۱۴۰ هنرور از استان فارس در نمایش «محشر» حضور دارند

تهیه کننده نمایش میدانی «محشر» با بیان اینکه اکثر بازیگران و هنروران در این نمایش از هنرمندان مستعد شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس هستند، گفت: ۱۴۰ هنرور از استان فارس در قالب بازیگر یا عوامل پشت صحنه در این نمایش حضور دارند و در این نمایش ما را همراهی می‌کنند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: مصطفی فتاحی یکی از نقاط عطف این نمایش را بهره‌گیری از هنرمندان فعال در شهرهای مختلف کشور دانست و اظهار کرد: در این نمایش سعی شده از ظرفیت هنرمندان برجسته و فعال در شهرهای مختلف کشور استفاده شود؛ در واقع هنرمندان حرفه‌ای و با تجربه سایر استان‌ها مانند تهران، شیراز، مازندران، خراسان و خوزستان در این نمایش ما را همراهی می‌کنند.

دلیل انتخاب گود سیمان به عنوان محل نمایش
فتاحی در خصوص مکان اجرای نمایش در شیراز و دلیل انتخاب زمینی جنب کارخانه سیمان برای برگزاری این رویداد گفت: برای اجرای نمایش به یک محوطه خاکی وسیع نیاز داشتیم؛ محوطه‌ای که دسترسی مردم هم به این مکان راحت باشد.
تهیه کننده نمایش میدانی «محشر» ادامه داد: همچنین به دلیل اجرای جلوه‌های ویژه در برخی صحنه‌های نمایش محشر، این رویداد باید در مکانی اجرا می‌شد که به منازل مسکونی نزدیک نباشد و از مرکز شهر فاصله داشته باشد؛ در نهایت گود سیمان به عنوان بهترین ‌و مناسب‌ترین منطقه‌ برای اجرای این نمایش در شهر شیراز انتخاب شد.
فتاحی افزود: البته در این مکان هم روشنایی اتوبان و نور و صدای محیط صنعتی کارخانه سیمان باعث مشکلاتی برای اجرای این نمایش می‌شود؛ اگرچه با پیگیری‌های انجام شده همکاری خوبی صورت گرفت و نسبت به خاموشی بخشی از چراغ‌های وسط اتوبان اقدام شد که این اقدام هم با در نظر گرفتن اینکه تردد ماشین‌ها با مشکل مواجه نشود صورت گرفت.
وی ادامه داد: از روز ورود ما به این زمین حدود ۲ماه می‌گذرد؛ البته کارهای زیرساختی برای مهیا شدن زمین حدود ۲ ماه به طول انجامید، آماده‌سازی صحنه حدود ۳۰ روز طول کشید و بازیگران و عوامل نمایش هم در این مدت دو شیفت کار کردند تا بتوانیم این نمایش را در ایام اربعین و هفته دفاع مقدس برگزار کنیم.

نخستین اجرای «محشر»
فتاحی در خصوص نخستین اجرای این نمایش گفت: نخستین اجرای محشر سال ۹۸ در پارک ارم تهران انجام شد. البته در آن دوران با شیوع کرونا مواجه شدیم و نتوانستیم این حجم از مخاطبان را برای تماشای نمایش پوشش دهیم؛ در آن زمان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام به برگزاری نمایش کردیم اما امسال با بهتر شدن شرایط بیماری کووید ۱۹، این رویداد را بدون در نظر گرفتن محدودیت برگزار کردیم.
تهیه‌کننده نمایش «محشر» اضافه کرد: شیراز به عنوان نخستین شهری است که پس از تهران برای اجرای نمایش در نظر گرفته شد و خوشبختانه این نمایش در حال حاضر با استقبال خوبی از سوی مردم این شهر مواجه شده است؛ حدود ۶هزار صندلی برای تماشاگران در محوطه اجرای نمایش در نظر گرفتیم که هر شب نمایش با تکمیل ظرفیت این صندلی‌ها اجرا می‌شود.
فتاحی با اعتقاد به اینکه برگزاری نمایش میدانی در شهر شیراز سابقه درخشانی دارد، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تجربه خوبی برای برگزاری نمایش‌های میدانی در شیراز داشتیم و با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو می‌شدیم و همچنین به دلیل درخواست مسئولان استان‌ فارس، تصمیم گرفتیم این نمایش را در این شهر برگزار کنیم.

تفاوت «محشر» شیراز با تهران
فتاحی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در محتوا و فُرم این نمایش نسبت به سال‌های گذشته ایجاد شده است، گفت: تفاوت این نمایش با سال‌های گذشته در این است که بخش‌هایی به آن اضافه شده است‌. به دلیل جایگاه والای سردار شهید محمد اسلامی نسب که از شهدای شاخص دفاع مقدس در استان فارس هستند و همچنین مقام ستودنی سردار شهید عبدالله اسکندری که پیکر پاک او پس از هشت سال از شهادت این شهید بزرگوار در جریان دفاع از حرم‌های مطهر در محور حلب سوریه تفحص شد، آیتم‌هایی از جمله صحنه دفاع مقدس و قتلگاه سیدالشهدا به این نمایش اضافه شد.
وی با اشاره به اجرای جلوه‌های ویژه در صحنه دفاع مقدس، در رابطه با این صحنه به عنوان نقطه عطف نمایش محشر گفت: همان‌طور که گفتم صحنه دفاع مقدس برای اجرای این نمایش در شیراز اضافه شد و برای اولین بار است که این صحنه در نمایش محشر اجرا می‌شود اما ما تجربه پرداختن به صحنه‌های دفاع مقدس را از سال ۸۲ از طریق اجرای سایر نمایش‌هایی که در گذشته برگزار کردیم داشتیم‌ و به همین دلیل توانستیم این کار را به خوبی به نمایش بگذاریم.

سه سال زمان صرف نگارش نمایشنامه «محشر» شد
فتاحی بر ضرورت تبیین مفهوم صحیح از معاد برای جوانان تأکید کرد و گفت: متأسفانه معاد یکی از مهمترین ارکان جهان‌بینی اسلامی است که کمتر به آن توجه شده است. این در حالیست که می‌توان از ابزار هنر برای روشن شدن مفهوم آن و ترغیب جوانان به درک این مفاهیم بهره گرفت.
فتاحی عنوان کرد: ترتیب دادن نمایشی از صحنه‌های معاد بسیار مشکل است چراکه انسان از این واقعه تجربه و تصور درستی ندارد.
او یادآور شد: پرداختن به کار تاریخی به دلیل اینکه تاریخ در گذشته اتفاق افتاده و رخدادهای تاریخی به صورت نگارش شده وجود دارند و توسط بشر تجربه شده‌اند، راحت‌تر است اما تدارک دیدن نمایش بر اساس اتفاقی که قرار است در آینده رخ دهد و انسان هیچ تصور و تجربه‌ای از آن ندارد بسیار دشوار است.
وی با بیان اینکه محتوای نمایش محشر با استناد به آیه‌های قرآن و بر اساس روایات و احادیث نوشته شده است، گفت: پژوهش و نگارش این کار حدود سه سال زمان بُرد و تلاش بسیاری در این زمینه صورت گرفت تا بتوانیم از طریق پژوهش و با سندیت، آیتم‌ها و صحنه‌ها را به منصه ظهور برسانیم.

هم افزایی خوبی در استان فارس وجود دارد
تهیه کننده نمایش محشر با قدردانی از مسئولان استان فارس و شهر شیراز برای همکاری در اجرای این نمایش گفت: برای اجرای نمایش، شهرداری شیراز پای کار بود و سازمان فرهنگی با ما همکاری خوبی داشت. سپاه فجر فارس و دیگر ارگان‌ها هم از ما پشتیبانی کردند. به گفته مسئولان در این استان برای برگزاری این رویداد هم‌افزایی خوبی بین تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها شکل گرفته است.

اجرای نمایش بزرگ میدانی محشر با موضوع دنیای پس از مرگ شامگاه سه شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ با هنرنمایی ۱۵۰ هنرور در زمین مجاور کارخانه سیمان شهر شیراز آغاز شد. این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و تا پنجم مهرماه ۱۴۰۱ روی صحنه است.
این نمایش، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، به همت مرکز هنری رسانه ای مُحرِم با مشارکت شهرداری شهر شیراز و همراهی سپاه فجر استان فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به روی صحنه رفته است.
در این نمایش به تهیه کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی صادق فتاحی، بیش از ۱۵۰ هنرور و بازیگر حضور دارند.
درون مایه و داستانِ نمایش محشر، مبتنی بر آیات و روایات است و گوشه ای از عقوبت اعمال را به نمایش می گذارد که این داستان در پایان با موضوع اربعین حسینی و شفاعت امام حسین(ع) گره می خورد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات