۵۵۰ هزار پناهنده سوری به کشورشان باز گشته‌اند

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که تاکنون ۵۵۰ هزار پناهجوی سوریه به کشورشان بازگشته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) در سخنانی گفت که ۵۵۰ هزار پناهجوی سوری تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند. او مدعی شد که همه آن‌ها به میل خود از ترکیه خارج شده‌اند.

به نوشته وبگاه روزنامه زمان، در یک کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهور ترکیه مدعی شد که ترکیه یک الگو در حوزه حقوق بشر است و بیش از چهار میلیون پناهجویی که از مناطق درگیری فرار کرده و قربانی محسوب می‌شوند را در خود جای داده است.

اردوغان افزود: «موضوع حقوق بشر امروز از اصلی‌ترین مسائلی است که جهان امروز به آن مشغول است، از سوریه تا فلسطین و از یمن تا میانمار، نقض گسترده حقوق انسان‌ها صورت می‌گیرد».

او در خصوص پناهندگان سوریه گفت که ترکیه هرگز هیچ پناهجویی را به اجبار باز نمی‌گرداند. اردوغان گفت: «به عقیده و نژاد افراد کاری نداریم، همانگونه به کردهای کوبانی توجه داریم که به برادران عربمان در دیگر نقاط سوریه توجه می‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه سپس مدعی شد که این کشور اوضاع امنیتی در شمال سوریه را بهبود داده و به این دلیل پناهجویان سوری در حال بازگشت به کشورشان هستند و تاکنون ۵۵۰ هزار نفر از آن‌ها بازگشته‌اند.

اردوغان ابراز امیدواری کرد که با ادامه تنش‌زدایی با دولت سوریه و ارتباطات دیپلماتیک این تعداد افزایش یابد.

اردوغان سال گذشته میلادی قول داده بود که یک میلیون پناهجوی سوری به کشورشان بازگردند. کارشناسان می‌گویند که دولت اردوغان تلاش دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در تابستان، با بازگرداندن بخش زیادی از پناهندگان سوری، بتواند رضایت رأی دهندگان را جلب کند و از این رو تلاش دارد تا روابط خود را با دمشق بازسازی کند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات