مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

آمار باسوادی استان به ۹۶و ۵دهم درصد رسید

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: برآوردهای آماری نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ جمعیت باسواد استان فارس در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف سواد آموزی است، به ۹۶ و ۵دهم درصد رسیده است. 

مطبوعات فارس/ فرهاد اسماعیلی یکشنبه هفتم دی‌ماه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته سوادآموزی، با اشاره به کاهش قدر مطلق بی‌سوادان فارس درمقایسه سرشماری سال ۱۳۹۵ در قیاس با سرشماری سال ۱۳۵۵، گفت: در سال ۱۳۵۵ جمعیت گروه سنی ۶ سال و بیشتر در فارس یک میلیون و ۶۳۹هزار و ۱۹۹ نفر بوده است و نزدیک به ۸۲۰هزار نفر بی‌سواد بوده‌اند؛ اما در سال ۱۳۹۵ جمعیت فارس در این گروه سنی چهار میلیون و ۳۷۲هزار و ۴۳۵ نفر و تعداد بی‌سوادان نیز ۴۸۷هزار و ۳۵۶ نفر بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: این موضوع نشان می‌دهد گرچه جمعیت فارس در این گروه ۷ و دودهم برابر شده است، میزان بی‌سوادی نصف سال ۱۳۵۵ است.

اسماعیلی توجه به سوادآموزی مناطق روستایی و محروم جامعه را در طی ۴۱ساله گذشته شایسته ستایش دانست و گفت: سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد درصد باسوادی جمعیت شهری فارس ۹۱ و ۵دهم درصد و در مناطق روستایی ۸۲ و ۵ دهم‌درصد بوده است و اختلاف باسوادی بین مناطق شهری و روستایی ۹ درصد است؛ این در حالی است که در سال ۱۳۵۵ متوسط اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی نزدیک به ۳۵درصد بوده است.

برنامه راهبردی ریشه‌کنی بیسوادی در کشور زمینه‌ساز احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تدوین برنامه راهبردی باعنوان ریشه‌کنی بیسوادی در کشور را زمینه‌ساز احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، احیای مراکز یادگیری محلی، تولید محتوای آموزشی برای دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی یعنی سواد، تحکیم و انتقال، سوادآموزی اتباع خارجی ساکن در جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح کمیساریا دانست.

اسماعیلی از طرح‌های آموزش مقدماتی رایانه، آموزش عملی نماز، توانمندسازی زنان و دختران عشایر،برون‌سپاری فعالیت‌های سوادآموزی و طرح‌های پژوهشی مرتبط با سوادآموزی نیز یاد کرد که از دیگر طرح‌های اجراشده در فارس به‌شمار می‌رود.

مدیر کل آموزش‌وپرورش فارس بیان داشت: کاهش فاصله درصد باسوادی بین زنان و مردان و نیز کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از برکات تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی است.

اسماعیلی برخورداری از سواد را به معنای توانایی انجام تغییر دانست و ابراز کرد: توانایی انجام تغییر بدین معناست که فرد بتواند از مجموعه آموخته‌ها و دانش خود استفاده کند و با نمود و تجلی عینی بخشیدن به این آموخته‌ها در زندگی فردی و اجتماعی تحول مثبت ایجاد کند.

او همچنین احیای مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در سال‌های گذشته طرحی بسیار مهم و اصولی برشمرد و افزود: این مراکز در حقیقت محل تلاقی و تلفیق علم و عمل هستند؛ برهمین اساس سوادآموزان و مخاطبان سوادآموزی آموخته‌ها و دانش خود را به‌کار می‌گیرند و تلاش می‌کنند از رهگذر این آموخته‌ها حرفه،شغل و مهارت بیاموزند.

سوادآموزان فارس به پویش پاس پیوستند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با معرفی پویش پاس، طرح ابتکاری معاونت سوادآموزی فارس بیان کرد: پویش آموزش سوادآموزی از طریق فضای مجازی (پاس) از جمله طرح‌های ابتکاری و موفق سوادآموزی فارس در شرایط سخت و دشوار کرونایی بود تا امر مهم و خطیر آموزش حتی در سخت ترین شرایط نیز با تعطیلی و یا حتی وقفه روبه‌رو نشود.

بهزاد نوروزی چگینی افزود: آموزش‌دهندگان این سازمان در سراسر استان رکن اصلی در اجرای پویش یادشده به‌شمار می‌روند و انتظار داریم با توجه به شرایط موجود به‌صورتی پویا و فعال تمام همت و تلاش خود را در این زمینه به کار بندند.

وی با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی سوادآموزی از۴۲مرکز در سال۱۳۹۸به ۵۰ مرکز در سال جاری افزایش یافته است، بیان کرد: فلسفه تأسیس و دایرکردن مراکز یادگیری محلی نیز همین است که در کنار آموزش‌هایی که به مخاطبان سوادآموزی ارائه می‌شود، به آنان مهارت‌های شغلی، فنی و حرفه‌ای و نیز مهارت‌های اجتماعی نیز آموزش داده شود .

نوروزی چگینی با اشاره به سال جهش تولید گفت: مراکز یادگیری محلی با توجه به شرح وظایفی که دارند زمینه و مجال مناسبی برای حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال و تولید فراهم می‌آورند.

وی جلب مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها به‌خصوص بخش مردمی و غیردولتی را از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه برشمرد و ابراز کرد: تقویت احساس مسوولیت اجتماعی،استفاده درست و بهینه از امکانات موجود ،تلاش برای همسوسازی خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و هویت‌بخشی به مسوولان محلی و افراد توانمند با صلاحیت بومی از ارکان مهم مراکز سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به طرح‌های مختلفی که در حوزه معاونت سوادآموزی انجام می شود، گفت: یکی از این طرح ها طرح حلقه های کتابخوانی است که در ۳۶۵۰ حلقه حداقل ۱۰ نفره و با هدف تثبیت سواد در نوسوادان اجرا می‌شود.

خواندن با خانواده طرحی برای تحکیم سوادآموزی

وی طرح خواندن با خانواده را یکی دیگر از طرح هایی برشمرد که در فعالیت های گروهی سوادآموزی (سه نفر به بالا) و همچنین مخاطبان دوره انتقال انجام می شود و هدف از اجرای این طرح را تثبیت آموخته‌های سوادآموزان دوره انتقال و تحکیم عنوان کرد.

وی درباره نحوه همکاری آموزش‌دهندگان با سازمان سوادآموزی نیز گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ آموزش‌دهنده و بیش از ۲هزار سوادآموز با رعایت اصول و موازین بهداشتی در کارگاه‌های تولید ماسک همکاری کرده‌اند که به تولید بیش از ۱۰۰هزار ماسک و توزیع‌آن در بین سوادآموزان و عموم مردم انجامید.

نوروزی چگینی در ادامه، در تشریح برنامه ها و روزشمار گرامیداشت هفته سوادآموزی گفت: از اول الی هفتم دی‌ماه باعنوان هفته سوادآموزی شناخته می‌شود و نخستین روز آن با عنوان روز سوادآموزی و رسانه فعالیت‌های این نهاد معرفی خواهد شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس تشریح و تبیین دستاوردهای ۴۱ساله سوادآموزی را از برنامه های مهم هفته سوادآموزی عنوان کرد و افزود: تأکید شده است که این دستاوردها در نماز جمعه، سخنرانی‌ها، نشست‌های خبری مدیران و رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق ... برای مردم تشریح شود.

تکریم فعالان سوادآموزی،سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی و جهش تولید،سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت و مسوولیت‌پذیری اجتماعی،سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار،سوادآموزی و مسوولان و سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری از دیگر روزشمارهای هفته سوادآموزی است.

نوروزی چگینی بیان کرد: در برنامه های امسال در مراکز یادگیری محلی سوادآموزی، جمع آوری کمک های مؤمنانه و توزیع آن بین نیازمندان، برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی باعنوان سردار دل‌ها و توزیع اقلام بهداشتی انجام می‌شود.

استان فارس در سال ۱۳۹۹ برای سومین سال پیاپی، استان برتر کشور در زمینه سوادآموزی شناخته شده است.

هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ است و این روز در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات