شعله‌ورشدن آتش کرونا و بیمارستان‌های سرشار از بیمار در فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید۱۹ در دانشگاه متبوع خود، کرونا را خطرناک ترین پدیده قرن خواند و بر جدی گرفتن آن تاکید کرد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: مهرزاد لطفی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کرونا در استان گفت: حساسیت مردم استان نسبت به بیماری کووید۱۹ و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی روز به روز در حال کاهش است و این موضوع وضعیت استان را بحرانی تر می کند.

او ادامه داد: با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری نوع جهش یافته کرونا هندی و انتقال گسترده آن در بین افراد جامعه، باید حساسیت ها نسبت به این ویروس کشنده در رعایت کامل پروتکل های بهداشتی افزایش یابد.

رییس دانشگاه با تاکید بر مشارکت بیشتر مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر کرونا اظهار کرد: هرگونه بی توجهی، ساده انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، تاثیر بسیاری در شدت چرخش و انتقال این بیماری در جامعه دارد.

لطفی با اشاره به موج پنجم کرونا گفت: همراهی و همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی در افزایش نظارت ها در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها به ویژه در اماکن پرتردد، سهم به سزایی در برون رفت از این بحران دارد.

وی با توجه به افزایش ورودی مراکز ۱۶ ساعته گفت:از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا استان فارس در پیشگیری و درمان زودهنگام افراد مشکوک و دارای علائم کرونا نقش موثری داشته و ضرورت دارد مردم در صورت مشاهده علائم، به پزشک خانواده و یا مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هفته های سختی را از نظر بحرانی تر شدن وضعیت کرونا در استان در پیش داریم افزود: متاسفانه علی رغم هشدارهای مکرر مبنی بر عدم مسافرت به فارس، هموطنان از استان های با وضعیت قرمز به فارس سفر داشته اند که این امر نیز باعث تشدید وضعیت بحرانی استان شده است.

لطفی گفت : در حال حاضر ۲۳ شهرستان استان در وضعیت قرمز به سر می بردند که اگر کماکان شاهد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی باشیم، شهرستان های دیگر استان نیز به سرعت به وضعیت قرمز تبدیل می شوند، همشهریان باید آگاه باشند که عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، باعث شعله ورشدن آتش کرونا در فارس می شود.

شبانه روز سخت کرونایی فارس در موج پنجم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس گفت: ۳۹۲ بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان فارس در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و بستری شدند.

عبدالرسول همتی با اعلام خبر بستری ۳۹۲ بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را دو هزار و ۶۴۲ بیمار عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۲۸۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او اظهار کرد: در طول بحران بیماری کووید۱۹، در مجموع یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۶۷ تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۵۰ هزار و ۶۵۶ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان بوده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۰۷ هزار و ۳۱۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۲۳ هزار و ۸۱۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۰۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۲۹ هزار ۱۲۸بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی با ابراز تاسف از جان باختن دوازده هم استانی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹، تعداد جانباختگان کرونا در فارس را از ابتدا تا امروز، سوم مرداد، پنج هزار و ۵۹ نفر اعلام کرد.

همتی ادامه داد: ۲۹۱ هزار و ۹۰ نفر از ابتدای شیوع بیماری تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ­ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمار بالای مراجعه به بیمارستان ها، بسیاری از موارد مراجعه بیماران را غیرضروری خواند و افزود: مراکز ۱۶ ساعته استان با داشتن کادر مجرب، آمادگی لازم برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی لازم مثل تست PCR، درخواست سی تی اسکن و داروهای ضدویروس دارند.

او اظهار کرد: از مجموع ۴۶ مرکز فعال در سطح استان، ۱۱ مرکز در شیراز و بقیه در شهرستان ها فعالیت می کنند.

وی از شهروندان و به ویژه جوانان خواست تا با توجه به روند کاهش سن ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونا، جوانان همچنان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند باشند و با جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و دوری از دورهمی های خانوادگی، در کاهش زنجیره انتقال این بیماری سهیم شوند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات