تغییر جنجالی نام یکی از شهرهای افغانستان

مطبوعات فارس: از زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شده، مدام در حال تغییر نام مکتب‌ها، لوحه‌ها و نهادهای دفاعی است. حالا هم نوبت به تغییر نام شهرها رسیده است. طبق اخبار منتشر شده از رسانه‌های محلی، طالبان نام شهر «چاریکار»، مرکز ولایت پروان را به شهر «امام اعظم» یا «امام ابوحنیفه» تغییر داده‌ است.

طبق آنچه در اخبار آمده، طالبان این تصمیم را روز پنجشنبه در یک‌ نشست رسمی مردمی در مقر این ولایت گرفته‌ است. حکمت‌الله شمیم‌، سخنگوی والی طالبان در پروان به روزنامه اطلاعات روز گفت: «قرار است پیشنهاد تغییر نام مرکز پروان به‌گونه کتبی به ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان فرستاده شود.» خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان است هم گزارش داده که ملا هبت‌الله از پیشنهاد تغییرنام شهر چاریکار استقبال کرده و این پیشنهاد به‌زودی عملی خواهد شد.

والی طالبان در مورد دلیل تغییر نام چاریکار گفت که اجداد آبایی امام ابوحنیفه در این شهر زندگی می‌کردند. به گفته مقامات محلی طالبان روند تغییر نام شهر چاریکار آغاز شده است. طبق برخی گزارش‌های منتشر شده، پیشنهاد تغییر نام شهر چاریکار به شهر امام اعظم اولین بار حدود سه سال پیش از سوی عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی مطرح شد. او از اشرف غنی، رئیس‌جمهور وقت خواسته بود نام شهر چاریکار تغییر کند؛ اما آن زمان پیشنهادش پذیرفته نشد.

منیژه باختری سفیر و نماینده سابق افغانستان در اتریش در واکنش به این تغییر نام در توییتر خود نوشت: «چاریکار یکی ‌از شهرهای کهن و تاریخی سرزمین ماست و در حافظه و خرد جمعی مردم "چاریکار" باقی می‌ماند. هیچ‌کسی حق ندارد نام‌های کهن را به دلایل سیاسی یا مذهبی عوض کند.»

این در حالی است که طبق ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی، مولوی عبیدالله امین‌زاده، والی پروان می‌گوید: «نام چاریکار منشا علمی-تاریخی نداشته و به پیشنهاد مردم تغییر داده شده است.»

به گزارش یورونیوز با این حال، لطیف پدرام، سیاست‌مدار و رهبر سابق حزب کنگره ملی افغانستان در این باره گفت: «تغییر نام چاریکار به ابوحنیفه، [امام اعظم] با وجود احترام ما به این امام هم‌تبار، آغاز جعل‌کاری و فارسی‌ستیزی در مسیر همان پشتونیزه کردن است. [آنها] نام‌های بسیاری را تغییر خواهند داد. [این] گروه با این نام‌گذاری، خواسته‌اند حق نان و نمک اربابان عربی خود را هم ادا کنند.»

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات