حفره‌ ایجاد شده توسط مریخ‌نورد چین مشکل‌ساز شد

روز گذشته چین تصاویر جدیدی از مریخ نورد "ژورونگ" منتشر کرد. این تصاویر به خودی خود جالب بودند اما وقتی یک خبرنگار هوافضا به حفره‌ی بزرگ ایجاد شده زیر این مریخ‌نورد اشاره کرد موضوع جالب‌تر نیز شد. 

مطبوعات فارس/ به نقل از آی‌ای، جاناتان اوکالاگان(Jonathan O' Callaghan) در توییتر خود نوشت: حفره‌ای که مریخ‌نورد چین هنگام فرود روی سطح سیاره سرخ ایجاد کرده، خیلی جالب است.

فیل متزگر(Phil Metzger)، دانشمند سیارات از دانشگاه فلوریدای مرکزی در جواب این توییت در مورد این حفره نظر داد و مشخص شد این حفره چیز خوبی نیست.

او نوشت: اکنون این یک دهانه‌ی جدید است. به کناره‌های آن نگاه کنید و تصور کنید یک کاوشگر ۴۰ تنی روی آن قرار دارد و چقدر این حفره می‌تواند بزرگ باشد. این حفره به احتمال زیاد فرو می‌ریزد مخصوصا طی هفته‌های آینده که خاک خشک شود و از زیر پایه‌های کاوشگر سرازیر می‌شود.

این دانشمند توضیح داد که چگونه ریزش خاک زیر پایه‌های کاوشگر باعث کج شدن آن می‌شود و این اتفاق تنها یکی از خطرات فرود کاوشگرهای بزرگ بر روی خاک نرم مریخ است. خطر دوم برخورد مواد پرتابی به این کاوشگر است زیرا سوخت کاوشگر پیش از قطع شدن از این حفره به سمت بیرون خواهد آمد و خطر سوم برخورد این مواد به سخت‌افزارهای دیگر در اطراف آن است.

متزگر در ادامه افزود که شرکت هوافضای سیستم‌های فضایی مستن(Masten Space Systems) با حمایت دانشگاه مرکزی فلوریدا در حال کار بر روی حل مشکل ایجاد حفره توسط موشک‌ها است. این تحقیقات برای درک نحوه‌ی فرود ایمن بر روی مریخ و ماه ضروری است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات