ساماندهی فاضلاب و رفع آسیب‌های اجتماعی فارس از مباحث عمده کارگروه ویژه

ساماندهی فاضلاب شیرازو صدرا و تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی عملیاتی برای مقابله با تکدی‌گری و مساله کودکان کار از جمله مسایلی بود که چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان فارس مورد بررسی قرار گرفت. 

مطبوعات فارس/ در این نشست که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه سلامت، اجتماعی و فرهنگی به ریاست استاندار فارس برگزار شد همچنین به مسایل برنامه شناسایی،جذب‌، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در استان فارس و اقدامات صورت گرفته برای تولید محصولات گواهی شده پرداخته شد.

مشکلات زیست محیطی فاضلاب در صدرا و سلطان‌آباد شیراز
سیامک شمس مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به لزوم ساماندهی فاضلاب‌های شهرجدید صدرا و سلطان‌آباد و کنترل آبیاری کشاورزی با فاضلاب گفت: فاضلاب شهر صدرا در شمال غربی شیراز یک تصفیه‌خانه قدیمی دارد که چند حوضچه جمع‌آوری فاضلاب بوده که برای جمعیت ابتدایی صدرا طراحی شده بود و جوابگوی حجم فاضلاب ورودی نیست و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.


وی با بیان اینکه رفع مشکل فاضلاب صدرا به تدبیر اساسی نیاز دارد، افزود: راهکار حل این موضوع این است که باید ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در شرق و غرب صدرا احداث شود و پروژه‌های در دست اجرا سریعتر به بهره‌برداری برسد.


وی همچنین به مشکلات فاضلاب منطقه سلطان‌آباد در جنوب شیراز اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکل فاضلاب سلطان‌آباد به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای آنجا از جمله بالا بودن سطح آب است و بسیاری از منازل و پادگان‌های نظامی بخشی از فاضلاب خود را به کانال‌ها رها می‌کنند.


مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بیان کرد: این کانال‌ها، کانال رسمی نیست و ادامه رودخانه قدیمی چنار راهدار است که حجم زیادی از فاضلاب خانگی و آب‌های سطحی باهم ترکیب می‌شوند و کشاورز می‌تواند با یک پمپ متحرک از این آب استفاده‌ ‌کند.


شمس افزود: مشخص نیست آیا حجم فاضلاب یا پساب متعلق به کانال‌های آب‌های سطحی و در حوزه وظایف شهرداری است یا متعلق به شبکه جمع‌آوری در حوزه وظایف شرکت آب و فاضلاب شیراز است و هنوز مشکل بین این ۲ حوزه حل نشده است.

فاضلاب خام هیچکدام از شهرک‌های شیراز به رودخانه‌ نمی‌رود
بهمن بهروزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز گفت: در منطقه سلطان‌آباد فاضلاب ارتش و پایگاه هوایی به شبکه فاضلاب وصل شده است.


وی افزود: کارگروهی از نمایندگان محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب تشکیل و بازدید میدانی شده و هیچ شهرکی نیست که فاضلاب خام آن به رودخانه بیاید.


وی ادامه داد: چند کارخانه وجود دارد که فاضلاب آن گاهی در رودخانه چنار راهدار رها می‌شود، بخشی از شهرک‌های میانرود، سامان و حجت‌آباد شبکه فاضلاب آنان هنوز وصل نشده که در حال اقداماتی برای اتصال این شهرک‌ها به شبکه فاضلاب هستیم و این مشکل نیز تا ۲ ماه آینده رفع می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: در سال جاری و سال گذشته بیش از ۱۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است و در حال حاضر ۲۵ پیمانکار همزمان در حال اجرای شبکه فاصلاب در شیراز هستند.


بهروزی در مورد ساماندهی فاضلاب صدرا نیز بیان کرد: در صدرا بازدید روزانه داریم و فاضلاب پایش می‌شود، خروجی تصفیه‌خانه موجود در حد تخلیه به محیط است و امکان آبیاری فضای سبز با این پساب وجود دارد.


وی ادامه داد: تصفیه‌خانه جدید صدرا کمتر از یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بوی تعفن در فرودگاه شیراز باعث خجالت می‌شد
استاندار فارس نیز در ادامه بررسی این مساله بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی حافط سلامت مردم و حساسیت آن نسبت به مساله فاضلاب قابل تقدیر است و آبفا نیز وظیفه افزایش بهره‌مندی مردم از دفع بهداشتی فاضلاب را بر عهده دارد.


عنایت‌الله رحیمی افزود: همیشه در ذهن همگان این موضوع وجود داشته است که با آمدن به شیراز باید بوی گل و بلبل و گلاب را حس کنند اما زمانی که وارد فرودگاه شهید دستغیب شیراز می‌شدند بوی تعفن فاضلاب باعث خجالت و سرشکستگی می‌شد.


وی ادامه داد: تصمیم بر این شد که به هر شکل ممکن این بوی فاضلاب از بین برود که با میلیاردها تومان هزینه و تلاش شبانه‌روزی این بو رفع شد.


استاندار فارس گفت: فاضلاب پایگاه هوایی نیز وصل شده و موضوع فاضلاب‌های حاشیه رودخانه چنار راهدار نیز باید بررسی شود و چند کارخانه‌ای که اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه می‌کنند اگر رعایت نمی‌کنند باید تعطیل شوند، قرار نیست به خاطر ۵۰ شغل سلامت عده زیادی به خطر بیفتد.


رحیمی افزود: در شهرک‌های مسکونی اقداماتی برای ساماندهی فاضلاب صورت گرفته و در نقاطی که هنوز اقدامی صورت نگرفته باید در دستور کار شرکت آب و فاضلاب شیراز قرار گیرد.
وی ادامه داد: در ارتباط با فاضلاب شهرک صنعتی و منطقه ویژه افتصادی باید پیگیری شود تا فاضلاب این مناطق نیز وارد رودخانه نشود.


نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین در ارتباط با فاضلاب شهر صدرا گفت: تصفیه‌خانه شرق صدرا مراحل نهایی خود را طی می‌کند که تا ۲ ماه‌آینده به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی تصفیه‌خانه غرب صدرا نیز آغاز خواهد شد.
رحیمی افزود: در طول تاریخ شهر شیراز و صدرا این میزان فعالیت در حوزه ساماندهی فاضلاب در یکسال گذشته سابقه نداشته است.

تعداد کودکان اتباع خارجی که به گدایی در شیراز می‌‍پردازند زیاد است
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این نشست در گزارشی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان گفت: سازمان‌های بهزیستی، شهرداری شیراز و نیروی انتظامی فعالیت‌های بسیار زیادی برای کودکان زیر ۱۸ سال که به مشاغل کاذب و گدایی مشغول هستند، انجام دادند و کارهای منسجمی در حال انجام شدن است.


معصومه دستغیب افزود: تعداد کودکان اتباع خارجی که گدایی می کنند زیاد است و تعدادی از آن‌ها پس از اینکه در مرحله اول در اداره بهزیستی آموزش می‌بینند، یک هفته نگهداری و سپس به خانواده برگردانده می‌شوند.


وی ادامه داد: چنانچه بازهم این کودکان گرفتار شوند اگر از نظر مالی مشکلی داشته باشند از کمک‌های کمیساریای عالی سازمان متحد در امور پناهندگان استفاده می‌کنند و حتی به مهمان شهر سروستان انتقال پیدا می‌کنند.

برنامه عملیاتی کاهش تکدی‌گری در دستور کار قرار گیرد
استاندار فارس در ادامه در زمینه گزارش‌های ارایه شده پیرامون عفاف و حجاب و حقوق کودکان و نوجوانان بیان کرد: در این زمینه علاوه بر اینکه در حوزه اندیشه باید اقداماتی صورت بگیرد و مباحث آموزشی در دستور کار قرار گیرد انتظار جامعه این است در حوزه عمل نیز اقدامی صورت بگیرد.


رحیمی افزود: در مناطق مختلف شهر شیراز کودکان اتباع بیگانه در حال گدایی هستند که این برای شهر فرهنگی شیراز وجهه عمومی مناسبی ندارد لذا باید با برنامه‌ عملیاتی کاهش این تکدی‌گری در دستور کار قرار گیرد.

چرا زمینه برای حضور مهاجران در شیراز فراهم است؟
ناصر بهمنی عضو هیات اندیشه ورز فرهنگی و اجتماعی استان فارس نیز در این نشست گفت: بحث کودکان خیابانی یا بازمانده از تحصیل ریشه در مهاجرت‌های نابجا دارد.
وی با بیان اینکه براساس آمار شهرداری شیراز مهاجرت بی‌رویه به شیراز چند برابر شده است ، افزود: در نقاط مختلف شهر شیراز شاهد کودکانی هستیم که تکدی‌گری می‌کنند که باید از خود سوال کنیم چرا در شیراز زمینه فراهم است که مهاجران می‌آیند و سکونت‌های ناسالم را ایجاد می‌کنند؟
وی ادامه داد: باید اقدام لازم برای برخورد با این مقوله صورت بگیرد.

اعتبار برای نگهداری کودکان کار و معتادان متجاهر نیست
فرماندار شیراز نیز در این زمینه به مساله عدم تامین اعتبار برای نگهداری کودکان کار اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط آمادگی جمع ‌آوری و برخورد با مقوله کودکان کار، معتادان متجاهر و اراذل و اوباش و اتباع خارجی را دارند اما نگهداری آنان نیاز به اعتبار دارد.

کمک‌ به کودکان خیابانی به صورت متمرکز باشد
عبدالعلی شمس مدیرعامل خانه خیرین استان فارس نیز در این نشست گفت: باید یک آموزش‌های همگانی برای حمایت از کودکان خیابانی داده شود و کمک به آنان به صورت متمرکز باشد.

وضعیت جذب کودکان بازمانده از تحصیل در فارس
رحمانی کارشناس دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این نشست در ارتباط با ابعاد چارچوب همکاری‌های مشترک سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در برنامه شناسایی،جذب‌، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در استان فارس گفت: آمار جذب کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ در سطح ملی ۱۴ هزار و ۷۶۷ نفر و در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در سطح ملی ۳۶ هزار و ۴۴۴ نفر بوده است.


وی افزود: آمار جذب کودکان بازمانده از تحصیل استان فارس در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانش آموز و تعداد افراد شناسایی شده در این زمینه پنج هزار و ۷۲۶ نفر و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹، حدود ۷ هزار و ۲۷۴ نفر و تعداد افراد شناسایی شده در این زمینه ۲ هزار و ۳۶۵ نفر بودند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه شناسایی،جذب‌، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل یک کار بسیار گسترده است سایر دستگاه‌ها و نهادها باید در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کنند.

فارس استان برتر در حوزه اجرای پروتکل‌های بهداشتی
عبدالرسول همتی معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در زمینه کارمندان مبتلا به کرونا و شرایط بازگشت مجدد آنان به کار گفت: براساس آخرین پروتکل بهداشتی ابلاغ شده برای شاغلان دستگاه‌های اجرایی، اگر کارمند یا مسئول یک اداره کمتر از ۱۰ روز به محل کار بازگردند باید تست مجدد دهد اما اگر بیش از ۱۴ روز در منزل باشد بدون تست می‌تواند به اداره بیاید.


وی افزود: براساس گزارش‌های ارایه شده بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی استان فارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و این استان جزو استان های برتر در حوزه اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات