فرمانده سابق ارشد نظامی آجا در استان فارس:

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملت ایران است

امیرسرتیپ دکتر حسین محمدی فرمانده سابق ارشد نظامی آجا در استان فارس و از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در آستانه فرارسیدن 31شهریورماه و سالروز آغاز جنگ تحمیلی گفت:هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: وی افزود: تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت های بی شمار جنگ، ارزش هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت.

وی ادامه داد: مرزهای جنوب ، غرب و شمالغرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربان گاه پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دار است.

فرمانده سابق ارشد نظامی آجا در استان فارس تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اختلافات ایران و عراق شدت گرفت؛ بحرانی که در گذشته توسط دو ابرقدرت وقت مهار می‌شد، به بحرانی تبدیل شد که یک طرف آن کشور انقلابی ایران و طرف دیگر دو قطب جهانی قرار گرفته بودند. به عبارت دیگر، انگیزه آغازگران جنگ علیه ایران، ترکیبی از دو انگیزه منطقه‌ای و جهانی بود. دنیای تقسیم شده به بلوک‏های شرق و غرب و منطق حاکم بر روابط و مناسبات نظام دوقطبی، هرگونه انقلابی با ماهیت دینی و اسلامی را خلاف منافع خود ارزیابی می‌کرد. در نتیجه، اجازه تولد قطب مستقلی را که نطفه آن با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بسته شده بود نمی‌داد. از سوی دیگر، اسرائیل و برخی از کشور‌های مرتجع عرب به دلیل عدم مشروعیت مردمی، از پیروزی انقلاب اسلامی احساس نگرانی کرده و از تأثیر آن در مسلمانان منطقه هراسان بودند.

این فرمانده جنگ اظهار داشت:جنگ ایران و عراق از نگاه قدرت­های جهانی یکی از پیچیده­ ترین جنگ‌های جهان و منطقه بود. این جنگ که به دنبال خلأ راهبردی پدید آمده، در ساختار قدرت خاورمیانه شکل گرفت؛ موجب شد تا حکومت بعثی عراق از ماهیت تغییر و تحوّل به وجود آمده در ایران، احساس فرصت و هم احساس تهدید کند. این برداشت، موجب هم‌سویی تدریجی عراق با منافع ایالات‌متحده در منطقه شده و در نهایت سبب شروع جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران شد.و در واقع دفاع مقدس مُبدع بسیاری از مقاومت ها و حرکت های آزادی خواهانه در منطقه و در سطح جهان شده است، چون همه ی دنیا دفاع مقدس را رؤیت کردند که چطور در یک جنگ پرشدت و هشت ساله که از جنگ جهانی اول و دوم زمانش بیشتر بود، ایران در مقابل همه ایستاد و پیروز شد. و این پیروزی در حالی شکل گرفت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی با وجود تحریم‌های گسترده قدرت‌های جهان، توانستند با بهره‌گیری از امکانات موجود و توان نیروهای خلاق و متخصص داخلی، ضمن تأمین نیازمندی‌های رزمندگان در میدان نبرد، ساختار مستحکم و برجسته‌ای را برای صنعت دفاعی کشور ایجاد کنند.
سرتیپ محمدی ارتقای توان دفاعی کشور را پشتوانه توسعه امنیت ملی دانست و بیان داشت: پیشرفت و ترقی جامعه در سایه امنیت ملی محقق می گردد و امنیت ملی موضوعی چند وجهی و حوزه خاصی از روابط بین‌الملل است و یکی از گام‌های مهم برای حرکت به سوی الگوی پیشرفت ، داشتن امنیت در داخل و استقلال از خارج است.  پیشرفت دفاعی‌ امنیتی  به معنای آن است که دو فرایند مکمل و مرتبط ایجابی (میزان توانمندی در مدیریت امنیتی – سیاسی با شاخص رضایتمندی) و سلبی (میزان قدرتمندی و تاب آوری در مدیریت تهدیدات) با یکدیگر شرایط دفاعی‌امنیتی اثر بخش و پایداری را سامان دهند و تا زمانی که امنیت سیاسی حاکم نباشد هیچ طرح و برنامه ای موفق اجرا نمی شود.
بر این اساس هر الگو و مدلی برای پیشرفت، با امنیت سیاسی، پیوند عمیقی دارد و هرچه درجه امنیت سیاسی بیشتر باشد، نیل به پیشرفت و اهداف مد نظر نیز دست‌یافتنی‌تر خواهد بود.
امیرسرتیپ دکتر محمدی در پایان ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه را یکی از مهم ترین و اصولی ترین راه های مقابله با تهاجم فرهنگی بر شمرد و ابراز کرد:
مرور و بازخوانی خاطرات و رخدادهای سال‌های دفاع مقدس به عنوان گنجینه‌ای عظیم برای نسل جوان ما که جنگ را درک نکرده‌اند، به مثابه دانشگاهی بزرگ است که می‌تواند آنها را به تداوم توسعه و پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی راسخ‌ترسازد و انتقال تجربیات و افتخارات نسل انقلاب و دفاع مقدس به نسل جوان کنونی باعث می‌شود تا راه و مسیر فداکاری‌های آن دوران طلایی به آیندگان منتقل شود و نسل بعدی قدردان کسانی باشند که جان خود را برای امنیت کشور فدا کرده‌اند."

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات