معروف و محبوب فینچر میتواند انتخاب خوبی باشد.
لیست هالیوود ریپورتر خالی از عیب و نقص نیست. روحیه سینهفیلی آنها کار دستشان داده و باعث شده تا برخی از فیلمهای انتخاب شده در هیچ مقیاسی با فیلمهایی که حتی حضور هم ندارند، برابری نکنند. چه برسد به آن که جز ده فیلم برتر قرن ۲۱ باشند! چنین عیبی آنقدر بزرگ و مهم است که نباید به سادگی از آن گذشت!
لیست هالیوود ریپورتر به ترتیب زیر است:
۱.« یی یی» ساخته ادوارد یانگ ۲۰۰۰ از ژاپن
۲.« درون لوین دیویس» برادران کوئن ۲۰۱۳
۳. «خوشهچینها و من» انیس واردا ۲۰۰۰ فیلم مستند فرانسوی
۴. «زودیاک» دیوید فینچر ۲۰۰۷
۵. «جاده مالهالند» دیوید لینچ ۲۰۰۱
۶. «شهر اشباح» ساخته هایائو میازاکی ۲۰۰۱ انیمه ژاپنی
۸. «در حال و هوای عشق» وونگ کار وای ۲۰۰۰ هنگ کنگ
۹. «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» کریستیان مونجیو ۲۰۰۷ رومانی
۱۰. «برو بیرون» جردن پیل ۲۰۱۷
۱۱. «پسر بچگی» ریچارد لینکلیتر ۲۰۱۴
۱۲. «مهتاب» بری جنکینز ۲۰۱۶
۱۳. «سوزاندن» لی چانگ دونگ ۲۰۱۸. فیلم معمایی کرهای
۱۴. «وال ای» اندرو استتون ۲۰۰۸ انیمیشن پیکسار
۱۵. «قدرت سگ» جین کمپیون ۲۰۲۱
۱۶. «درخشش ابدی یک ذهن پاک» میشل گوندری ۲۰۰۴
۱۷. «با او حرف بزن» پدرو آلمادوار ۲۰۰۲. اسپانیا
۱۸. «دله دزدها» یا «دزدان فروشگاه» هیروکازو کورئیدا ۲۰۱۸ ژاپن
۱۹. «ماشینم را بران» رویوسوکی هاماگوچی ۲۰۲۱ ژاپن
۲۰. «دور از بهشت» تاد هینز ۲۰۰۲
۲۱. «انگل» بونگ جون هو ۲۰۱۹. کره
۲۲. «پیش از غروب» ریچارد لینکلیتر ۲۰۰۴
۲۳. «۳۵ پیک رام» کلر دنی ۲۰۰۸ فرانسه
۲۴. «تیمبوکتو» عبدالرحمان سیساکو ۲۰۱۴ فرانسه / موریتانی
۲۵. «مرا به نام خودت صدا کن» لوکا گوادانینو ۲۰۱۷
۲۶. «و همچنین مادرت» آلفونسو کوارون ۲۰۰۱ مکزیک
۲۷. «در برکلی» فردریک وایزمن ۲۰۱۳
۲۸. «یک مرد جدی» جوئل و ایتن کوئن ۲۰۰۹
۲۹. «مرگ آقای لازارسکو» کریستی پویو ۲۰۰۵ رومانی
۳۰. «ماری آنتوانت» سوفیا کاپولا ۲۰۰۶
۳۱. «منچستر در کنار دریا» کنت لونرگان ۲۰۱۶
۳۲. «بازگشت» آندری زویاگینتسف ۲۰۰۳ روسیه
۳۳. «پرتره یک بانو کنار آتش» سلین سیامان ۲۰۱۹ فرانسه
۳۴. «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر ۲۰۱۰
۳۵. «سوگلی» یورگوس لانتیموس ۲۰۱۸ بریتانیا
۳۶. «لاورز راک» استیو مککویین ۲۰۲۰ بریتانیا
۳۷. «وندی و لوسی» کلی رایکارد ۲۰۰۸
۳۸. «فرزندان انسان» آلفونسو کوارون ۲۰۰۶ آمریکا / بریتانیا
۳۹. «کاکا سیاه تو نیستم» رائول پیک ۲۰۱۶ مستند
۴۰. «تابستان روح» احمر کستلاو تامپسون ۲۰۲۱ مستند
۴۱. «هزارتوی پن» گییرمو دل تورو ۲۰۰۶
۴۲. «هرگز بهندرت گاهی همیشه» الیزا هیتمن ۲۰۲۰ آمریکا / بریتانیا
۴۳. «گریزلی من» ورنر هرتسوگ ۲۰۰۵ مستند
۴۴. «آنچه در پیش است» میا هانسن لووه ۲۰۱۶ فرانسه
۴۵. «ساقدوشها» پاول فیگ ۲۰۱۱
۴۶. «پاریا» دی رییس ۲۰۱۱
۴۷. «ستاره فروزان» جین کمپیون ۲۰۰۹ بریتانیا / استرالیا
۴۸. «زمان» گرت بردلی ۲۰۲۰ مستند
۴۹. «پلنگ سیاه» رایان کوگلر ۲۰۱۸
۵۰. «آخر هفته» اندرو هیگ ۲۰۱۱ بریتانیا
برچسب ها :