دست‌ساخته‌های هنرمند نی‌ریزی در فرانکفورت آلمان نصب شد

مسئول اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز استان فارس اعلام کرد:‌ سردیس‌های حافظ و گوته دست‌ساخته هنرمند نی‌ریزی مقابل ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان نصب شد. 

مطبوعات فارس/ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس دوشنبه در مطلب ارسالی از قول حمیدرضا هادی افزود: سردیس حافظ در کنار سردیس گوته که از چهره‌های ادبی ایران و آلمان هستند که با دستان هنرمند، هادی جواهر که از صنعت‌گران صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز است ساخته‌شده و جنس این سردیس‌ها از سنگ چینی و ساخت هر کدام ۲ ماه به طول انجامیده است.


به گفته وی، این سردیس‌ها به سفارش سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان بوده و در مقابل این ساختمان نصب‌ شده است.


مسئول اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز افزود: از دیگر آثار هنری فاخر هادی جواهر صنعتگر نی‌ریزی می‌توان به سردیس فردوسی به سفارش وزارتخانه قبرس، تندیس استاد میرزا احمد نی‌ریزی، میرزا کوچک خان جنگلی، تندیس امیرکبیر و تندیس شهید شهبازی از سرداران دوران دفاع مقدس، اشاره کرد.


هادی با بیان اینکه آثار صنایع‌دستی همچون سفیر فرهنگی بیانگر تاریخ و فرهنگ و هنر کشور عزیزمان است، گفت: با به‌کارگیری هنر صنعتگران و با تهیه و نصب سردیس‌ها و نشان‌های مفهومی و فضاهای عمومی زیباتر و یکی از راه‌های آشنایی نسل‌های آینده با قهرمانان به‌ویژه فرزندان کشور عزیزمان و نسل‌های بعدی است.


شهرستان نی‌ریز در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز واقع است.


یوهان ولفگانگ فون گوته زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار؛ شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود که به حافظ شیرازی و فرهنگ شرقی علاقه‌ای وافر داشت. وی آثر شهیر خود با عنوان دیوان غربی– شرقی یا دیوان باختری–خاوری را با الهام از اشعار حافظ و نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی نوشت.


خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز) است.


آنکه بُسه استاد ادبیات آلمانی در دانشگاه کلاگنفورت اتریش ۱۱ آبان ۱۳۹۸ در سفر به شیراز گفت: باید اذعان کنیم که بدون حافظ، دیوان سترگ و ارزشمند غربی -شرقی گوته خلق نمی‌شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات