آغاز کشت آپونتیا در قیروکارزین

مسئول گیاهان دارویی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قیروکارزین در استان فارس، از اجرایی شدن طرح کاشت آزمایشی "کاکتوس اپونتیا" به عنوان یک گیاه دارویی، در این شهرستان خبر داد. 

مطبوعات فارس/ مریم یوسف‌زاده چهارشنبه ۲۱ آبان به خبرنگاران گفت: "کاکتوس اپونتیا" یک گیاه دارویی میوه‌دار به شمار می‌رود که برای نخستین بار و به شکل آزمایشی در سطحی به وسعت یک هکتار در شهرستان قیروکارزین کاشت شده است.

او با اشاره به اینکه کاکتوس اپونتیا، گیاهی میوه دار است، گفت: کاشت این گیاه از اوایل آبان در مزرعه گیاهان دارویی باروس قیروکارزین آغاز شده و زمان برداشت اولین محصول، ۲ سال دیگر پیش‌بینی می‌شود.

یوسف‌زاده توضیح داد: کاشت "کاکتوس اپونتیا"، به ۲ روش بذری و قلمه‌زنی امکان‌پذیر است، روش استفاده شده در مزرعه باروس قیروکارزین قلمه‌زنی (راکت) بوده که طی آن حدود هزار قلمه ریشه دار را کاشته‌ایم.

او با بیان اینکه میوه اپونتیا، به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود، تازه‌خوری را یکی از مصارف آن بیان و اضافه کرد: میوه این کاکتوس به شکل خشک یا پودر شده نیز قابل مصرف است.

این کارشناس کشاورزی در مورد خصوصیت‌های میوه آپونتیا، گفت: این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است، بنابراین اثر سم‌زدایی قوی داشته و به عنوان یک ماده ضد التهاب عمل کرده و از وارد شدن آسیب سلولی ممانعت می‌کند.

او ادامه داد: این گیاه دارویی، در پیشگیری از سرطان و تاخیر در پیری اثرگذار تعریف شده و به دلیل تاثیر تقویتی بر سیستم دفاعی بدن، فرد را در برابر عفونت‌ها مقاوم می‌کند.

یوسف‌زاده همچنین گفت: براساس اطلاعات دارویی موجود، آپونتیا، به دلیل آنکه مقادیر زیادی فیبر دارد، کاهش در جذب انسولین، کاهش کلسترول بد خون، تاثیر مناسب در درمان بیماری‌ها کبدی، جزو خواص آن ذکر شده است.

این کارشناس با یادآوری اینکه کاکتوس آپونتیا با نام‌های "انجیر تیغی، انجیر هندی، گلابی خاردار و کاکتوس راکتی" نیز شناخته می‌شود، گفت: کاشت گیاهان دارویی در مزرعه‌ای به وسعت ۱۵ هکتار در قیروکارزین اجرایی شده و تاکنون ۵ گونه از گیاهان دارویی مختلف در این مزرعه کاشت شده است.

یوسف‌زاده یادآور شد که مزرعه گیاهان دارویی قیروکارزین، با سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، آبیاری می‌شود که در کاهش میزان مصرف آب بسیار با اهمیت است.

این کارشناس جهادکشاورزی قیروکارزین در ادامه با اشاره به صادراتی بودن گیاهان دارویی، بازارهای اروپا را از مقاصد مهم این محصولات دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود که امکان صادرات محصولات تولیدی در مزرعه گیاهان دارویی این شهرستان به شکل میوه تازه، برگه‌های خشک شده و پودر، به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی فراهم شود.

یوسف‌زاده با تاکید براینکه گیاهان دارویی، به عنوان مکمل‌های بی ضرر غذایی، مورد نظر بسیاری از مردم جهان است، گفت: یکی از اولویت‌های جهادکشاورزی در فارس، توجه به کاشت و پرورش گیاهان داروئی است که در راستای تحقق اهداف مد نظر، اعطای زمین و تسهیلات هم بعد از طی مراحل قانونی، به متقاضیانی که مشمول شرایط باشند، در دستور کار قرار دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات