میراث جهانی پاسارگاد از مدل سه‌بعدی بهره‌مند می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اعلام کرد: مستندسازی و تهیه مدل سه‌بعدی آثار معماری این مجموعه در گستره‌ای به وسعت ۱۹۰ کیلومتر مربع در حال انجام است. 

مطبوعات فارس/ به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، افشین ابراهیمی سه‌شنبه اظهار کرد: به‌منظور مطالعه و معرفی هرچه ‌بهتر آثار شناسایی‌شده در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که بقایای معماری پراکنده شامل آرامگاه کوروش، کاروانسرای مظفری، کاخ اختصاصی، کاخ بار عام، کاخ دروازه، برج سنگی، تل تخت، آبراهه‌های باغ‌شاهی، کوشک‌های الف و ب و سکوهای عبادتگاهی محوطه مقدس و نیز تأسیسات سد هخامنشی بستان‌خانی در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی پاسارگاد را دربرمی‌گیرد، طرح مستندسازی و تهیه مدل سه‌بعدی آثار معماری مجموعه در قالب قرارداد مشاوره‌ای با بخش خصوصی در گستره‌ای به وسعت تقریبی ۱۹۰ هکتار در حال انجام است.

او ادامه داد: روش به کار گرفته در این طرح که از کیفیت فنی بالایی برخوردار است، از نیمه مردادماه ۹۹ آغاز شده و تا پایان مهرماه این سال به طول می‌انجامد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: در این روش، اجزای معماری با استفاده از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و پهپاد، گرفته می‌شود و سپس با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی تکنیک فتوگرامتری هوایی و برد کوتاه، پردازش‌ و مدل سه‌بعدی آثار تهیه می‌شود.


مدل سه بعدی پاسارگاد
ابراهیمی بیان کرد: برخورداری از قابلیت حرکت چرخشی ۳۶۰ درجه، این امکان را به وجود می‌آورد که علاوه بر کالبد معماری، جزئیات موجود در کتیبه‌ها و نقوش برجسته کاخ‌ها به‌خوبی و دقت مورد پایش و مطالعه قرار گیرد و از دیگر ویژگی‌های این شیوه مستندسازی، قابلیت تهیه نقشه و عکس‌های تخت از مدل‌های سه‌بعدی و به حداقل رساندن مراجعه‌ها و بازرسی‌ها است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است. این بنای تاریخی یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی ایران است. آرامگاه کوروش سالم‌ترین و مهمترین اثر باستانی این مجموعه است.

مجموعه پاسارگاد در تاریخ شانزدهم تیرماه سال ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با شماره ۱۱۰۶ به ثبت رسید.

سلسله هخامنشی یا هخامنشیان که بنیانگذار آن کوروش بود از ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد به مدت ۲۲۰ سال بر ایران حکومت کردند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات