رئیس شورای هماهنگی مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش

وجود مراکز غیر مجاز بزرگترین چالش مدارس غیر دولتی است

رئیس شورای هماهنگی مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: مراکز غیرمجاز اولین چالش حوزه مدارس و مراکز غیر دولتی است لذا انتظار می رود بخش حقوقی با مراکز غیرمجاز برخورد کند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایرنا ، رئیس شورای هماهنگی مراکز غیر دولتی کشور گفت: بر اساس سند تحول بنیادین مراکز غیر دولتی با اهداف تقویت مشارکت های مردمی، بهره مندی از ظرفیت ها و علاقمندی ها، استمرار فعالیت های آموزشی و پرورشی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت و کمک به ارتقای فرهنگ اجتماعی تاسیس شده اند.

خلیل شیروانی روز یکشنبه در اولین جلسه فصلی شورای هماهنگی موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی کشور که در سالن ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، اظهار کرد: مدارس و مراکز غیردولتی بار عظیمی از آموزش دانش آموزان را در سطح کشور بر عهده دارند.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین مراکز غیر دولتی با اهداف تقویت مشارکت های مردمی، بهره مندی از ظرفیت ها و علاقمندی ها، استمرار فعالیت های آموزشی و پرورشی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت و کمک به ارتقای فرهنگ اجتماعی تاسیس شده اند.

شیروانی خاطرنشان کرد: تقویت حاکمیت آموزش و پرورش، ایجاد فرصت های شغلی، کاهش بار مالی دولتی از طریق صرفه جویی، ارتقای علمی و پرورشی دانش آموزان، کمک به رشد آمار قبولی دانش آموزان و تشویق خانواده ها به امر آموزش از دیگر ماموریت ها و اهداف مدارس و مراکز غیر دولتی است.

شیروانی با اشاره به چالش های شورای هماهنگی تصریح کرد: با اینکه ۴ درصد درآمد را به خزانه واریز می کنیم مالیات را نیز پرداخت می کنیم لذا اگر آموزشی محسوب می شویم نباید مالیات بدهیم.

وی اضافه کرد: مراکز غیر دولتی در سرفصل ها دیده شود تا مشکلات کمتری داشته باشند لذا بیمه کارکنان مدارس و مراکز موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود.

دقت در گزینش ها

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: در گزینش نیرو ویژه مدارس غیر دولتی باید نهایت دقت صورت گیرد تا افراد دارای صلاحیت وارد این مدارس

اسماعیل شاه آبادی فراهانی در اولین جلسه فصلی شورای هماهنگی موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی کشور که در سالن ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، اظهار کرد: تصویب قوانین و اصلاح موارد درخواستی زمان بر و نیازمند پیگیری است.

وی بر اجرای دقیق قانون تاکید کرد و افزود: بخش عمده ای از قوانین با استفاده از پیشنهادات مدیران و مسئولین مدارس و مراکز غیر دولتی اصلاح شده است.

شاه آبادی فراهانی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم همواره بر تقویت مشارکت ها تاکید و بر اداره امور مدارس از سوی مردم مصر هستند.

وی ادامه داد: ارتقای آگاهی متصدیان بخش های مختلف مدارس و مراکز غیردولتی از قوانین و مقررات مرتبط با این نوع مدارس، امری ضروری است که باید به آن پرداخته شود.

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعیین نرخ شهریه بر عهده سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی است و هیچ سازمان و نهادی نمی تواند در این خصوص مداخله کند.

شاه آبادی فراهانی خاطرنشان کرد: در خصوص تسهیلات امسال حدود ۴۲ میلیارد وام در مدارس غیر دولتی توزیع شده است اما در خصوص مراکز غیر دولتی مجاز نبودیم.

وی در مورد ابلاغ همکاران گفت: تا کنون تعدادی از ابلاغ ها صادر و مابقی ابلاغ ها نیز به زودی صادر می شود.

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اعضای شورای هماهنگی مدارس غیردولتی باید مراکز غیر مجازی را که همچنان فعالیت می کنند، رصد و مراتب را به سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گزارش کنند.

شاه آبادی فراهانی افزود: در گزینش نیرو ویژه مدارس غیر دولتی باید نهایت دقت صورت گیرد تا افراد دارای صلاحیت وارد این مدارس شوند.

لزوم بز تعریف ماموریت ها

مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش و پرورش هم گفت: ادامه حیات حقوقی مراکز غیر دولتی با تغییر نوع نگاه به این مراکز مسیر است لذا ماموریت این نوع مدارس باید باز تعریف شوند.

منصور اردستانی اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش را سرمایه اجتماعی و عامل رشد و توسعه تلقی کنیم مراکز آموزشی و پرورشی نقش موثری در این خصوص دارند.

وی افزود: اگر معیار ما در جامعه، دانایی و آگاهی باشد و افراد چنین پرورش یابند آن جامعه رشد می کند. امروزه باید نقطه عزیمت و تحولی در مراکز آموزشی و پرورشی بر اساس تربیت چند ساحتی تعریف شود.

وی افزود: ادامه حیات حقوقی مدارس و مراکز غیر دولتی با تغییر نوع نگاه به این مراکز مسیر است لذا ماموریت این نوع مراکز باید باز تعریف شوند. آینده از آن کسانی است که با آگاهی و دانایی وارد آن شوند. در همه اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین، تقویت مشارکت ها و سپردن اداره مراکز آموزشی به مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

اردستانی اظهار کرد: مدارس غیردولتی باید شرایط خود را به تغییراتی که به سرعت در جامعه در حال انجام است تطبیق دهد. تربیت چند ساحتی دانش آموزان، التزام به قانون گرایی به عنوان یک اصل، تقویت تشکل صنفی و ... از جمله مواردی است که مراکز و مدارس غیر دولتی باید به آن توجه کنند.

مدیرکل امورحقوقی وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: تشکیل شورای هماهنگی مراکز غیر دولتی استانی و کشوری نمونه بارزی از مشارکت جویی است. نقشه راه و چارچوب حرکت مراکز غیر دولتی نیازمند توسعه حقوقی در این حوزه است. لذا تعیین بستر کار تنها با رعایت قوانین و مقررات امکانپذیر است.

اردستانی با اشاره به موضوع الگوی تعیین شهریه، اظهار کرد: مبنای عملکردی مدارس با احتساب درصدی افزایش به عنوان الگوی شهریه تعیین شده است لذا ضروری است این موضوع به صورتی دقیق تر بررسی شود. در راستای مراکز غیر دولتی اگر تسهیلاتی برای مدارس داریم باید آن را به مراکز نیز تعمیم دهیم.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و مراکز غیر دولتی می تواند به تقویت انگیزه و تشدید رقابت کمک کند. نظام حقوقی بر مدارس غیر دولتی، قانون کار و تامین اجتماعی است.

گفتنی است؛ در سطح کشور، حدود ۱۱ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند در استان فارس نیز ۱۴ درصد و در برخی استان ها نیز آمار به ۳۳ درصد هم می رسد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
3

عکس های خبر

نظرات