مهاجرت اساتید دانشگاه به خارج از کشور

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا از مهاجرت اساتید دانشگاه‌ها به خارج از کشور اظهار تأسف کرد و گفت: بر اساس آمار موجود شاهد مهاجرت اساتید دانشگاه‌ها به خارج از کشور هستیم درحالی‌که در گذشته تنها شاهد خروج نخبگان به خارج از کشور بودیم اما در حال حاضر شاهد مهاجرت اساتید به خارج از کشور هستیم. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دکتر غلامحسین مجذوبی شنبه سوم مهرماه در شورای مهارت استان همدان،افزود: در گذشته شاهد مهاجرت افراد به تهران بودیم اما در حال حاضر مهاجرت‌ها به خارج از کشور و حتی مهاجرت به حرفه‌های پایین‌تر نیز کشیده شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: رتبه ما در حوزه فناوری در جهان رتبه ۱۵ است که در این حوزه کارهای بسیار زیادی انجام شده و به زودی مرکز نوآوری را در دانشگاه افتتاح خواهیم کرد.

وی بر ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان تأکید کرد و گفت: هدف اصلی ما ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان در حوزه فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری نیز در این شورا مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان را به خارج از کشور زنگ خطری در حوزه علم وفناوری خواند و گفت: در حال حاضر شاهد مهاجرت شرکت‌ها به خارج از کشور هستیم که انتظار می‌رود آنها را بیش از گذشته مورد حمایت قرار دهیم.

دکتر حسن مرادی بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود، اظهارکرد: باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صورت به روز انجام شود چرا که امروز با پیشرفت علم آموزش‌های سنتی راهگشا نیست.

وی با بیان اینکه طول عمر مشاغل کم شده و مشاغل فنی در بازار کم است ، گفت: آموزش‌ها علاوه براینکه باید با نیاز بازار هم‌خوانی داشته باشد، بلکه آموزش‌ها باید با پیش‌بینی نیاز بازار انجام شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشاغل در حوزه خدماتی هستند، تصریح کرد: باید مشاغل در بحث خدماتی و مهارتی ایجاد شود.

مرادی یادآور شد: ما می‌توانیم از طریق عرضه پیش برویم به گونه‌ای می‌توانیم بر اساس تقاضا عرضه داشته باشیم که نمونه آن "دیجی کالاست"، بنابراین ما باید بازار را بشناسیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم.

وی به مرکز تحقیقات گشنیز نهاوند اشاره کرد و گفت: در حوزه گیاهان دارویی می‌توان با مرکز تحقیقات گشنیز نهاوند همکاری کرد که این هم‌افزایی و هم‌گرایی موجب توسعه در حوزه گیاهان دارویی می‌شود.

مدیر استارت‌آپ جوانه گیاهی الوند نیز در این شورا گفت: دانشگاه‌ها یک چارچوب دارند که تمامی افراد برای اتحصیل باید از چارچوب مشخص عبور کنند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند.

میلاد ذهبی افزود: مشکل دانشگاه خروجی دانشگاه و تربیت افراد نیست، بلکه مشکل اصلی دانشگاه ورودی آن است که افراد بدون استعدادیابی و ممکن است حتی بدون علاقه تحصیل کنند که به این ترتیب در حوزه مهارت و فناوری هیچ‌گاه موفقیت حاصل نمی‌شود بنابراین باید جذب دانشجویان بر اساس استعداد آنها باشد.

وی به ظرفیت‌های خوب استان همدان در حوزه گونه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی با وجود چالش بحران بی آبی وجود دارد که باید از این توانمندی‌ها بهره‌مند شد.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات