کارشناسان حوزه فاوا :

کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می کنند

در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه تعرفه‌گذاری رقابتی یا همتایابی را برای دسترسی به خدمات پایه کاربردی و محتوای داخلی و حمایت از ارائه کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، به میزان ۵۰ درصد تعیین کرد که این تعرفه پایین‌ترین تعرفه سطح پهنای باند اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت برای خدمات پایه است. از سوی دیگر این کمیسیون دارندگان پروانه اپراتورها را هم ملزم به رعایت تعرفه همتایابی کرد. 

مطبوعات فارس/ تعرفه همتایابی peering زیرساخت‌های فیزیکی هستند که از طریق آنها ارائه دهندگان خدمات اینترنتی می‌توانند براحتی ترافیک اینترنت را میان شبکه‌های خود مبادله کرده و از این طریق ضمن ارتقای کیفیت سرویس‌های مختلف خود باعث کاهش هزینه‌ها و مدیریت هر چه بهتر توزیع محتوای داخلی شوند. کارشناسان حوزه فاوا درباره تأثیر این اقدام به «ایران» می‌گویند.

 

تولید محتوای فاخر بهترین اقدام

داوود زارعیان معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران کاهش ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات را مثبت ارزیابی کرد.
دکترزارعیان گفت: اصولاً هر کاهشی در این زمینه می‌تواند بازتاب مثبتی داشته باشد و اپراتورها از هریک از این مصوبات که حداقل سودی برای آنها داشته باشد استقبال می‌کنند.

وی افزود: اپراتوری مانند شرکت مخابرات ایران هم که بیشترین مصرف و هزینه را می‌پردازد از این کاهش استقبال می‌کند ولی باید گفت مصرف محتوای داخلی بسیار پایین است بنابراین در حال حاضر این کاهش برای اپراتورها هم خیلی ثمره‌ای در برندارد.

وی درباره اینکه آیا کاهش ۵۰ درصدی تعرفه و همتایابی باعث می‌شود تا کاربران به استفاده از خدمات پایه داخلی روی شبکه ملی اطلاعات ترغیب شوند، گفت: کاهش تعرفه در این مصوبه روی کابران نهایی خیلی تأثیری نخواهد داشت، برای اینکه کاربر به‌دنبال محتوای غنی و خوب است معتقدم که اگر به تولید محتوای مناسب کمک کنیم، مطمئن باشید اگر هزینه اینترنت هم نیم بها محاسبه نشود و قیمتش خیلی بیشتر از این هم باشد، کاربر آن را پرداخت خواهد کرد.

این کارشناس ارتباطات افزود: هم اکنون شاهدیم که برخی از شبکه‌های فیلم اینترنت خانگی راه‌اندازی شده، درآمد خیلی خوبی هم دارند چون کاربران و یا اپراتورها به فکر تعرفه اینترنت نیستند، بلکه هر دو طرف به‌دنبال محتوای خوب و غنی تولید شده‌اند که با وجود محتوای فاخر کاربران با هر قیمتی از این نوع محتوا استقبال کرده و استفاده می‌کنند.

دکتر زارعیان راه حل اساسی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات را استفاده بیشتر از محتواهای داخلی، کم شدن استفاده از محتوای بین‌الملل و تولید محتوای عالی و فاخر در این عرصه عنوان کرد.

به‌گفته وی محتوای فاخر و غنی است که طرفدار و مشتری دارد و مشتریان به فکر کاهش هزینه‌هایشان برای محتوای غنی نیستند این کاهش هزینه ممکن است تنها روی بخش کوچکی از جامعه تأثیرگذار باشد اما در اصل موضوع به ضعف محتوا بر می‌گردد.

این کارشناس ارتباطات درباره اینکه برخی معتقدند اپراتورها برای افزایش سودشان از ارائه نیم بها کاربران را دور می‌زنند، گفت: این دیدگاه بدبینانه است در حال حاضر مصرف اینترنت بین‌الملل حدود ۷۰ درصد است و شبکه‌های اجتماعی خارجی، غالب اینترنت مصرفی را تشکیل می‌دهند و اینکه بگوییم برای ۳۰ درصد مصرف اینترنت داخلی اپراتورها دور می‌زنند و... معنادار نیست. اپراتورها براحتی با فروش مناسبتر و مشتری بیشتر تعرفه‌گذاری منطقی به سود می‌رسند نه با دور زدن این اندک مصرف محتوای داخلی.

وی بهترین شیوه برای ترغیب کاربران به استفاده از محتواهای داخلی بخصوص خدمات پایه را ارائه محتوای داخلی خوب و فاخر عنوان کرد و افزود: ارائه محتوای غنی شاید مهم‌ترین و بهترین راهکار ترغیب کاربران به استفاده از محتوای داخلی باشد و راهی غیر از این وجود ندارد. کاهش تعرفه ممکن است در بخش‌هایی به‌عنوان یک عامل انگیزه‌ای حساب شود اما با توجه به اینکه هنوز محتوای داخلی خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، خیلی اثرگذار نیست.

به‌گفته دکترزارعیان کاهش تعرفه به تنهایی کارساز نیست و باید مجموعه اتفاقات با هم و در کنار هم رخ دهد. محتوای فاخر هم تولید شود. نرم افزارهای داخلی بویژه اجتماعی داخلی تقویت شود و هم اینکه این اقدام یعنی تخفیف در استفاده از اینترنت یا ترافیک هم مدنظر قرار بگیرد.

راه حلی نه چندان جذاب

«این اقدام زمانی به تقویت خدمات پایه کاربردی داخلی کمک خواهد کرد که خدمات فاخر و جذابی روی شبکه ملی اطلاعات وجود داشته باشد.»
علی توسلی قائم مقام کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با بیان مطلب فوق گفت: هم اکنون خدمات کاربردی و محتوای فاخر اندکی روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و بیشتر شامل حوزه فیلم می‌شود پس این اقدام کمک چندانی نخواهد کرد.

توسلی افزود: کاهش تعرفه ۵۰ درصدی برای استفاده از خدمات پایه، راهگشا نیست بلکه این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که اگر برای راه‌اندازی خدمات پایه هم سرمایه‌گذاری شود متأسفانه باید گفت خیلی دیر است.

این کارشناس حوزه اینترنت در ادامه گفت: امروزه کاربران به‌سادگی از خدمات پایه خارجی استفاده می‌کنند بنابراین براحتی به استفاده از خدمات پایه داخلی مهاجرت نمی‌کنند مگر اینکه خدمات پایه داخلی در هر زمینه‌ای که ارائه می‌شود نسبت به مشابه خارجی آن بسیار جذاب باشد.

توسلی اعتقاد دارد که بعید است اپراتورها نیز از ارائه تعرفه ۵۰ درصدی و همتایابی استقبال کنند، چرا که هم هزینه اضافی را به آنها تحمیل می‌کند و هم باید با ارائه‌دهندگان خدمات جداگانه قرارداد ببندند.

به‌گفته وی مردم هم تخفیفات اینچنینی را خیلی احساس نمی‌کنند و البته برای آنها نیز اهمیتی ندارد پس تنها راه توسعه شبکه ملی اطلاعات با جذاب شدن سرمایه‌گذاری در این بخش و یا کمک مستقیم دولت امکانپذیر است، نه راهکارهایی مانند کاهش تعرفه ۵۰ درصدی اینترنت و...

جوابگو نبودن این سیاست

علی محمدپور کارشناس حوزه تولید محتوا هم معتقد است ارائه ترافیک با تعرفه ۵۰ درصدی معمولاً برای محتواهای داخلی مانند حوزه فیلم و ویدئو مفید است و خیلی در زمینه دیگر خدمات مانند گیم، صوت، کتاب، مواد آموزشی و... مصداقی ندارد.

محمدپور با بیان اینکه درست است که هزینه تولید محتوا در بخش‌های آموزشی، گیم و... بالاست ولی ترافیک چندانی را اشغال نمی‌کنند، گفت: به هرحال اگرکاربر محتوا و خدمات را از سرورهای داخلی و روی شبکه ملی اطلاعات دریافت کند، می‌تواند این کاهش تعرفه به نفعش باشد ولی کاربران ما بیشتر از خدمات پایه و محتوای خارجی و از سرورهای خارجی استفاده می‌کنند.

به‌گفته وی استفاده از خدمات پایه داخلی و یا محتوای داخلی با ارزان کردن ترافیک رابطه متقابل ندارد و اینگونه نیست که تعرفه ترافیک اینترنت را برای استفاده از خدمات پایه و محتوای داخلی ارزان کنیم تا از این خدمات و محتواها بیشتر استفاده شود حتی منجر به تولید محتوای داخلی هم نمی‌شود.

این کارشناس تولید محتوا اعتقاد دارد با شیوه‌های مختلفی، ترافیک خارجی در حال کاهش قیمت است و هم اکنون زیرساخت‌های نگهداری، هاست، سرور و... خارجی ارزانتر از داخل است کاربران هم ترجیح می‌دهند خدمات و محتوای خارجی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اپراتورها هم از کاهش تعرفه و همتایابی رضایت نخواهند داشت، افزود: سود اپراتورها در فروش اینترنت خارجی است و حتی برای اینکه مخاطب را وادار کنند از سرویس خارجی استفاده کند، پهنای باند سایت‌های ارزان قیمت داخلی را بشدت پایین می‌آورند. یکی از حوزه‌هایی که نیم بها محاسبه می‌شود برای خدمات پایه‌ای همچون پیام رسان‌های داخلی است اما به ادعای مدیران این پیام رسان‌ها آنقدر ترافیک این بخش پایین است که کاربر برای استفاده از آن جان بسر شده و مجبور می‌شود از خدمات پایه خارجی استفاده کند.

این کارشناس در ادامه گفت: به گفته یکی از مدیران پیام رسان‌های داخلی اگر کاربر با فیلترشکن از پیام رسان و خدمات پایه داخلی استفاده کند سرعت آن بیشتر است و حتی در خیلی موارد کاربران برای بالا بردن سرعت خود از فیلترشکن استفاده می‌کنند و این کار برای کاربر گرانتر هم تمام می‌شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات