رئیس کانون کارگران بازنشسته:

عیدی امسال پولِ یک دست کت و شلوار هم نیست!

محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته گفت: در صندوق تامین اجتماعی، ۶۰ درصد بازنشستگان ۶ میلیون و کمتر از آن حقوق می‌گیرند اما در کشوری‌ها دو درصد بازنشسته نداریم که ۶.۵ میلیون حقوق بگیرند، همه بیش از این رقم دریافتی دارند. بنابراین دریافتی‌ها اصلاً قابل قیاس نیست.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایلنا، محمد اسدی با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر حقوق مزدی بازنشستگان از جمله ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال قبل هستیم؛ می‌گوید: با مستمری ۶ میلیون تومانی، ۶ روز هم به سختی می‌شود زندگی کرد.


کارگران بازنشسته که حدود ۶۵ درصد جمعیت بازنشسته‌ی کشور را تشکیل می‌دهند، دغدغه‌ها و مطالبات بسیار دارند؛ از یک طرف، حداقل مستمری پایین است و از سوی دیگر، هنوز باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال گذشته علیرغم وعده‌های مکرر اجرایی نشده است. در این شرایط، دولت مبلغ عیدی پایان سال را برای گروه‌های مزدی مختلف ازجمله کارگران بازنشسته فقط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مصوب کرده است.

کارگران بازنشسته در طول سال، مشمول هیچ مدل ترمیم مزد یا کمک معیشت نشدند؛ بازنشستگان سایر سطوح نیز بعد از گذشت پنج ماه توانستند از مستمری خود بهره‌مند شوند، مسیری طولانی که هنوز پرداخت معوقات آن به پایان نرسیده است.

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در گفتگوی زیر با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر حقوق مزدی بازنشستگان از جمله ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال قبل هستیم؛ می‌گوید: با مستمری ۶ میلیون تومانی، ۶ روز هم به سختی می‌شود زندگی کرد.

*تصویب عیدی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی توسط هیات دولت، با انتقاد بازنشستگان مواجه شده؛ بعد از گذشت یک سال توام با گرانی، عیدی فقط ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان زیاد شده؛ درحالیکه هزینه‌های زندگی در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته؛ نظر شما چیست و کانون عالی چه پیگیری‌هایی قرار است صورت دهد؟ چند سال پیش تامین اجتماعی، مبلغی روی رقمِ عیدیِ مصوب دولت گذاشت- حدود یک میلیون تومان- آیا می‌توان به تکرار آن امیدوار بود؟

فقط یک سال این اتفاق افتاد آنهم در قالبِ «کمک معیشت» بود و شب عید تامین اجتماعی یک میلیون به بازنشستگان پرداخت؛ آن سال استثنا بود، یکسری اتفاقات رخ داده بود که تامین اجتماعی تصمیم به این پرداخت گرفت. در مورد عیدی باید یک نشست با مدیرعامل تامین اجتماعی داشته باشیم و انتقادات را به ایشان منتقل کنیم؛ الان نمی‌توانم با قطعیت بگویم که آیا تامین اجتماعی یک مبلغ اضافه برای پایان سالِ بازنشستگان درنظر می‌گیرد یا نه، باید اول نشست داشته باشیم.

هیچ حرفی نیست که رقم عیدی بسیار پایین است؛ این عدد (یک میلیون و هشتصد میلیون تومان) هیچ بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را پوشش نمی‌دهد و به همین خاطر قصد داریم نشستی با مدیرعامل تامین اجتماعی داشته باشیم. روی این عدد واقعاً نمی‌توان اسمِ «عیدی» گذاشت؛ عیدی با این رقم در خورِ کرامت آدم‌ها نیست. وقتی می‌گوییم عیدی، باید چیزی به یک پیرمرد بازنشسته بدهیم که لااقل پول یک دست کت‌وشلوار بشود؛ فرض محال بگیریم که همه در رفاه هستند و سفره‌ها خالی نیست، عیدی باید لااقل پول یک دست کت و شلوار بشود، الان کجا با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود یک دست کت و شلوار خرید؟ رنگین کردنِ سفره‌ی عیدِ بازنشستگان به کنار. دولت عیدی را برای همه گروه‌ها از کارمندان شاغل و بازنشسته گرفته تا نظامی‌ها، یکسان تعیین می‌کند؛ کارگران بازنشسته را هم مشمول همین مصوبه قرار می‌دهد درحالیکه کارگران بازنشسته معتقدند بایستی برابر با کارگران شاغل، عیدی پایان سال بگیرند.

*البته گروه‌های شغلی دیگر، به نسبت حقوق‌های بالاتری دارند؛ بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، متوسط حقوق‌شان بالاتر از کارگران بازنشسته است مضاف بر اینکه در میانه‌ی امسال مشمول ترمیم حقوق شدند.

بله این قسمت قضیه اشکال دارد؛ در صندوق تامین اجتماعی، ۶۰ درصد بازنشستگان ۶ میلیون و کمتر از آن حقوق می‌گیرند اما در کشوری‌ها دو درصد بازنشسته نداریم که ۶.۵ میلیون حقوق بگیرند، همه بیش از این رقم دریافتی دارند. بنابراین دریافتی‌ها اصلاً قابل قیاس نیست. به این ترتیب، اکنون مهم است که فقط یک مطالبه‌ی عام و زیرساختی داشته باشیم و آن اینکه، ۶ میلیون تومان، کف قانونی حقوق، شش روز هم زندگی یک خانواده‌ی ساده را تامین نمی‌کند؛ یک خرید بروی، این پول تمام می‌شود.

*توقع شما از افزایش مستمری سال بعد چیست؛ چقدر باید افزایش حقوق اعمال شود تا این شرایط تغییر کند؟

ما الان عدد نمی‌توانیم بگوییم اما بارها اعلام کرده‌ایم دولت «قانون را اجرا کند»؛ قانون می‌گوید افزایش سالیانه حقوق لااقل باید براساس نرخ تورم جاری باشد؛ نرخ تورم را هم که نهادهای رسمی و دولتی –بانک مرکزی و مرکز آمار- اعلام می‌کنند، ما از خودمان عدد درنمی‌آوریم! لااقل اعداد ساختگی و غیرواقعیِ تورم که گاهی آدم را به خنده می‌اندازد، باید روی کف حقوق اعمال شود. البته معیارهای حداقل هزینه‌های زندگی هم در قانون تعریف شده؛ ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر لزوم افزایش مستمری براساس افزایش هزینه‌های زندگی تاکید کرده.

به هر حال قانون باید رعایت شود، دولت، مجلس و کل تصمیم‌سازان باید به قانون احترام بگذارند؛ حداقلِ قانون را باید رعایت کنند، افزایش حقوق هرگز نباید از افزایش تورم کمتر باشد. امیدواریم امسال در این شرایط سنگین تورمی به قانون عمل کنند. مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی از الف تا یایِ افزایش حقوق را مشخص کرده، جای هیچ شک و شبهه‌ای هم نیست.

*در مورد ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی برنامه‌ی کانون عالی چیست؛ چطور قرار است این مطالبه را پیگیری کنید و آیا امیدی به تحقق آن قبل از پایان سال هست؟

این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم؛ این مساله، مطالبه‌ی مستمر ماست؛ دو سه نامه هم به تامین اجتماعی نوشته‌ایم و سازمان هم موضوع را به معاونت فنی خود برای رسیدگی ارجاع داده. با وزیر کار هم در این رابطه صحبت کرده‌ایم. بحث ما این است که حتی اگر منابع ریالی ندارند، احکام بازنشستگان را قبل از پایان سال بزنند و بعد پرداخت مطالبات را در دستور کار قرار دهند؛ زمان چندانی هم تا پایان سال نداریم. بحث همچنان بر سر «اجرایی شدن» آن است و متاسفانه هنوز در مورد زمان آغاز پرداخت بحث نکرده‌ایم؛ توقع داریم سازمان مساله را قبول کرده و احکام را صادر کند بعد در مورد جزئیات صحبت خواهیم کرد.

به بازنشستگان اطمینان می‌دهم که این مساله یکی از اولویت‌های ماست؛ با وزیر کار، نمایندگان مجلس و مدیرعامل سازمان، چندین جلسه نشست و مکاتبات مکرر داشته‌ایم. پیگیری‌های ما به صورت روزانه است و هر روز این موضوع را پیگیری می‌کنیم. از نمایندگان مجلس نیز خواسته‌ایم به عنوان ناظران قانون، طرح سوال کنند. ما از طریق تمام مسئولان مساله را پیگیری کرده‌ایم. ما تمایل نداریم موضوع را از مسیر مجاری قضایی و طرح شکایت پیگیری کنیم اما اگر بابت حقوق بازنشستگان ناچار شویم، آن کار را هم می‌کنیم، راه دیگری نمی‌ماند.

برچسب ها :
 
از   2   رای
4

عکس های خبر

نظرات