آمریکا درصدد کمک به اوکراین برای حمله به کریمه

روزنامه نیویورک تایمز بامداد پنجشنبه گزارش داد، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی این استدلال است که اوکراین برای حمله به شبه‌جزیره کریمه به توان و تجهیزات نظامی بیشتری نیاز دارد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: این روزنامه آمریکایی نوشت: ایالات متحده سال‌هاست که کریمه را همچنان بخشی از اوکراین می‌داند. دولت بایدن هر چند از آغاز حمله روسیه به اوکراین مواضع سختی اتخاذ کرده اما از ارائه تسلیحاتی که اوکراین برای هدف قرار دادن شبه‌جزیره کریمه نیاز دارد، خودداری کرده است. اکنون این موضع در حال نرم شدن است.

این گزارش به نقل از چند مقام آگاه آمریکایی می‌افزاید: دولت بایدن پس از ماه‌های گفت‌وگو با مقام‌های اوکراینی سرانجام به این نتیجه رسیده است که کی‌یف شاید برای حمله به کریمه که روسیه از آن بعنوان پایگاهی برای اجرای حملات ویرانگر استفاده کرده، به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد.

نیویورک تایمز نوشت که چنین اقدامی ممکن است خطر افزایش تنش‌ها را در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، کریمه میان دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای زمینی و پایگاه‌های ارتش روسیه در آنجا قرار دارند.

مقام‌های کاخ سفید تاکید می‌کنند که مواضع آمریکا تغییر نکرده و کریمه همچنان به اوکراین تعلق دارد. این در حالی است که این شبه‌جزیره در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد.

به نوشته نیویورک تایمز، مقام‌های دولت و ارتش آمریکا در محافل خصوصی اهمیت تمرکز حملات اوکراین بر کریمه را زیر سوال برده و استدلال کرده‌اند که ارتش کی‌یف در نقاط دیگر اهداف بهتری برای حمله کردن دارد.

کارشناسان و مقام‌های ایالت متحده می‌گویند، اما دولت بایدن به این باور رسیده است که اگر ارتش اوکراین بتواند به روسیه نشان دهد که کنترلش بر کریمه مورد تهدید قرار می‌گیرد، موضع کی‌یف در مذاکرات احتمالی آینده قوی‌تر می‌شود. علاوه بر این، احتمال اقدام تلافی‌جویانه کرملین با استفاده از سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای کاهش یافته است، هر چند این مقام‌ها و کارشناسان هشدار می‌دهند که خطر چنین حمله‌ای همچنان به قوت خود باقی است.

به نوشته نیویورک تایمز، این طرز فکر جدید آمریکا در مورد کریمه نشان می‌دهد که دولت بایدن از آغاز جنگ تاکنون چقدر جلو آمده است.

با این حال، بایدن هنوز آماده نیست سامانه‌های موشکی دوربردی که اوکراین برای حمله به تاسیسات روسیه در کریمه نیاز دارد، به کی‌یف بدهد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
5

عکس های خبر

نظرات