وزیر خارجه عربستان برای گفتگو درباره ازسرگیری مذاکرات با ایران به عراق سفر می‌کند

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای از سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد طی فردا پنجشنبه با محوریت بررسی از سر گیری مذاکرات با ایران و پرونده‌های امنیتی و اقتصادی دیگر خبر داد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از شفق نیوز، در بیانیه وزارت خارجه عراق درباره سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به بغداد آمده است که وی در این سفر با فواد حسین همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
منابع مطلع نیز در این باره به شفق نیوز گفتند: بن فرحان در رأس یک هیئت بلند پایه سعودی به بغداد سفر می‌کند و طی آن دیدارهایی با مقامات عراقی خواهد داشت و با آنها در خصوص پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین بررسی پرونده از سرگیری مذاکرات عربستان و ایران تحت نظارت دولت عراق گفت‌وگو خواهد کرد.
پیشتر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق به رسانه‌های سعودی گفته بود که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به زودی برای گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات بین ریاض و تهران به بغداد سفر می‌کند.
وزیر امور خارجه عربستان طی سخنانی در جلسه گفت‌وگو در حاشیه نشست اخیر مجمع داووس ۲۰۲۳ تحت عنوان «آینده روشن در میان چالش‌های ژئوپولوتیک» گفته بود که «ریاض در تلاش است تا راهی برای گفت‌وگو با ایران پیدا کند؛ چراکه گفت‌وگو بهترین راه برای کاهش اختلافات است».
وی در ادامه تأکید کرد که « سعی می‌کنیم تا راهی برای گفت‌وگو با همگان پیدا کنیم و بر توسعه روابط به دور از اختلافات تمرکز کنیم».
پیشتر نیز فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در جریان شرکت در اجلاس امنیتی منامه درباره تحولات مربوط به میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان گفته بود که «تلاش های عراق برای سرپرستی گفت وگو بین ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل به ادامه گفت وگو دارند».
در همین رابطه، احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اوایل آذرماه اعلام کرد که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد ادامه دارد و وارد مسیر دیپلماتیک شده است.
پیشتر نیز عبداللطیف رشید رئیس جمهوری عراق گفته بود که عراق به میانجیگری بین عربستان و ایران ادامه می دهد و نشست ها ادامه دارد اما نتایج برعهده آنها است.
عراق تاکنون میزبان پنج دور از مذاکرات بین ایران و عربستان بوده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا در یک نشست خبری در جریان سفرش به لبنان گفت که «تاکنون پنج دور مذاکره دوجانبه با عربستان در بغداد داشتیم و بر تداوم مذاکرات اتفاق نظر داریم».
امیرعبداللهیان اظهار امیدواری کرد که در نخستین اقدام، سرکنسولگری های ۲ کشور در شهرهای جده و مشهد بازگشایی شود تا به کسانی که علاقمند سفرهای زیارتی به مکه مکرمه، مدینة منوره و مشهد مقدس هستند، خدمات ارائه کنند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات