فارس به احترام جانباختگان مدافع طبیعت فیروزآباد ایستاد

سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ به نام روز آسمانی شدن این مدافعان طبیعت در تاریخ استان فارس و ایران ثبت شد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: خبر، کوتاه و غم انگیز بود؛ سه نفر در جریان کمک نیروهای مردمی به فرایند خاموش کردن آتش در تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز جان باختند و یک نفر مصدوم شد.

ناصر، حامد و رضا بهزادی اعضای یک خانواده ساکن در روستای چهارقاش در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد با دیدن شعله‌های آتش به یاری آمده بودند اما جان خود را در راه دفاع از میراث طبیعی آیندگان ایران هدیه کردند.
دیگر عضو این خانواده، جهانبخش بهزادی نیز دچار سوختگی شدید شد که برخی خبرهای ضد و نقیض، حاکی از آسمانی شدن وی بود اما خبرهای موثق همچنان از تداوم تلاش پزشکان برای بازگرداندن سلامتی وی حکایت دارد.
آتش‌سوزی تنگه هایقر فیروزآباد که دوشنبه ۱۱مرداد آغاز شد، سه‌شنبه ۱۲ مرداد فروکش کرد و باری دیگر در همین روز دوباره شعله‌ور شد.
این آتش‌سوزی به دنبال دستور استاندار فارس، اعزام سه بالگرد و حضور نیروهای امدادی و مردمی و بسیج ظرفیت‌ها و امکانات، بامداد چهارشنبه ۱۳مرداد مهار شد.

مبارزه بی‌امان با گرما و آتش
تصاویر دریافتی و روایت‌های امدادگران از محل آتش سوزی حاکی از ثبت جلوه‌های زیبای ایثار و از خودگذشتگی برای دفاع از محیط زیست این سرزمین در برابر شعله‌های ویرانگر آتش است.
گرمای طاقت فرسا نیمه مردادماه در شهرستان فیروزآباد مانع از حضور نیروهای مردمی در کنار نیروهای امدادی و دستگاه‌های مسئول نشد، موضوعی که نظیر آن را در تیرماه امسال و در فرایند خاموش کردن آتش در ارتفاعات شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد شاهد بودیم.
فرماندار شهرستان فیروزآباد در این باره اعلام کرد: در جریان مهار آتش سوزی تنگه هایقر این شهرستان سه نفر از نیروهای مردمی عشایری که هر سه از اعضای یک خانواده بودند (پدر، فرزند و دایی فرزند) جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز دچار مصدومیت شد که هم‌اینک در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) صدرای شیراز تحت درمان قرار دارد.
حسین آرگیو، ضمن تسلیت به خانواده و بازماندگان این سه نفر گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه مراسم تشییع پیکر این شهدای راه خدمت را با شکوه خاصی برگزار کنیم.

تنگه هایقِر فیروزآباد فارس به لحاظ تاریخی، یکی از نمادهای مقاومت استان فارس در برابر بیگانگان است و اینگونه بار دیگر، صحنه رشادت و دلاورمردی عشایر قشقایی شد.
این تنگه در روستای رودبال واقع در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد فارس قرار دارد که به نام گرند کانیون ایران شهرت دارد، ارتفاع این تنگه ۴۵۰ متر است و حدود هشت تا ۱۴ کیلومتر طول دارد و در عمق آن نیز رودخانه قره آقاج از میان آن عبور می کند.
پیش از این، جاده آسفالته و پر پیچ و خم منتهی به تنگه هایقِر پس از گذشتن از سدی که به تازگی روبان افتتاح آن بریده شده است، همراه با درختان سبز در دامنه کوه ها و وجود گله های عشایر بر زیبایی این منطقه افزوده بود.
هنوز گزارشی از میزان دقیق خسارات وارده به پوشش گیاهی این منطقه اعلام نشده است.
در این منطقه گونه های گیاهی همچون بنه، بادام کوهی ( الوک ) کُل خُنگ، گیاه تربین که در رنگ رزی به کار می رود، درخت ارژن، کهکم، آویشن، ریواس، انار،گیلاس وحشی، کتیرا، گل گاوزبان و گل بنفشه و کندوهای عسل طبیعی و گیاه تلو نیز وجود داشته است.
در گذشته، خرس ، پلنگ ،کفتار ، روباه ، کَل ، بُزکوهی ، میش ،قوچ و پازن ، هم در این منطقه می‌زیستند؛ نسل بسیاری از این گونه ها از جمله خرس در این منطقه از بین رفته اما پلنگ در این کوه ها دیده شده است.
عظیم بهزادی یکی از عشایر ایل قشقایی که ۸۵ سال سن دارد، پیش از این در مورد اینکه چرا نام تنگه را هایقِر گذاشتند، افزود: زمانی که سربازان انگلیسی این تنگه را اشغال کردند، دلیر مردان قشقایی در نبردی سخت آنها را شکست دادند و زمانی که پیروز شدند فریاد بر آوردند، های قِر، های قِر به معنی مُردن متجاوزان انگلیسی.

با گذشت یک روز از درگذشت مظلومانه مدافعان طبیعت در ارتفاعات تنگه هایقر، فضای استان فارس و شبکه‌های اجتماعی با موجی از ابراز احساسات و همدردی با خانواده این عزیزان همراه است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر تصاویر و کلیپ‌هایی از جانباختگان هستند و با این کار، رشادت و ایثار این مردان غیور ایل قشقایی را ستوده‌اند.
دیروز، امروز و فردا، استان پهناور فارس به عنوان قطعه‌ای از سرزمین پرگهر ایران به احترام جانباختگان عملیات مهار آتش تنگه هایقر فیروزآباد ایستاده است و خواهد ایستاد و یاد آنها همواره در بلندای تاریخ این سرزمین جاودانه خواهد بود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات