اتحادیه اروپا ایلان ماسک و توییتر را تحریم می‌کند

مطبوعات فارس: در اولین هفته‌هایی که ایلان ماسک توییتر را خریداری کرده بود، اوضاع این برنامه اجتماعی به طرز عجیبی آشفته بود. کارمندان خسته شده بودند و در چند شیفت کار می‌کردند. به نظر می‌رسید اوضاع به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت. او کارمندان خود را تحت فشار گذاشته بود تا بتوانند به کد منبع، تعدیل محتوا و الزامات حفظ حریم خصوصی داده دست پیدا کنند و هرچه سریع‌تر توییتر را دوباره طراحی کنند.

برخی از کارگران ماسک اینچنین گفته‌اند که تحت فشار قرار گرفته‌اند. او آنها را مجبور می‌کند تا بدون دریافت دستمزدی در پروژه‌های شرکت‌های دیگر او کار کنند. تنها به این دلیل که این کار برای حرفه‌شان مفید است!

مدیر عامل این شرکت، چند روز پیش بدون اینکه عمل بدی از روزنامه‌نگاران سر بزند، اکانت چندین روزنامه‌نگار برجسته در توئیتر را غیرفعال کرد. اخبار چنین اقدامی به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و اتحادیه اروپا (EU) نیز درباره این اقدام به ماسک هشدارهایی داده است.

ویرا جورووا که معاون شفافیت اتحادیه اروپا است، ضمن نشان دادن خط قرمزها از اقدامات ماسک ابراز نگرانی کرد و گفت که حتما این امر پیگیری می‌شود. او احتمالا توییتر و ایلان ماسک، مدیر و مالک آن را تحریم خواهد کرد.


معاون شفافیت اتحادیه اروپا همچنین در ادامه اینچنین بیان کرد که ایلان ماسک در زمانی که این برنامه اجتماعی را خریداری کرده بود، حرف از آزادی بیان و غیره می‌زد اما اکنون بدون هیچ دلیل مشخصی به صورت خودسرانه روزنامه‌نگارانی که در این بستر حضور دارند را تهدید و تحریم می‌کند. او باید به آزادی رسانه و حقوق اساسی در این راستا احترام بگذارد.

در طی این اقدام، هشتگ MediaFreedom در توییتر ترند شده است. اتحادیه اروپا در مقررات جدید اعلام کرده است که قصد دارد الزاماتی را برای ارائه‌دهندگان خدمات در فضای مجازی در نظر بگیرد. چون در غیر این صورت، شاهد انجام اعمالی خودسرانه مانند کاری که ایلان ماسک انجام داد، خواهیم بود. مدیران این فضا نباید بین افراد تبعیض قائل شوند و اینکه باید به حقوق اساسی که شامل آزادی بیان و آزادی رسانه است، احترام بگذارند.

اگر مدیران از مقررات وضع‌شده توسط اتحادیه اروپا سرپیچی کنند، جریمه می‌شوند و میزان جریمه نیز ممکن است حتی برابر با 6 درصد از درآمد جهانی یک سال شرکت مذکور باشد. اتحادیه اروپا حق دارد اقداماتی برای اصلاح این وضع انجام دهد.

البته هنوز معلوم نیست که چه زمانی اتحادیه اروپا می‌تواند علیه توییتر و ایلان ماسک اقداماتی را اعمال کند. ایلان ماسک نیز پس از باخبر شدن از این تصمیمات اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این امر یک تعلیق دائمی نبوده و حساب توییتر روزنامه‌نگاران تا هفت روز دیگر بازگردانده خواهد شد.

با این حال، انجام این اقدامات باعث نمی‌شود که مشکلات ایلان ماسک در اتحادیه اروپا حل شوند. این احتمال وجود دارد که سایر امور نظارتی برای اقدام ماسک علیه روزنامه‌نگاران واکنش خوبی نشان ندهند. خبر رسوایی توییتر هنوز هم در بین کاربران بازگو می‌شود که می‌‌تواند جزو یکی از بزرگترین اشتباهات ماسک از زمان خریداری این شبکه اجتماعی باشد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات