توضیح آب منطقه‌ای فارس در خصوص رودخانه «جره»

روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس با ارسال متنی به رسانه‌های استان، در خصوص شور شدن آب رودخانه «جره» در منطقه کهمره سرخی توضیح داد. 

مطبوعات فارس/ به دنبال درج اخباری پیرامون علت مرگ ماهیان رودخانه جره واقع در منطقه کهمره سرخی شهرستان شیراز و اعلام شوری بالای آب به عنوان دلیل این رخداد زیست محیطی روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس توضیحات مکتوبی را برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

در توضیحات آن روابط عمومی آمده است: "برداشت غیرمجاز آب از رودخانه جره، انتقال آب به اراضی در محدوده گنبد نمکی رمقان و سپس نفوذ در رسوبات نمکی و انحلال این نمک‌ها در آب و در نهایت نشت و بازگشت این آبهای شور و بسیار غلیظ به رودخانه، تخریب کیفی آب و متعاقب آن اختلال در چرخه آبیاری اراضی و باغات پایین دست را موجب شده است.

این شرکت در سال ۱۳۹۶ مطالعاتی را شروع کرد که هدف اصلی آن رفع مشکل کشاورزان پایین دست بود. این طرح در گام نخست، منجر به احداث یک حوضچه جمع آوری آبهای شور برگشتی از سازندهای نمکی شد. در گام دوم قرار بر این شد که یک سامانه، آبهای شور را به محدوده خارج از محیط رودخانه انتقال دهد که متاسفانه قسمت دوم این طرح به دلیل کمبود اعتبارات محقق شد.

این شرکت مکاتبات متعددی را با مراجع ذی ربط جهت تخصیص اعتبار به منظور اجرای سامانه انتقال و تکمیل طرح فوق انجام داده است لیکن هنوز اعتبار کافی تخصیص داده نشده است.عدم تخصیص اعتبار و نتیجتا عدم اجرای سامانه انتقال موجب ناقص ماندن طرح شده است.

با توجه به شور شدن جریان آب رودخانه در محدوده ی پایین دست گنبد یا سازند نمکی و احتمال صدمه زدن به اراضی کشاورزی، تصمیم بر آن گرفته شد که کنترل کیفی آب رودخانه، آب‌های شور برگشتی موقتا در حوضچه ساخته شده ذخیره و در زمانی که آب رودخانه جهت کشاورزی مصرف نمی‌شود، به صورت تدریجی و با آبدهی بسیار کم رها سازی شود."

طی روزهای گذشته شمار زیادی از ماهیان در بخشی از رودخانه جره در نزدیکی روستای رمقان از توابع کهمره سرخی شهرستان شیراز، تلف شدند که رئیس حفاظت محیط زیست این شهرستان علت این حادثه را شوری بالا و یکباره آب این رودخانه به دلیل رهاسازی آب موجود در یک حوضچه بالادستی توسط برخی افراد ذکر کرده بود.

برچسب ها :
 
از   1   رای
2

عکس های خبر

نظرات