نشست شورای اسلامی و تصمیم گیری پیرامون آلودگی صوتی نیروگاه شیراز

به دنبال شکایت برخی از شهروندان ساکن در محدوده نیروگاه گازی تولید برق شیراز، پرونده آلودگی صوتی نیروگاه گازی توسط کمیسیون بند ۲۰ بررسی شد و در نشست شورای اسلامی شهر شیراز گلایه اعضای این نهاد مطرح گردید. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: این نشست روز شنبه با حضور نماینده نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز، اعضای ناظر شورای اسلامی شهر در کمیسیون بند ۲۰ ، رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز، نمایندگان صنعت برق فارس و نیروگاه گازی تولید برق شیراز ، نماینده محیط زیست و جمعی از شهروندان به نمایندگی از ساکنین محدوده نیروگاه گازی و اعضا کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ برگزار شد.

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری و عضو کمیسیون بند ۲۰ پس از شنیدن سخنان شهروندان شاکی و نمایندگان صنعت برق و نظرات کارشناسی نماینده محیط زیست بر تعیین تکلیف انتقال نیروگاه تاکید کرد و گفت: در خدمات رسانی به شهروندان باید نگاه ما جامع باشد و طوری نباشد که در موضوعی مانند همین نیروگاه گازی تولید برق که هدف برق رسانی به شهروندان است ولی همین خدمات رسانی باعث شود سلامت جسمی و روانی آنها تحت الشعاع قرار گیرد.

مسعود زارعی تصریح کرد: متاسفانه آلودگی صوتی نیروگاه گازی تولید برق شیراز و بیماریهای ناشی از آن باعث شکایت جمع کثیری از شهروندان ساکن در محدوده این نیروگاه شده است و همین بحث سلامت شهروندان ضرورت انتقال این نیروگاه را چندین برابر می‌کند لذا با توجه به حساسیت موضوع ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سطح کلان موضوع را از طریق وزارت نیرو پیگیری و انتقال نیروگاه را در اولویت پیگیری‌هایشان قرار دهند.

زارعی ناظر شورا در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ همچنین به گزارشهای رسیده از محیط زیست در خصوص میزان آلودگی ها اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش کارشناسان محیط زیست و گزارش نماینده این سازمان در این نشست میزان آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد بوده و همین آلودگی خطرات جدی برای سلامت جسمی و روانی شهروندان را دارد و تنها راهکار پیشنهادی از سوی کارشناسان و مسئولان محیط زیست برای کاهش و رفع آلودگی صوتی و زیست محیطی که در این نیروگاه قابل اجرا است انتقال نیروگاه به خارج از محیط فعلی می باشد.

عضو شورای شهر شیراز همچنین به گزارش نمایندگان صنعت برق استناد کرد و افزود: با توجه به مصرف برق شیراز در پیک بار تابستان که تقریبا هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۶۰۰ مگاوات می باشد که بیشترین سهم آن از طریق خطوط انتقال و از نیروگاههای سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۰۳۵ و حافظ با ظرفیت ۹۷۴ مگا وات تامین می‌شود، نیروگاه گازی شیراز با ظرفیت ۱۳۰مگاوات کمترین سهم را در برق رسانی به شهر شیراز دارد و با یک تصمیم جدی و قاطعانه و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز می توان فعالیت این نیروگاه را که در قلب مسکونی شهر شیراز است و فعالیتش باعث آثار جبران ناپذیری بر سلامتی شهروندان دارد را به مکانی دیگر منتقل کرد.

نائب رییس شواری اسلامی شهر شیراز و عضو کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری نیز خواسته شهروندان مبنی بر انتقال این واحد تولیدی را به حق دانسته و از مسئولان صنعت برق خواست که این موضوع را به جد پیگیری و از طریق وزارت کشور مجدانه پیگیر انتقال این نیروگاه شوند.

محمد تقی تذروی اعلام کرد: قطعا اگر خود کارشناسان و مدیران صنعت برق در این خصوص پیگیری و رای کمیسیون بند ۲۰ و مراجع ذیصلاح بهداشتی و محیط زیست استان را برای مدیران وزارت نیرو ارسال کنند می توانند برای انتقال و توسعه نیروگاه در مکان دیگری بودجه لازم را دریافت و در پروژه های سال آینده این موضوع انتقال نیروگاه گازی تولید برق شیراز را ببینند و به جد دنبال کنند و شورای شهر شیراز نیز آمادگی دارد که جلسات هماهنگی و کارشناسی با دستگاه‌های اجرایی شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به صورت مستمر تا رسیدن به حصول نتیجه مطلوب ادامه دهد.

در این نشست علی اسکندری رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز درخواست کرد که با توجه به ضرورت وضعیت این نیروگاه و مطالبات مردم در خصوص انتقال نیروگاه این موضوع را در دستور کار خودشان قرار داده و به عنوان یکی از پروژه های استان فارس در بودجه استانی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.

در پایان مقرر شد جلسات تا حصول نتیجه از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز و اعضای ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ و مسئولان صنعت برق پیگیری و به صورت مستمر برگزار شود.

نگاهی به اظهارات گذشته مسوولان نیروگاه شیراز

حسین جعفرپور قائم مقام و معاون فنی شرکت تولید نیروی برق فارس نیز ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در جریان بازدید از نیروگاه گازی شیراز که ۱۱۰ مگاوات تولید انرژی دارد گفت: تولید این میزان انرژی نقش بسزایی در پایداری شبکه برق به ویژه در کلان شهر شیراز دارد ، از این رو فعالیت نیروگاه در این نقطه از شهر لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر است.

معاون فنی شرکت تولید نیروی برق فارس برخی اعتراضات مردمی و شکایت ها از سر و صدای زیاد نیروگاه گازی شیراز را به حق و به جا دانست و با بیان اینکه مردم حق دارند در فضایی توام با آرامش زندگی کنند گفت: ما این اعتراضات را می پذیریم و برای رفع صدای ناخواسته در نیروگاه گازی شیراز تلاش می کنیم ، ایجاد آلودگی صوتی پسندیده نیست و با معیارهای زیست محیطی منافات دارد ، در سالهای گذشته تلاش شده است این صداهای ناخواسته و مزاحم از سوی نیروگاه شیراز کاهش یابد.

جعفرپور اضافه کرد : اجرای دیوار ضد صدا اطراف ورودی هوای تولید برق در نیروگاه ، کاشت یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال و درخت در فضای نیروگاه برای جلوگیری از انتشار صدا و طراحی و اجرای طرح بی صدا سازی اگزوزهای خروجی نیروگاه از جمله اقدامات انجام شده است.

قائم مقام و معاون فنی شرکت تولید نیروی برق فارس گفته بود: در برنامه زمان بندی سال جاری نیز افزایش ارتفاع دیوارهای واحدهای فیات و بی بی سی ، اجرای دیوارهای ضد صوت در سایر واحد های تولید برق و انرژی در این نیروگاه از جمله مواردی است که امسال پیگیری و دنبال خواهد شد و تلاش می شود در سه ماه نخست امسال این اقدامات به نتیجه برسد.

علیرغم اینکه وعده ۳ ماهه نخست امسال برای رفع آلودگی صوتی این واحد صنعتی داده شده اما بنابر اظهارات ساکنین همچنان صدای این نیروگاه گوش ساکنین را خراش می‌دهد.


برچسب ها :
 
از   1   رای
3

عکس های خبر

نظرات