بیماری سالک مرطوب در شهرستان جهرم فارس شایع شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد: بیماری پوستی سالک از نوع مرطوب (روستایی) در شهرستان جهرم شایع شده است که کانون‌های پرخطر آن زیرپوشش برنامه جونده‌کشی قرار گرفت. 

مطبوعات فارس/ سید مجید ارجمند، ادامه داد: بخش کردیان و مرکزی از کانون‌های پر خطر بیماری سالک در شهرستان جهرم هستند که مرحله اول و دوم جونده‌کشی روستاهای این مناطق به همت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها انجام شد.

وی افزود: شهرستان جهرم یکی از شهرستان های پرشیوع بیماری سالک در استان فارس است که هر ساله برنامه های کنترلی مانند اجرای برنامه جونده‌کشی در کانون های پر خطر این بیماری صورت می‌گیرد.

ارجمند بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ شیوع بیماری سالک ۱/۵ برابر سال ۱۳۹۸ بود که برای کنترل این بیماری در شهرستان جونده‌کشی در پنج نوبت از فصل بهار تا پایان شهریور ماه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری مرحله اول و دوم جونده‌کشی طبق پروتکل کشوری توسط گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه در کانون های پر خطر بیماری شامل روستاهای علویه، موسویه، گلدامچه، یوسف آباد و شهر قطب‌آباد از بخش کردیان و از بخش مرکزی مناطق حیدرآباد، تل ریگی، حسین‌آباد، صادق آباد، هورموج، اسلام‌آباد و نظام‌آباد تحت برنامه جونده‌کشی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این نوع بیماری جوندگان هستند گفت: از راه های کنترل این بیماری از بین بردن کلنی جوندگان در اطراف روستاهاست اما در کنار آن می بایست جمع آوری منظم کودهای حیوانی، جمع آوری بهداشتی زباله و نخاله‌های ساختمانی صورت گیرد.

وی بیان کرد: از دیگر علت های افزایش بیماری سالک در شهر جهرم وجود خانه های مخروبه و خالی از سکنه، تجمع نخاله های ساختمانی در زمین های اطراف شهر جهرم، جاری سازی فاضلاب از مناطق مسکونی، تجمع زباله ها در زیر کانال ها و پل های اطراف شهرستان و وجود سگ های ولگرد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: برای کنترل این بیماری همکاری و هماهنگی ارگان های مسئول مانند شهرداری، جهادکشاورزی، آب و فاضلاب و... لازم است.

به گفته وی در خود شهر جهرم فرهنگ شهر، شهرک انقلاب، زیبا شهر، شهرک ایثارگران، هواشناسی، خارقان (شهرک فاطمیه) از مکان های پرشیوع سالک است.

سالک مرطوب نوع سالک شایع در جهرم

کارشناس مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در تعریف بیماری سالک گفت: این بیماری از طریق انگلی به نام انگل لیشمانیوز ایجاد می شود. این انگل در داخل بدن پشه خاکی ماده زندگی می کند. این پشه در ماه های گرم سال از غروب تا طلوع آفتاب فعالیت می کند و در طول روز در جاهای خنک مانند لانه پرندگان یا لانه جوندگان و در اتاق پشت کمد زیر تخت و ... استراحت می کند.

هایده پروین با اشاره به اینکه نوع بیماری سالک که در شهرستان جهرم وجود دارد از نوع روستایی یا مرطوب است گفت: علت اصلی این نوع از سالک وجود جوندگان است و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از چند سال گذشته اجرای برنامه جونده‌کشی در دستور کار خود دارد.

به گفته وی حیوانات اهلی مانند سگ نیز می توانند در گسترش بیماری سالک موثر باشند و همچنین انسان مبتلا به سالک نیز یکی از مخازن بیماری هستند که از طریق گزش پشه خاکی می‌تواند این بیماری را به انسان سالم منتقل کند. این بیماری توسط برخی گونه های پشه خاکی ماده منتقل می‌شود. پشه خاکی بسیار کوچک و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی است و به سختی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است.

وی بیان کرد: در ایران دو نوع سالک وجود دارد،سالک نوع مرطوب و نوع خشک. سالک شهری یا خشک مخزن بیماری عمدتا افراد مبتلا و سگ ها هستند. پشه خاکی ماده پس از نیش زدن موجود آلوده به انگل، آلوده و در صورت نیش زدن فرد سالم باعث انتقال بیماری می شود.

پروین بیان کرد: در سالک نوع روستایی یا مرطوب موش های صحرایی مخزن این بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از نیش زدن موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و نیش مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری به او می شود.

اثر سالک بر روی پوست، ضایعه زخم مانند است.

مرکز شهرستان جهرم حدود ۱۹۳ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات