کرونا رشته‌های بسکتبال فارس را پنبه کرد

ورزش فارس در رشته‌های پرطرفدار، سال‌ها میدان‌دار بود، از فوتبال گرفته تا والیبال و هندبال و بسکتبال و فوتسال اما سال‌هاست حضور مقتدر تیم‌های ورزشی این استان در رده‌های ملی، دور از دسترس می‌نماید؛ تفاوتی ندارد فوتبال باشد یا بسکتبال. فارس در فوتبال که ماندنی کج دار و مریز! در لیگ یک اکتفا کرده و بسکتبال هم در رده بزرگسالان، پنج سالی‌ است، رد و نشانی برای حضور در لیگ‌ برتر از خود نمود نداده است. 

مطبوعات فارس/ اگرچه مسئولان هیئت بسکتبال همواره به نقدها پاسخ داده و ضمن اشاره‌ای درست به موفقیت‌هایی که در گروه‌های پایه کسب شده است، نبود حامی مالی قدرتمند و پای کار و پرهیز صنایع، سازمان‌ها و سرمایه‌داران بخش خصوصی از تیم‌داری را به عنوان عامل اصلی در فاصله گرفتن فارس از جایگاهی که شایستگی آن را دارد، مطرح کرده‌اند.

فریدون رئیسی از معدود خبرنگاران ورزشی است که وارد عرصه مدیریتی در حوزه ورزش هم شده و از سال ۹۵ سکان هدایت هیئت بسکتبال فارس را به دست گرفت و در کارنامه‌ی خود اقدامات در خور توجهی هم ثبت کرد اما وعده‌ی او در مورد اینکه فارس نماینده‌ای شایسته در لیگ برتر بسکتبال داشته باشد، هنوز محقق نشده است.

وظیفه هیئت‌های ورزشی تیم داری نیست

او که حالا چند ماهی‌ست به دلیل سپری شدن مدت قانونی مسئولیتش در سمت ریاست، به عنوان سرپرست هیئت بسکتبال فارس را مدیریت می‌کند، در باره انتقادات مطرح شده پیرامون عملکرد این هیئت ورزشی گفت: انتقاد خوب است به شرطی که منطقی باشد. می گویند هیئت بسکتبال فارس برنامه ندارد؟ من نمی دانم چطور می شود یک هیئت برنامه نداشته باشد، اما در المپیاد نخبگان قهرمان شده یا تیم‌های پایه تحت مدیریت آن هیئت در کشور مقام اول را کسب کنند؛ اینکه به دلایل مدیریتی یک نفر از راس تیمی کنار گذاشته می‌شود و بلافاصله در لباس منتقد به عملکردها ایراد بگیرد، نامش را نمی‌شود نقد منصفانه گذاشت.

رئیسی با اشاره به اینکه شرکت دادن تیم جوانان فارس به عنوان نماینده استان در لیگ برتر را اقدامی بر مبنای تصمیم مدیریت هیئت ارزیابی و اضافه کرد: وقتی یک مربی در چارچوب‌ مقررات و قوانین کار نکرده و از حوزه اختیاراتش عدول کرده یا پا فراتر بگذارد، نمی‌توان اجازه ادامه کار را داد؛ به حتم اگر یک نفر تا رده مربیگری تیم ملی بسکتبال رشد می‌کند، باید بداند که حمایت هیئت استان در این رشد تاثیرگذار بوده است. همانطور که برداشته شدن این حمایت‌ها از یک مربی به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای، منجر به کنار گذاشته شدنش می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که وظیفه هیئت در برابر مربیان، بازیکنان و تیم‌ها چیست، حمایت نقدی و غیرنقدی و هموار کردن مسیر برای رشد افراد و تیم‌ها را مطرح و تاکید کرد: هیئت بسکتبال مسئول تامین مالی هزینه‌های تیم‌های ورزشی نیست؛ برگزاری مسابقات، تامین امکانات ورزشی به شکل عام و کمک به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها برعهده هیئت‌ها قرار دارد، اگرچه در زمینه بسکتبال، حمایت‌ها از این سطح فراتر رفته و افراد و تیم‌ها را هم تا حد امکان در بر گرفته است.

ارزیابی عملکرد را اهالی بسکتبال انجام دهند

رئیسی با تاکید براینکه مشهود بودن تاثیر اقدامات، در کوتاه مدت ممکن نیست، گفت: سال گذشته هیئت بسکتبال موفق شد که حمایت‌های مالی خوبی را جذب کند، اما وقوع همه گیری کرونا و تعطیل شدن چند ماهه فعالیت‌های ورزشی، کار را به گونه‌ای متوقف کرد؛ اگر این بیماری حاکم نشده بود به حتم از ۱۰ تیمی که فارس به مسابقات ملی و بین‌المللی اعزام می‌کرد، حداقل ۷ تیم روی سکو می‌رفت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد هیئت بسکتبال فارس قابل دفاع است، گفت: این موضوع را باید از اهالی این ورزش سئوال کنید، البته نه یک نفر بلکه یک نظرسنجی منطقی و قابل استناد؛ باید امروز را با سال‌های گذشته مقایسه کرد، اینکه تیم‌های پایه استان که قاعدتا آینده ساز هستند، دیگر در مقابل تیم‌های دیگر سه رقمی نمی‌شوند و نمی‌بازند و حتی به عنوان یک رقیب مطرح می‌شوند یا اینکه تیم فارس در المپیاد نخبگان، تیم‌های قدر مانند تهران و اصفهان را می‌برند و حتی بسیاری از تیم‌ها را سه رقمی پشت سر می‌گذارند، می‌تواند ملاک ارزیابی باشد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که چرا در رده بزرگسالان که ویترین ورزشی هر استانی محسوب می‌شود، علیرغم وعده‌ها، هیچ نماینده‌ای در لیگ برتر نداریم، گفت: علت آن را باید در نبود حمایت مناسب در سطح استان جست و جو کرد؛ شخصا همواره به دنبال جلب حمایت‌ها بوده‌ام، حتی در یک دوره مذاکراتی با فرماندهی نیروی زمینی داشتیم تا این تیم را به شیراز بیاوریم، شرایط هم مهیا بود، اما در نهایت اعلام کردند که هزینه‌ها باید توسط استان تامین شود.

حضور ۲ تیم فارس در لیگ یک

او ادامه داد: هزینه یک تیم لیگ برتری بسکتبال حداقل در یک سال ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، این رقم زیادی نیست اما جلب حامی و تامین آن غیرممکن شده است؛ سال گذشته قرار بود اداره کل ورزش و جوانان به هیئت ۱۵۰ میلیون تومان کمک کند، اما تا الآن هزار تومان آن هم محقق نشده است.

رئیسی با یادآوری اینکه فارس اکنون ۲ تیم از شهرهای جهرم و فسا در لیگ یک دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا امیدی به صعود این تیم‌ها هست؟ گفت: نماینده جهرم تیم خوبیست اما روی نماینده فسا حسابی باز نکرده‌ایم.

اسپانسرینگ در ورزش حرف اول را می‌زند

او در پاسخ به این سئوال که چرا فارس در رشته هندبال، نتایج خوبی در لیگ برتر کسب می‌کند و می‌تواند تیم‌های خوبی را راهی این رقابت‌ها کند، اما در رشته‌هایی نظیر بسکتبال و والیبال نه؟ گفت: ببینید یک تیم مانند نیروی زمینی، تنها امتیازش استفاده از ورزشکاران سرباز است، اگرنه هزینه‌ای برای آن نمی‌شود، اما در رشته هندبال، می‌بینیم فردی به نام آقای شاملی، (مالک تیم شهید شاملی کازرون)، با قدرت به عرصه می‌آید و سرمایه‌گذاری خوبی می‌کند و نتیجه هم می گیرد؛ زمانی در بسکتبال هم ما سرمایه‌گذاران خوبی داشتیم، تیم‌های "ب.آ"، "پگاه"، "آ.اس"، اینها با سرمایه بخش خصوصی در عرصه حضور داشتند اما به دلیل آنکه حمایت‌ها تداوم نداشت، از بین رفتند.

وی ادامه داد: در استان فارس همیشه همینگونه بوده، یعنی از ورزش حرفه‌ای حمایت خوبی نداشته‌ایم، این مختص بسکتبال هم نیست، در همه رشته‌ها این مشکل وجود داشته و دارد. زمانی فارس در رشته فوتبال، تیم‌های قدر و باسابقه‌ای داشت، هم اکنون هم از ۲ نماینده فارس در لیک یک، چقدر حمایت می‌شود؟

وی در پاسخ به این سئوال که هیئت‌هایی مثل فوتبال یا بسکتبال در موفقیت یا ناکامی تیم‌ها چه میزان نقش دارند؟ گفت: به نظرم هیچ نقشی ندارند، هیئت فوتبال در خصوص اینکه تیمی در لیگ برتر نداریم هیچ نقشی ندارد زیرا نمی‌تواند بازیکن یا مربی برای تیم‌ها تامین کند؛ نقش هیئت‌ها در ورزش حرفه‌ای مستقیم و چندان تاثیرگذار نیست، هیئت تنها در برگزاری مسابقه، حمایت از برگزاری رقابت‌ها، ایجاد بسترهای سخت افزاری و ... نقش ایفا می‌کنند. البته همه زیرساخت‌ها هم از عهده هیئت‌ها خارج است و به ورزش و جوانان باز می‌گردد.

رئیسی در این خصوص که آیا هیئت‌ها در زمینه رایزنی برای جلب سرمایه‌گذار یا اسپانسر نمی‌توانند موثر عمل کنند؟ گفت: شخصا در هیئت بسکتبال با بعضی از شرکتها و صاحبان صنایع وارد مذاکره شدم، کار هم خوب پیش رفت، به طوریکه ابتدا بعضی از افراد حتی تامین رقم ۴۰۰ میلیون تومانی را برای یکسال، پذیرفتند، اما در عمل عقب کشیدند؛ ما حتی تلاش کردیم که صاحبان صنایع را مجاب کنیم در قبال رایزنی برای کاهش مالیات، همان رقم مالیاتی را به ورزش کمک کنند، اما تاکنون تاثیری نداشته است.

تمایلی برای حمایت از ورزش در فارس نیست

سرپرست هیئت بسکتبال استان فارس در پاسخ به این پرسش که آیا این حجم از بی میلی صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران برای حمایت از ورزش فارس، عجیب نیست؟ گفت: نمی دانم، شخصا به خیلی‌ از صنایع رجوع کرده‌ام و حتی سال گذشته با یکی از وزارتخانه‌ها وارد مذاکره شدم تا از تیم بسکتبال جهرم، حمایت کنند اما آنهم در آخرین لحظات کنسل شد؛ می‌خواهم به این نکته برسم که بسیاری از اقدامات وظیفه هیئت نیست، وظیفه هیئت‌های ورزشی، رسیدگی به تیم‌های پایه و تقویت آنهاست، هیئت بسکتبال هم در این سال‌ها، تلاشهای خوبی در این بخش انجام داده و نتیجه هم گرفته است و به نظرم عملکرد ما در رده‌های پایه بسکتبال فارس، عالی بوده است.

وی اضافه کرد: وقتی ما در المپیاد نخبگان که یک سری مسابقات سازمان یافته است و تمام استان ها روی آن حساس هستند و در ارزیابی عملکرد هیئت ها نقش اساسی دارد مقام نخست را کسب می‌کنیم یعنی جایگاه فارس در تیم‌های پایه، ارتقاء یافته است؛ سه تیم از چهار نماینده فارس که در این رقابت‌ها شرکت داشتند، موفق به کسب عنوان شده و روی سکو رفتند، این ایده‌آل محسوب می‌شود.

کرونا رشته‌ها را پنبه کرد

رئیسی پیشرفت ورزش بسکتبال طی ۴ سال گذشته در فارس را چشمگیر توصیف و تاکید کرد: فارس برای اولین بار لیگ نوجوانان را با حضور ۱۶ تیم برگزار کرد، مسابقاتی که ۶ ماه به طول انجامید؛ این یکی از وظایف هیئت‌های ورزشی محسوب می‌شود که به نظرم فارس از عده آن به خوبی برآمده است؛ اگرچه امسال امکان برگزاری این گونه رقابت‌ها را نداشتیم و به نوعی هرچه را طی سه سال رشته بودیم، با شیوع کرونا در سال ۹۹، پنبه شد؛ قطعا اگر امسال مسابقات برگزار شده بود، تیم‌های فارس با شایستگی کامل، موفقیت‌های چشمگیری کسب می‌کردند.

وی با بیان اینکه اکنون کل فعالیت‌ها در رده‌های پایه تعطیل شده است، گفت: خانواده‌ها هم رغبتی برای حضور فرزندانشان در فعالیت‌های ورزشی ندارند، خانه بسکتبال هم به همین دلیل تعطیل شده است.

رئیسی در خصوص برگزاری انتخابات هیئت بسکتبال هم گفت: کار اداری قاعدتا زمان بر خواهد بود، ضمن اینکه فدراسیون هم نگاه ویژه‌ای به فارس دارد؛ فارس به نوعی در جلسات سخنگوی سایر هیئت‌های استانی هم محسوب می‌شود؛ قطعا طی ۴ سال گذشته هزینه ورودی تیم‌ها به رقابت‌های مختلف کشوری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه را در بر می‌گرفت حال آنکه فارس تنها به واسطه ارتباطات خوب و جایگاه مناسب، هزینه‌ای را متحمل نشده است.

رقیب ندارم

او در پاسخ به این سئوال که آیا در انتخابات بعدی هم به عنوان رئیس هیئت انتخاب خواهد شد، با اطمینان تایید و ضمن تاکید براینکه رقیبی برای خودش در زمینه انتخابات هیئت بسکتبال فارس متصور نیست، گفت: فارس برای داشتن یک تیم شایسته و توانمند در لیگ برتر بانوان به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و برای تیمی در رده آقایان هم بیش از چند میلیارد تومان پول نیاز دارد.

رئیسی گفت: امروز دیگر هیچ بازیکنی حاضر نیست محض رضای خدا و بدون دریافت دستمزد، برای تیم‌های حرفه‌ای، بازی کند؛ علاوه بر هزینه بازیکن، هزینه‌های تیم مربیگری و هزینه‌های جاری نظیر اسکان، سالن تمرین، لباس و ..... هر سرمایه‌گذاری هم که به این عرصه وارد شود انتظار دارد عایدی داشته باشد، بازگشت سرمایه موضوعی بسیار مهم در این زمینه است.

سرپرست هیئت بسکتبال استان فارس با بیان اینکه پخش زنده رقابت‌ها و چنین اقداماتی هم منجر به پوشش هزینه‌های تیم‌ها نمی‌شود، خاطرنشان کرد که در هر استان، حمایت‌های مسئولان ارشد در شکل‌گیری و تقویت و رشد تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف بسیار تاثیرگذار است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات