شهردار شیراز:

تناقض‌های قانونی، موجب افزایش سازه‌های ناایمن شده است

شهردار شیراز با بیان اینکه "رعایت ایمنی و استاندارد سازه هزینه اضافه نیست" بر لزوم بازطراحی سازه‌های متخلف تاکید کرد و گفت: وجود تناقضات قانونی موجب افزایش تعداد سازه‌های ناایمن در سطح این کلانشهر شده است؛ وی همچنین درخصوص رسیدگی به پرونده هتل آسمان توضیحاتی ارائه کرد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، سید احسان اصنافی در خصوص سازه‌های ناایمن شیراز، گفت: از نظر ایمنی سازه‌ها دو مقوله در شیراز مدنظر است،نخست ساختمان‌هایی که پروانه گرفته و براساس محاسبات کار پیش رفته و کنترل و ایمنی آن به نظارت حین ساخت باز می‌گردد.

شهردار شیراز با بیان اینکه مشکل ایمنی اغلب درخصوص ساختمان‌هایی مطرح است که یا هنگام ساخت مرتکب تخلف می‌شوند و یا پس از ساخت تغییر کاربری می‌دهند،افزود: سازه‌هایی که حین ساخت تغییرات اعمال و یا طبقات اضافه می‌کنند بار اضافی بر ساختمان تحمیل کرده و به همین علت سازه خطرناک و غیرایمن خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که برخی مالکین نیز بعد از تکمیل سازه اقدام به تغییر کاربری می‌کنند،گفت: بار قابل تحمل یک ساختمان مسکونی حدود ۳۰۰ کیلوگرم در هر مترمربع است،درحالی که برای یک فضای تجاری و کتابخانه‌ای تا هزار مترمربع و برای فضاهای اداری حدود ۵۰۰ کیلوگرم برای هر مترمربع درنظر گرفته می شود.

اصنافی اضافه کرد: این تغییر کاربری‌ها باعث می‌شود که بارگذاری درنظر گرفته شده در طراحی اولیه تغییر و به نوعی ساختمان ناایمن شود و مجددا نیازمند بازطراحی باشد.

بازطراحی سازه‌های متخلف انکارناپذیر است

شهردار شیراز با بیان اینکه در بازطراحی ممکن است در بعضی موقع طراحی اولیه جوابگو باشد،اظهار داشت: اصل موضوع بازطراحی،کارشناسی مجدد و تعیین تکلیف برای سازه‌هایی که یا حین ساخت تخلف کرده و یا بعد ساخت تغییر کاربری داده شده امری انکارناپذیر است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه شناسایی سازه‌های ناایمن شیراز گفت: مهندسین ناظر در خصوص تغییرات ساختمان ها بصورت سیستمی و مداوم گزارش ارایه می کنند و مساله بررسی می شود.

تناقض قانونی که موجبات ناایمنی را ایجاد کرده است

اصنافی ادامه داد: تناقضی بین قانون امور صنفی و شهرداری‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه قانون مجمع امور صنفی، مجوز کار بر پروانه ساختمانی صادر می‌کند و نه پایان کار و این یعنی اینکه ساختمان هنوز از نظر فنی به اتمام نرسیده و ایرادات رفع نشده، اما مجوز کار صادر می شود.

سازه‌های مخاطره آمیز کلانشهر

شهردار شیراز اضافه کرد: مجتمع های تجاری زیادی در شیراز وجود دارد که سیستم ایمنی،آتش نشانی و اطفای حریق کامل نشده و استاندارهای آسانسورها نیز اخذ نشده است اما با مجوزی که گرفته شده سازه به بهره برداری رسیده و این سازه ها ازجمله ساختمان های مخاطره آمیز شهر محسوب می شود.

وی اظهار داشت: بسیاری از بازارهای بزرگ تجاری شیراز این وضعیت را داشته و تخلفات زیادی در این خصوص داشته و به بهره برداری رسیده‌اند که جزو سازه‌های مخاطره آمیز این شهر محسوب می‌شوند.

این مقام شهری با بیان اینکه نگرانی زیادی در خصوص سازه‌های ناایمن شیراز وجود دارد که از گذشته نیز وجود داشته،گفت: در شورای چهارم شهر شیراز که در آن دوره، عضو این شورا بوده‌ام نیز بارها در خصوص سازه های ناایمن شیراز تذکر دادم.

ساختمان‌های قدیمی و خطرناک شیراز

اصنافی با بیان اینکه ناایمنی سازه‌های قدیمی در حال بهره برداری شیراز مساله دیگری است که ممکن است بسیار مخاطره آمیز باشد،تاکید کرد و گفت: بسیاری از این سازه‌ها از جمله ساختمان های اداری و بیمارستان‌ها با وجود اینکه در حال استفاده است اما به استانداردهای روز مجهز نشده که این ساختمان‌ها توسط آتش نشانی شهرداری شیراز در حال شناسایی است و نواقص ایمنی اعلام و نسخه ای نیز به دادستان و فرمانداری ارجاع می شود.

اصنافی عنوان کرد: موارد ناایمن بیمارستان‌ها،ساختمان‌های اداری و بعضی مدارس شیراز تاکنون شناسایی و اعلام شده است و سازمان آتش نشانی طی برنامه مدون سایر سازه های ناایمن این شهر در حال شناسایی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آمار ساختمان‌های ناایمن که تاکنون در شیراز شناسایی شده است،گفت: اطلاعی از تعداد ساختمان‌های ناایمن شیراز ندارم اما گزارشات در این زمینه تفصیلی است و برای هر سازه‌ای موارد ذکر شده است.

رسیدگی به پرونده هتل آسمان در حال انجام است

شهردار شیراز در خصوص روند بررسی هتل آسمان گفت: این موضوع براساس برنامه زمان بندی تعیین شده در حال انجام است،کمیته فنی در این باره تشکیل شده مشاوری برای مقاوم سازی بخش هایی از این هتل که در آتش سوزی اخیر و در مجاورت دمای ۷۰۰ درجه قرارگرفته انجام شود.

وی اظهار داشت: مشاوری که برای این طرح انتخاب شده بخشی از مقاوم سازی را انجام داده و گزارشات آن از سوی شهرداری و مسکن وشهرسازی نیز مطالبه شده تا بتوان بررسی دقیقی درباره ایمنی این سازه و بخش هایی که در آتش سوزی آسیب دیده انجام داد.

اصنافی با بیان اینکه باید تحمل سازه هتل آسمان دقیق مورد بررسی قرار گیرد،گفت: در خصوص اضافه ساخت و ساز طبقات هتل آسمان نیز کمیسیون ماده صد ،کارشناسان رسمی و خبره دادگستری را به کار گرفته تا درمورد اضافات خارج از پروانه اظهار نظر نهایی انجام شود.

رعایت ایمنی و استاندارد سازه هزینه اضافه نیست

وی در بخش پایانی سخنان خود توصیه و تاکید کرد: رعایت استانداردها و قوانین در راستای رفاه عمومی و امنیت زیستی و زندگی مردم و تضمین آن است و رعایت ایمنی بعنوان هزینه اضافه نیست،خرید امنیت و ایمنی برای زندگی در شهر است.

 

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات