عزیمتی از جنس همدلی و نوع دوستی

تیم انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت به کشور زیمبابوه سفر کرد

الهه بهرامی- در راستاي فعاليت‌هاي بشردوستانه جمهوري اسلامي ايران، با هدف ارائه خدمات پزشكي به كشورهاي نيازمند آفريقايي و به درخواست وزارت بهداشت كشور زیمبابوه در جنوب آفريقا و با هماهنگي وزارت خارجه ايران، تيم پزشكي متشكل از 12 متخصص از سراسر كشور، با عنوان نمایندگان انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت؛بدون مرز، به اين كشور اعزام شدند.

مطبوعات فارس- در ادامه سفرهای خیرخواهانه انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت؛بدون مرز و با اشاره به نياز مردم آفريقا به كمك هاي پزشكي و درماني، این بار تیم پزشكان پر تلاش این انجمن، به زیمبابوه واقع در جنوب آفریقا، سفر کرد.
در این سفر، تیم اعزامی علاوه بر استقرار در مناطق محروم و رسیدگی به نیازهای بهداشتی و درمانی مردم این مناطق، توزیع دارو و اجرای آموزش های لازم را انجام دادند؛ همچنین با حضور سرپرست و اعضای تیم، نشست مشترکی با وزیر بهداشت این کشور برگزار نمودند و در خصوص دغدغه های موجود، به گفتگو نشستند.


همچنین، به همت انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت و با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت زیمبابوه، گردهمایی مشترک تیم اعزامی پزشکان این انجمن با حضور معاون رییس جمهور زیمبابوه و هیات همراه، صورت پذیرفت.
در این گردهمایی، تیم اعزامی انجمن صلح و سلامت، متشکل از پزشکان متخصص ایرانی، به سرپرستی دکتر سعید عمادی حضور یافتند و به اتفاق معاون رییس جمهور که سکان وزارت بهداشت را نیز در دست دارد، با همراهی دبیر دائمی وزارت بهداشت و هیات همراه کشور زیمبابوه، به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
در این جلسه دکتر کنستانتینو چیوانگا؛ معاون رییس جمهور، سخنانی در خصوص همکاری های بهداشتی و حضور موثر تیم پزشکی ایران در این کشور ابراز نمود و خواستار ادامه این همکاری ها شد.
وی بر حضور پزشکان ایرانی و همکاری بیشتر این دو کشور در حوزه های مختلف از جمله صادرات دارو، تولید دارو و تجهیزات پزشکی به زیمبابوه تاکید کرد و اعزام تیم پزشکی ایران را راهی در جهت اعتلای اهداف عالی پزشکی این کشور برشمرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه نیز در ادامه، در خصوص فرصت های همکاری های بهداشتی به ویژه صادرات دارو و چندین طرح که در گذشته به وزارت بهداشت پیشنهاد داده شده است، اضافه کرد که با انجام این مهم، می توان با کمک وزارت بهداشت این کشور، یک مرکز بهداشتی یا بیمارستان تخصصی را تاسیس و با تجهیزات ایرانی آن را تجهیز نمود و با احداث این مرکز درمانی، به طور دوره ای متخصصان ایرانی به زیمبابوه سفر کنند و بیمارهای این کشور و کشورهای اطرف را درمان نمایند.


عباس نوازانی همچنین، در بحث تولید سرم، تولید و صادرات دارو در زیمبابوه عنوان کرد که جهت ارتباط تنگاتنگ ایران و زیمبابوه مباحث مطروحه به جد پیگیری شود تا بتوان این صنعت را بومی سازی کرد تا کشور زیمبابوه هر چه زودتر از تکنولوژی های ایرانی بهره مند شود و دارو و واکسن را در این کشور تولید کنند.
به گفته وی، تبادل تجربه و اعزام دانشجویان زیمبابوه ای به ایران و گذراندن دوره های پزشکی در دانشکده های پزشکی ایران مبحث دیگری بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا زمینه تبادلات علمی ایران با این کشور صورت پذیرد و موجبات همکاری های بهداشتی را فراهم سازد.
در این نشست مشترک، پزشکان دو هیات حاضر، خود را معرفی کردند و دکتر سعید عمادی؛ سرپرست گروه پزشکان اعزامی انجمن صلح و سلامت نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور زیمبابوه، با تشریح اهداف انجمن به گفتگو و تبادل نظر با مسئولان حاضر پرداخت.

انسان دوستی و کاهش آلام بشری مهمترین هدف پزشکان صلح و سلامت است
سرپرست تیم پزشکان جهانی صلح و سلامت در سفر به کشور زیمبابوه، به تشریح برنامه های صورت گرفته در این سفر پرداخت و عنوان کرد: پس از چندین ملاقات رسمی با مسئولان ارشد این کشور اعم از معاون رییس جمهور و وزیر بهداشت و... تصمیم بر این شد تا به شهر بولاوایو که به لحاظ جمعیتی و وسعت با پایتخت این کشور ( شهر هراره) برابری دارد، عزیمت کرده و خدمات سلامت و پزشکی خود را در آن شهر ارائه دهیم.


دکتر سید ناصر عمادی با بیان اینکه این خدمات در چند بخش صورت گرفت، افزود: بخش نخست این خدمات، درمان افرادی بود که خدمات پزشکی تیم نیاز داشتند و به همت پزشکان انجمن سعی شد تا این مهم به بهترین نحو صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: این اقدامات با حضور پزشکان در مراکز درمانی و درمانگاه های واقع در این مراکز و ویزیت بیماران به صورت روزانه و حضور جراحان در اتاق عمل و انجام اعمال متعدد بصورت روزانه انجام گرفت.
دکتر عمادی اظهار کرد: بخش دیگر این خدمات، نشست ها و فعالیت هایی برای پیش بینی همکاری های مشترک در آینده بود؛ به عنوان مثال همکاران متخصص داروساز تیم، با ملاقات داروسازان و بازدید از کارخانه های داروسازی و مجموعه های تولید دارو در این کشور، زمینه همکاری برای آینده را رقم زدند و باید امیدوار بود تا همکاری دو جانبه جهت ارسال دارو یا راه اندازی کارخانه داروسازی به منصه ظهور برسد و با تکیه بر علم و توان همکاران داروساز کشورمان، فصل جدیدی در روابط بین دو کشور صورت پذیرد.
سرپرست تیم پزشکان صلح و سلامت، ابراز کرد: خوشبختانه در این میان نقاط مشترکی حاصل شد و گفتگوهایی صورت پذیرفت که در آینده هم به همت مسئولین و هم مردم و هم پزشکان کشورمان با یک مودت و همدلی بتوانیم کمک قابل توجهی به این کشور داشته باشیم.
دکتر عمادی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: در ادامه این فعالیت ها، این تیم حضور در دانشکده پزشکی این کشور بود و از نزدیک با فعالیت های آموزشی این دانشکده آشنا شدیم و با مسئولان دانشکده ملاقات و نشست صمیمی داشتیم و گفتگو کردیم؛ با این هدف که ما هم در آموزش دانشجویان زیمبابوه ای نقش موثری داشته باشیم و با دعوت از این دانشجویان برای شرکت در دوره های طولانی مدت در دانشگاه های کشورمان در رشته های مختلف و یا در صورت امکان اعزام تیم های پزشکی در راستای آموزش به تیم درمان این کشور در چند نوبت و در دوره های کوتاه و چند ماهه داشته باشیم.
وی گفت: در این سفر، ارائه سخنرانی هایی در زمینه بیماری های شایع در این کشور صورت پذیرفت و این ارائه ها در زمینه چندین برنامه آموزشی برگزار شد که حضار از آخرین دستاوردهای موجود در این زمینه مطلع شدند و روش های نوین پیشگیری را مطرح شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
به گفته وی، حضور فعال شرکت های تولید تجهیزات پزشکی ایرانی در این کشور می تواند کمک شایانی به حوزه سلامت و درمان این کشور داشته باشد و همچنین، بستر مناسبی جهت معرفی محصولات ایرانی نیز می باشد.

این سفر به همت، دکتر مسعود چینی‌گر زاده( مدیرکل انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت) و به سرپرستی دکتر سید ناصر عمادی(پزشک بدون مرز، متخصص پوست، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و با همراهیِ دکتر مهدی مسگرانی(جراح عمومی) ، دکتر سعید رجب پور (متخصص ارتوپد) ، دکتر ایوب برزگرنژاد ( ارولوژیست) ، دکتر سعید اسماعیل نیا (ارولوژیست) ، دکتر نیره طاهری ( متخصص زنان) ، دکتر شکوفه احمدی پور ( فوق متخصص گوارش اطفال) ، دکتر سعیده احمدی پور ( داروساز) ، دکتر زهره روهنده ( متخصص بیهوشی) ، دکتر حسن شیر دل ( متخصص چشم پزشکی ) ، دکتر سعید گل پروران ( متخصص گوش و حلق و بینی) و الهه بهرامی راد( خبرنگار، عکاس خبری و مستندساز) صورت پذیرفت.


گفتنی است، این انجمن چند سالی است با حضور داوطلبانه پزشکان و پیراپزشکان و پرستاران برجسته کشور و خیرین سلامت در ایران آغاز به کار کرده است.
این سازمان مردم نهاد بین‌المللی در زمینه درمان رايگان بیماری‌های رایج در منطقه‌های محروم استان‌های گوناگون ایران و برخی کشور‌های آفریقایی، توانسته است گامی مؤثر در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های رایج در ایران و جهان بردارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات